In actie gezien: Darksiders: Genesis – Met het faillissement van het oude THQ werden vrijwel alle franchises die zij in hun bezit hadden direct door andere uitgevers overgenomen voor bodemprijzen. Het was best pijnlijk om aan te zien hoe miljoenenfranchises als Saints Row voor luttele miljoentjes die op één hand te tellen waren van eigenaar wisselde. Toch bleef er een groot deel zelfs onverkocht waaronder Darksiders. Vreemd, want de eerste twee delen hadden het toch echt wel prima gedaan bij critici en gamers. En daar kwam het huidige THQ Nordic om de hoek die voor wat wisselgeld Darksiders en een hoop van de resterende franchises overnam. Darksiders 3 hebben we al mogen aanschouwen inmiddels, maar met een franchise als Darksiders kan natuurlijk véél meer. Op de gamescom hebben wij even mogen zien wat de eerste spin-off binnen de franchise nu precies is.

We zoeken het hogerop

In Darksiders: Genesis stappen we voor het eerst in de schoenen van Strife, de vierde ruiter. Een duidelijk onderscheid tussen hem en de drie anderen is dat hij gewapend gaat met pistolen in plaats van mêlee-wapens. Naast Strife maakt ook War weer zijn terugkeer als een speelbaar personage. Strife en War hebben de opdracht gekregen om achter Lucifer aan te gaan, koning der demonen. Door zijn toedoen zijn er een hoop krachtige demonen bijgekomen met als doel om de balans van de wereld in zijn totaliteit te vernietigen.

Hetgeen wat Darksiders: Genesis totaal anders maakt dan de andere delen is dat we hier met een top-down hack & slash RPG te maken hebben. Mocht je daar nu geen beeld bij kunnen krijgen, het valt het gemakkelijkste te vergelijken met Diablo. Wanneer je in je eentje speelt kan je tijdens de gevechten dynamisch wisselen tussen Strife en War. Het is niet zo dat de ander computergestuurd is, want jij speelt gewoon één van de twee. In coöp zijn beiden natuurlijk wel aanwezig op het veld, alleen dan wordt de game natuurlijk net iets lastiger gemaakt. Dit zijn mechanieken die we natuurlijk al vaker hebben gezien en het werkt gewoonweg prima.

Wat je mag verwachten

Alles wat je van een game in dit genre mag verwachten is natuurlijk aanwezig. Er is loot, beide personages hebben een eigen skilltree die je kan opvullen, ze beschikken allebei over hun eigen unieke aanvallen en zo ook een super aanval. Deze bouw je op door eerst veel schade aan te richten aan diverse vijanden. Tijdens de presentatie zagen we ook een aantal mini-bosses de revue passeren en we sloten natuurlijk af met een echte eindbaas die we in de game mogen verwachten. Het zag er allemaal gewoon goed uit, alleen konden we niet echt iets vinden wat deze game doet onderscheiden van andere games in hetzelfde genre. Wat we te zien kregen leek inderdaad op Diablo, maar dan allemaal net wat minder uitgebreid.

Goed, nu valt er voor de simpele opzet natuurlijk ook het één en ander te zeggen. De Darksiders franchise volgt een erg tof verhaal en met de wat simpelere rechttoe, rechtaan manier van spelen word je niet te snel afgeleid van hetgeen wat je probeert te volgen. Daarnaast wordt Darksiders: Genesis niet in hetzelfde straatje geplaatst als zijn grote broers van de hoofdserie. Dit is namelijk geen zestig euro game, want de titel wordt voor een wat vriendelijkere prijs in de winkel gelegd. Terecht ook, gezien Diablo niet de enige concurrent is in dit genre en Darksiders: Genesis zich ook zal moeten gaan bewijzen tegenover games als Torchlight en Victor Vran.

Stijlvol en kleurrijk

Als de ontwikkelaars bij Airship Syndicate ergens de spijker mee op z’n kop slaan is het wel de grafische stijl. Darksiders: Genesis is erg leuk om alleen al naar te kijken. Goed gebruik van kleur en de juiste combinatie van 3D en comic-stijl zorgt ervoor dat het niet gauw vervelend wordt om naar te kijken. De animaties van zowel Strife als War zien er heerlijk soepel uit en van wat we hebben mogen zien tijdens de presentatie denken we dat de bazen ook weer allerlei bizarre vormen aan gaan nemen. Het grafisch design schreeuwt nog net niet “Darksiders”, maar het komt verdomd dicht in de buurt.

Voorlopige conclusie

Er is geen haar op ons hoofd die denkt dat Darksiders: Genesis een slechte game gaat worden, maar we zijn wel bang dat de titel behoorlijk ondergesneeuwd zal raken. Het genre waarin de ontwikkelaars zich nu begeven is ruim voorzien van games in onderhand elk thema wat je kan bedenken. Het lijkt een prima game te worden en het enige wat Darksiders: Genesis lijkt te onderscheiden van games als Diablo, Torchlight of zelfs Path of Exile, is de naam Darksiders. Het grafische design is zeer indrukwekkend dus misschien dat het daarmee nog punten weet te scoren bij het grote publiek. Nogmaals, een prima game in wording, maar we vrezen wat voor z’n release.