In actie gezien: Biomutant – Een tijdje terug liet THQ Nordic ons de eerste beelden zien van een geheel nieuw IP, namelijk Biomutant. In ontwikkeling bij de nieuwe studio Experiment 101 wisten de eerste beelden veel mensen te interesseren voor wat deze titel kon worden. Daarbij gerekend dat een groot deel van Experiment 101 veteranen zijn van Avalanche Studios, bekend van de Just Cause-serie, zou het haast wel goed moeten komen. Wij kregen tijdens de gamescom nog even wat nieuw beeldmateriaal en een aantal van de features die we mogen verwachten voorgelegd en daar hebben we nog het één en ander over te zeggen.

Fantasierijk als een kind

We mogen het ze wel nageven bij Experiment 101: die jongens hebben absoluut fantasie. Het hele stijltje van Biomutant is iets wat we nog nooit eerder hebben gezien. Met kleurrijke gebieden die ons al gauw aan films als Kung Fu Panda doen denken, tot aan de verwoeste post-apocalyptische werelden. Er is zelfs een zone waar het helemaal vol ligt met sneeuw. Je kan het zo gek niet bedenken of Biomutant heeft het er in zitten. Dat geldt niet alleen voor het design van de wereld, nee nee… Biomutant wil veelzijdig zijn op alle fronten.

De beste man die ons de presentatie gaf vertelde ons graag in geuren en kleuren wat we wel niet mogen verwachten van de game. Een open wereld, allerlei wapens, verschillende armor klassen, waarbij je rekening moet houden met wat je draagt als je jezelf in de sneeuw begeeft, gebieden veroveren, diverse facties waarmee je bevriend kan raken óf de vijand van kan zijn… Het lijstje leek haast geen einde te hebben en we waren al aan het wegdromen bij het idee ervan. Maar toen sloeg de realiteit even bij ons in: Experiment 101 is een kleine studio met misschien dertig mensen in dienst.

We houden van de ambitie, begrijp ons niet verkeerd. Op papier lijkt Biomutant een geweldige game te worden, ook de presentatie die ons werd getoond zag er gewoon prima uit. Wel vragen we ons heel erg af of ze bij Experiment 101 niet te veel hooi op de vork hebben genomen met alles wat ze in deze game willen stoppen. Noem ons sceptisch, maar we proberen simpelweg realistisch te zijn. Rome is ook niet in één dag gebouwd en ook hun oud-collega’s bij Avalanche Studios zijn zelfs nog niet op dit niveau van gamedesign om even een maatstaf te noemen.

Nieuwsgierigheid

Met dat in ons achterhoofd bleven we wel geïnteresseerd in alles wat ons getoond werd. Biomutant ziet er behoorlijk gelikt uit en doet grafisch echt niet onder voor andere Triple-A games die we de afgelopen tijd hebben mogen spelen. De animaties van de gemuteerde beestjes zijn erg leuk gedaan en kunnen zelfs erg badass overkomen ondanks hun, soms, knuffelachtige uiterlijk. De wereld lijkt ook vol te zitten met allerlei subtiele details. Dit geldt niet alleen voor de wezens, waarvan we de textuur op bijvoorbeeld vachten echt bijzonder mooi vonden, maar ook voor de gebouwen in deze wereld die elk een uniek, Aziatisch geïnspireerd uiterlijk er op nahielden.

Live gameplay hebben we deze keer helaas niet mogen zien, maar wat we in de video konden zien zag er ook al leuk uit. Kung Fu, mêlee wapens, geweren… Kortom, het hele arsenaal komt voorbij. Je neemt het op tegen andere soldaten, maar ook tegen gigantische wezens wat ons in positieve zin weer aan bijvoorbeeld Monster Hunter deed denken. Biomutant lijkt zo fans van onderhand elk genre naar zich toe te willen trekken, maar mist daarmee wel een beetje zijn eigen identiteit. Want wat wil Biomutant nu eigenlijk precies zijn?

Voorlopig conclusie

Wat we gezien hebben zag er goed uit en ook de reacties van wat mensen tot nu hebben mogen spelen zijn veelal positief. Alleen dat zijn natuurlijk steeds kleine porties zonder dat mensen echt toegang hebben gehad tot de gehele wereld die Biomutant straks moet gaan bieden zodra deze uitkomt. We vinden het daarom eigenlijk best lastig om nu al een oordeel over Biomutant te moeten geven, vooral na wat we gezien hebben tijdens de presentatie. Alles klinkt geweldig en de ontwikkelaars zijn super gepassioneerd over hun eerste eigen game, maar wat we eigenlijk het meeste missen bij Biomutant is een identiteit. De game wil van alles zijn, maar smelt dit straks mooi samen tot een prachtig geheel of raakt alles in de knoop en wordt het een rommeltje? Wij hopen in ieder geval op het eerste, want dan is Biomutant één van de interessantste nieuwe IP’s die we deze generatie hebben mogen verwelkomen.