De verwachtingen zijn hoog voor Death Stranding, de volgende titel van gevierd ontwikkelaar Hideo Kojima. De laatste tijd kregen we steeds meer gameplay te zien en uitleg te horen over wat we nu precies kunnen verwachten van deze toch wel aparte titel. Ook vanop de Tokyo Game Show 2019, waar Hideo himself aanwezig was, was dit niet anders. In een interview met GameSpot kregen we echter wel een leuk weetje te horen over hoe de game precies tot stand kwam.
Als je aan grote AAA-games denkt, denk je vast instinctief aan grote teams die jaren van hun leven spenderen aan het maken van een prachtig gepolijste game. Voor Death Stranding zou dit niet anders mogen zijn, toch? Wel, volgens Kojima was dit niet helemaal het geval: de game werd ontwikkeld over een periode van slechts drie jaar met een team van slechts 80 man, wat vandaag de dag beiden toch wel erg lage cijfers zijn voor AAA-titels. Kojima zelf heeft er het volgende over te zeggen:
“Don’t get me wrong, I’m always quick, it’s like, three years? I can’t really say anything about Sony right now… maybe it will take 8 years, or maybe 10 years for first-party titles, like Nintendo as well. Cyberpunk has probably been worked on for more than 8 years. I’ve created in three years. When I was creating Metal Gear Solid 5, I needed more time because I had to produce the engine, as well as produce other titles.
So, if you looked back at the interviews three or four years ago, I’m as consistent as I said about game design… I’m kind of very efficient in the way I make games in a short time. Every day, every hour, I decide right or left. I won’t say, ‘I’ll think about it’ or ‘let’s think about it,’ I make a decision on the spot. So, that’s one reason I don’t outsource so much because you have to answer emails and wait for answers, that’s why I do it in house as much as possible.
One of the reasons it’s fast is because I do all the planning, design, and produce, and that kind of forces me to make quick decisions, there’s no time lag. Like other developers might have different people doing boss battles, and different people doing the cutscenes–it’s a bit chaotic when they have to pull everything together. But our team is only about 80 people, usually other big teams are 300 or 600. So that’s what–with the short amount of time and [fewer] amount of people, and the direct feedback I give–allows me to make this game in this time.”
Een goed geoliede machine kan veel werk op een korte periode afwerken, zo blijkt toch althans. Of dit snelle werk ook zijn vruchten zal afwerpen en of dit eventueel kan leiden tot een franchise, weten we vanaf 8 november, wanneer Death Stranding uitkomt voor de PS4.
Ben echt zeer benieuwd 8 november.
Ik geloof ervnog meer in nu ik dit weet .
Geeft ie ook nog props aan die geweldige Decima engine, die snel kunnen ontwikkelen waarschijnlijk heeft bevordert ? 😉
Netjes
Een groep van 80 personen dat is wel netjes voor de tijd wat het heeft gekost
Engine van GG kregen ze voorgeschoteld dus daar hebben ze al tijd winst gemaakt en het feit dat het veel lopen is op een open stuk waar alleen natuur zit en weinig interactie lijkt mij dat je dan ook minder lang bezig bent dan wanneer je een scherm vol gebeurtenissen moet programmeren. En het feit dat Hideo een meester in zijn klasse is met nog ees talentvolle team achter hem heb je geen 5+ jaren nodig. Ik kijk er iig naar uit
Ben erg benieuwd weet nog niet echt wat er van te verwachten
De Decima engine heeft enorm geholpen mij er zijn ook de nodige aanpassingen en verbeteringen vanuit zijn team gekomen. Ongetwijfeld heeft Guerrilla games een dedicated team op de engine zitten en is er ondersteuning.
Daarnaast krijgen third party developers altijd ondersteuning van Sony.
Maar 3 jaar is strak en ik ben benieuwd wat dat gaat opleveren.
Dat is te zien hoor.
3 jaar en 80 man vind ik best normaal.. Ik vind 80 man best veel, je werkt met zoveel mensen snel langs elkaar heen waardoor er fouten ontstaan.
Is ook te merken kaal die game geen mgs kaliber 🙁
@82.74.254..xxx: Je zit nog op school? Een bedrijf met 80 man is klein, stelt niets voor.
@88.149.69..xxx:
Onzin. Ligt aan wat voor bedrijf het is.
80 man op 1 game is niet weinig.
Tuurlijk uitzonderingen daar gelaten met de grote namen, enkel gooien die er honderden mensen op om het zo snel mogelijk te laten uitgeven.
Ik denk dat er van die 80 man heel veel mannetjes zijn die weer extern dingetjes inkopen.
@82.72.253.xxx: Ik geloof dat MGS5 ook vrij kaal was, dus ik snap je punt niet helemaal. Tevens ken je van deze game eigenlijk helemaal niets, dus is het lastig om daar een conclusie over te trekken.
@82.74.254..xxx: voor een triple A studio is 80 man weinig, en 3 jaar ook weinig. Dat is geen mening, dat is een feit.