Jaren geleden introduceerde Codemasters met DTM Race Driver de mogelijkheid om een eigen carrière op te bouwen in een racegame. Een nieuwe feature die in die context nog niet eerder was gedaan. Het voelde fris, uniek en bijzonder aan en dat zette de toon voor veel games die daarna verschenen. Voor die tijd waren racegames namelijk veelal gericht op losse evenementen of korte kampioenschappen, eigenlijk wat saai als je het ons vraagt.

De carrière modus is in de afgelopen tien jaar echter dermate veel gebruikt, dat dat inmiddels ook een beetje achterhaald begint te worden. Een carrière modus is in veel games tegenwoordig de hoofdmoot, met name als het om racegames gaat en dat kan op verschillende manieren ingevuld worden. In de Formule 1 games zie je zoiets in zeer uitgebreide vorm terug, waardoor het meer als een simulatie van een huidig seizoen aanvoelt.

Als we naar WRC 8 kijken, waarover in onze review meer, dan zit daar een hoop management bij en dat zorgt voor variatie en meer diepgang. Tegelijkertijd zijn er tig games die zo’n modus implementeren als equivalent van het echte seizoen racen en dan werk je dat van A tot Z door. Met name als het om games gaat die gelinkt zijn aan een officiële licentie, dan spelen ontwikkelaars nogal op safe. Tot vervelens aan toe.

Want is het nu eigenlijk wel leuk om voor de honderdste keer zo’n carrière te doorlopen? Jaar in, jaar uit? Het is niet innovatief, het begint oudbollig aan te voelen en vooral wat inspiratieloos. In dat kader was Driveclub een aantal jaren terug zo’n verademing. Terug naar gewoon losse races of wat korte series en je doel was om eerste te worden. Om dat van een extra laag te voorzien, werden er per race extra doelstellingen toegevoegd en dat maakte het gelijk tot een andere soort racegame.

Dat element zien we in meer games terug, zo is het in Onrush bijvoorbeeld een gameplay aspect – mede dankzij de game director die ook achter Driveclub zat – en in Wreckfest zien we ook zoiets. Dat model wordt langzaam maar zeker geadopteerd en dat is nog iets nieuws. Het brengt wat nieuws in de mix en voelt prima aan als een mooie vervanger van de traditionele carrière modus, ongeacht of deze uitgebreid is of niet.

Natuurlijk, in sommige games wens je juist een carrière modus en daarin weet Codemasters uit te blinken met de F1-games. WRC 8 doet het ook netjes, maar het gros van de titels binnen racen, maar ook daarbuiten speelt het veel te veel op safe en dat brengt ons bij deze jouw mening, namelijk dat ontwikkelaars eens wat anders moeten gaan doen. Een traditionele carrière modus is niet langer leuk en bovendien is het ouderwets. Innovatie, dat willen we zien.

Goed, dat is even een beklag vanuit mijn perspectief als auteur. Misschien vind je zo’n traditionele carrière modus juist heel erg tof en vermakelijk. Ongeacht of het beperkt of uitgebreid is, is het iets wat ontwikkelaars aan moeten houden. Of zit je er tussenin met een wat meer genuanceerde kijk? Het kan alle kanten op en hieronder horen we je mening graag!