Gespeeld: Contra: Rogue Corps – The bigger they are, the harder they fall. Zo gaat het gezegde en het lijkt nu haast van toepassing op Konami als we kijken naar hoe de afgelopen jaren zijn verlopen. Ooit een gigantische uitgever met een paar van de beste franchises die er maar waren. Metal Gear, Castlevania en natuurlijk Contra. Nu heeft Contra zijn hoogtepunt al heel erg lang geleden bereikt, maar Konami wil toch nog iets met de franchise doen gezien fans van het eerste uur nog niet klaar waren met deze serie. In plaats van een klassieke Contra zoals we dat gewend zijn, hanteert Contra: Rogue Corps een perspectief van bovenaf en er is bovendien een vier speler coöp modus aanwezig. Tijdens de gamescom namen wij alvast een kijkje naar deze titel die binnenkort voor iedereen beschikbaar is.

Gemoderniseerd

Contra: Rogue Corps is dus een top-down coöp shooter waarin je de keuze krijgt uit vier speelbare personages. De cyborg Kaiser, de assassin Ms. Harakiri, een buitenaardse insect genaamd The Gentleman en Hungry Beast, een cyborg reuzenpanda. Met een diverse cast aan hoofdpersonages zou je dan ook wel het één en ander verwachten, maar hetgeen wat ons opviel is dat deze personages niet veel meer zijn dan een lege huls. Typische karakteristieke eigenschappen hebben we niet echt kunnen waarnemen tijdens het uur dat wij met deze titel aan de slag konden. Wel beschikt elk personage over zijn eigen unieke speciale aanvallen.

Het topdown run & gun systeem van Contra: Rogue Corps werkt in principe prima. Je hebt een ongelimiteerde hoeveelheid kogels, maar daar staat wel tegenover dat je goed in de gaten moet houden dat jouw wapens niet oververhit raken. Door goed gebruik te maken van teamwork en te wisselen tussen jouw eigen wapens wanneer het toch wat te warm wordt heb je al gauw een ritme gevonden wat werkt. Contra: Rogue Corps bevat een gigantische hoeveelheid wapens met verschillende stats en ook skills. Zo zijn er bijvoorbeeld ook wapens waarvan elke kogel een hoeveelheid wespen loslaat op de tegenstander, iemand in de fik zet of zelfs bevriest. Je kan hier aardig wat mee spelen gezien elk wapen ook weer door jou gepersonaliseerd kan worden met diverse modifiers.

Het aanpassen van jouw wapens doe je in de hub. De hub is een soort kamp waarin de Rogue Corps verblijft. Hier kan je van alles doen alvorens je op missie gaat. Je kiest je personage, past zijn of haar loadout aan en je kan gaan. Een hub wordt vaak gebruikt ter vervanging van saaie menu’s, zodat het aanpassen van jouw team en diens wapens wat interactiever aanvoelt. Toch vonden wij de hub van Contra: Rogue Corps wat kaal en eigenlijk overbodig aanvoelen. Er zijn inmiddels veel games die goed gebruik van een hub weten te maken, maar die bieden dan ook een stuk meer opties dan wat we in Contra: Rogue Corps krijgen.

blank

Gewoon lelijk

Het grootste probleem wat we met Contra: Rogue Corps hadden zijn dan toch de graphics. Verdorie, wat is dit lelijk. Het had zomaar een launch titel voor de PlayStation 3 kunnen zijn. Lelijke, blokkerige character models en een totaal gebrek aan detail. Bovendien zijn de levels veelal erg grauw en het wordt al gauw lastig om te zien wat er gebeurt wanneer de chaos losbreekt. Wat meer gebruik van kleur had hier zeker een oplossing kunnen bieden, maar gezien de post-apocalyptische setting had dit wel buiten de toon gevallen.

Pijnlijk

Het laatste waar we nog wat over kwijt willen is hoe pijnlijk niet grappig deze game is. Vergelijkbaar met films als Epic Movie en Disaster Movie probeert Contra: Rogue Corps continu “grappig” te zijn, maar gaat daarmee gigantisch hard op zijn bek. Humor in games is iets wat wij absoluut kunnen waarderen, maar het voelde voor ons aan als… Tsja, de twee eerder genoemde films. Het is alsof je een slechte comedian op het podium hebt staan en dat deze uitgejoeld wordt door het publiek, maar toch probeert door te gaan. Enerzijds bewonderenswaardig, maar voornamelijk heel erg sneu.

blank

Voorlopige conclusie

Contra: Rogue Corps doet qua gameplay niks verrassends, maar dat is ook niet erg. Een vermakelijke game met de naam Contra is iets waar veel van de fans van weleer toch wel vrolijk van zouden worden. Echter loopt, nee, duikt Contra: Rogue Corps gigantisch hard, met een salto, tegen de muur aan als het aankomt op presentatie. Lelijke graphics die ontzettend in elkaar smelten waardoor het overzicht totaal verloren gaat in de hectiek en de pijnlijke pogingen tot humor maken Contra: Rogue Corps tot een vervelende titel. Wellicht dat de problemen met de graphics bij de release zijn aangepakt, maar ook dan houden we er een op zich vermakelijke run & gun game aan over met verschrikkelijke “humor”.