Eén van de meest bekende game-evenementen wereldwijd is waarschijnlijk toch wel de E3, die jaarlijks in Los Angeles plaatsvindt. Dat evenement zal vanaf volgend jaar echter een nieuw systeem implementeren, met de uiteindelijke bedoeling om meer volk te lokken. E3 2020 zal immers omgedoopt worden tot een “fan and influencer-oriented festival”. Maar wat wil dit dan eigenlijk zeggen? De grootste veranderingen zetten we even op een rijtje:
Allereerst wordt gesproken over verschillende betaalde media partnerschappen. Deze term is wel vrij uiteenlopend: allerlei belangrijke personen -soms ook wel eens influencers genoemd- krijgen vanaf nu meer aandacht om zo de verschillende titels op het evenement meer in de verf te zetten. Hoe dit precies wordt ingevuld, wordt bovendien beslist door de ESA, of Entertainment Software Association om compleet te zijn.
ESA hoopt bovendien dat hierdoor meer bezoekers aangetrokken zullen worden en poogt dan ook meer bezoekers badges ter beschikking te stellen. Meer bepaald wordt gemikt op zo’n 25.000 badges, wat een groei van 10.000 badges zou impliceren. Nu horen we je vast denken: “Allemaal goed en wel, maar meer bezoekers betekent ook meer drukte en hoogstwaarschijnlijk chaos en lange rijen.” Goed nieuws, want ook daar kent E3 2020 wat veranderingen met als doel deze chaos tegen te gaan: het plan werd voorgesteld om te werken met een FastPass-systeem, een systeem dat in sommige pretparken bovendien ook wordt gehanteerd. Bezoekers kunnen hierbij van tevoren een specifiek timeslot vastleggen waarop ze zich mogen aanmelden om een bepaalde demo te spelen. Betekent dit dan dat je als bezoeker nooit in de rij zal moeten staan? Waarschijnlijk niet, maar de wachttijd zal toch alleszins erg verkort worden. Ook wordt tijdens deze wachttijden voortaan meer aandacht gegeven aan zogenaamd “queuetainment”, oftewel entertainment tijdens het wachten in de rij.
Deze grote veranderingen zijn gemaakt met het hedendaagse publiek in het achterhoofd. Vele millenials leven immers in een cultuur die beheerst wordt door influencers en verschillende brands. De game-industrie is de voorbije jaren erg veranderd en de E3 wil zich dan ook aanpassen aan de hedendaagse tijdsgeest. Of al deze plannen precies zullen worden doorgevoerd zoals nu wordt voorgesteld, is momenteel nog niet geweten. Wat we wel al weten is dat de E3 2020 van 9 tot 11 juni 2020 zal plaatsvinden in Los Angeles. Met tijd en stond krijgen we vast te horen wat de definitieve beslissingen zullen worden hieromtrent.
Influencers.. als het gaat om gaming begin ik me zorgen te maken om deze term, doordat veel irritante streamers worden gezien als “influencers”. Hetzelfde als de public announcement van de nieuwe call of duty, was echt hinderlijk om de verwende streamers te zien overdrijven tijdens de event. I.p.v te genieten van de game reveal hoor je de streamers alleenmaar schreeuwen. Hoop niet dat ze op de E3 ook hetzelfde gaan doen.
Ik vind dat fast pass systeem echt niet werken. Op gamescom moest men der soms even lang voor wachten
@FBIman66: Daarbij komt ook dat die influencers door uitgevers betaald worden, toegang krijgen tot exclusieve feesten etc. als ze positieve video’s maken over hun games. Dus de objectieve journalistieke verslaggeving zal steeds moeilijker te vinden zijn.
E3 is verleden tijd.
@40.77.167..xxx: precies! Helaas zijn het dus steeds betaalde butkissers die ongeacht de tekortkomingen van een game dat gaan negeren en het gaan overhypen. Begrijp me niet verkeerd ik vind de nieuwe cod wel tof, maar je snapt me punt wel. Verder vind ik dat psx-sense nog een van de weinigen die oprecht een eerlijke review geeft voor welke game dan ook.
-FBIman66
Influencers: handpoppen van bedrijven die enthousiasme veinzen voor geld zonder integriteit. De kanker van de objectieve journalistieke verslaggeving.
Arme millenials…arme E3.