Special: De nieuwe seizoensaanpak van Destiny 2 nader uitgelegd – Shadowkeep, New Light, cross-save… Bungie zit niet stil de laatste tijd en al deze veranderingen hebben te maken met een nieuwe richting die de ontwikkelaar met de franchise op gaat. Elk jaar mogen we een grote uitbreiding verwachten en tussendoor kunnen we ons gaan vermaken met seizoenen. Deze seizoenen zullen in bepaalde mate voortgezet worden als voorheen, maar tegelijkertijd komt dit ook met de nodige veranderingen en verbeteringen. De seizoenen zullen nu immers beter aan elkaar geknoopt worden en dat heeft een specifiek doel.

Eén grote wereld

Bungie wil de komende jaren door blijven gaan met Destiny 2 en om zoveel mogelijk spelers aan te trekken ligt de focus nu op New Light. Dat wil zeggen dat ze via die weg spelers die zijn afgehaakt willen terughalen naar de game, dit door het veel toegankelijker te maken door barrières met betrekking tot betaalde content zo veel mogelijk te beperken. Dat zit hem deels in het gratis aanbieden van de basis game en de eerste uitbreidingen, maar ook door de focus meer op seizoenen te leggen. Die komen tegen een kostprijs, maar dat ligt lager dan een forse uitbreiding en het is geheel optioneel, wat het dus aantrekkelijker maakt om bij Destiny betrokken te blijven.

Het uiteindelijke doel is om het universum zo te maken dat het één continu evoluerende wereld wordt waarin alles gebeurt en waarin de spelers alles meekrijgen. Dat ongeacht of er voor betaalt wordt of niet, spelers moeten samen kunnen spelen en dat zou het meer tot een centraal geheel moeten maken. Wat hierin natuurlijk helpt is de mogelijkheid om de game op elk platform te spelen dankzij de cross-save functie. Met de komst van New Light wordt ook de barrière weggenomen om de game op elk platform te hoeven kopen en dat zijn allemaal stappen met het oog op de nieuwe richting die Bungie met de franchise inslaat. Zoals al aangegeven speelt de seizoensgebonden content een grotere rol dan voorheen en vandaag gaan we daar nader naar kijken.

Een seizoen staat niet langer los

Tot op heden brachten de seizoenen individuele verhalen en een eigenlijk vrij gesloten pakket. Dat concept gaat min of meer overboord, want de seizoenen zullen nu veel meer op elkaar aangesloten worden. Dat betekent dat gebeurtenissen in één seizoen effect hebben op de volgende of eventueel latere seizoenen. Hierdoor wil Bungie op een nieuwe manier memorabele momenten creëren, dat in de zin van dat spelers veranderingen in het universum gaan zien waarbij ze nog kunnen herinneren hoe dat destijds tot stand is gekomen. Wat hierin een effect heeft zijn de personages die je ontmoet, want die kunnen ook terugkeren als daar een reden voor is.

Bungie wil een ervaring creëren waarbij het geheel als een continu levend universum aanvoelt dat zich echt ontwikkelt aan de hand van de gebeurtenissen en jouw hand daarin. Sterker nog, je zult als speler door middel van de seizoenen gaan voelen dat het echt ergens naartoe gaat, waarbij de focus momenteel ligt op hoe de wereld na verloop van tijd zal veranderen. Om dat te benadrukken zegt Bungie dat het universum aan het einde van een seizoen niet hetzelfde zal zijn als aan het begin van het seizoen. Iets wat we van de franchise kennen, Shadowkeep brengt immers een volledig andere maan dan degene die we in de eerste Destiny zagen. Het gebeurde dus al, maar op een veel kleinere schaal. Die evolutie zal nu grootschaliger aangepakt worden wat ook meer merkbaar is in de game op termijn.

De invulling van elk seizoen zal gebeuren op basis van de plannen die de ontwikkelaar heeft, maar dat is niet definitief. Bungie heeft door de jaren heen geleerd goed naar de community te luisteren en zij zullen zich hier op gaan aanpassen. Er is een planning qua content, maar tegelijkertijd is er veel flexibiliteit wat ruimte laat om in te haken op wat de community wenst en veel speelt. Hierdoor kan Bungie per seizoen gemakkelijker de aansluiting met de spelers vinden en dat belooft veel nieuwe content en activiteiten. Sterker nog, sommige activiteiten zullen een direct vervolg in nieuwe seizoenen hebben, waardoor je eigenlijk aan de lopende band bezig bent met nieuwe ontdekkingen.

Activiteiten zijn hierin het belangrijkste, maar het is natuurlijk niet uitgesloten dat we via komende seizoenen ook nieuwe gebieden zullen bezoeken. En zo werkt de ontwikkelaar met het universum in een meer compleet geheel vooruit naar nieuwe momenten, dat zich in de toekomst ongetwijfeld weer zal manifesteren via grotere uitbreidingen, net zoals Shadowkeep dat op dit moment is. Samen met de introductie van dit vernieuwde systeem mogen we als speler twee prominente features in de game verwachten: Artifacts en de Season Pass.

Artifacts – Met de introductie van Armor 2.0 zullen Artifacts een belangrijke rol gaan spelen. Alle spelers krijgen hier toegang toe tijdens een seizoen en de werking is zo dat je dit kan levelen door te spelen. Aan de hand daarvan krijg je nieuwe bonussen voor je Guardian en interessanter is nog dat je mods kunt vrijspelen en die hebben natuurlijk alles te maken met het verder uitbouwen en tweaken van je build. Het spelen met deze mods – die oneindig te gebruiken zijn – hebben we nader besproken in onze special over Armor 2.0, waar we je graag naar verwijzen.

Season Pass – Samen met de Artifacts zul je ieder seizoen een nieuwe pas kunnen kopen en qua werking is het vergelijkbaar met Battle Royale games. Via deze pas krijg je elk seizoen 100 ranks waar je progressie in kunt boeken en door te stijgen in rank zul je extra’s krijgen. Dit varieert van cosmetische content tot daadwerkelijk effectieve content als wapens, armor en meer. Ook hiervoor geldt weer dat het ranksysteem voor iedereen beschikbaar is, maar als je geld voor het seizoen neerlegt zul je meer krachtig en nuttig materiaal krijgen.

Betaal voor wat je hebben wilt

Deze nieuwe benadering is interessant, want spelers krijgen tijdens seizoenen genoeg te doen. Het voornaamste verschil tussen gratis spelen en tegen betaling spelen, wat ongeveer een tientje per seizoen is, zit hem in de unlocks via de Season Pass. Er zullen echter ook bepaalde activiteiten zijn die enkel via de seizoenspas toegankelijk zijn en daarmee kan het zijn dat bepaalde spelers uitgesloten worden. Ben je drie maanden afwezig? Dan kan je als je wilt gewoon in het nieuwe seizoen weer meedoen, maar dan heb je wel die evoluerende wereld gemist.

Dat is geheel aan jou, de game zal je niet ‘verplichten’ om te blijven spelen en dat zorgt voor meer toegankelijkheid. Ook omdat een seizoen slechts een tientje zal kosten is de drempel om af en toe of continu in te stappen veel lager en dat komt de algehele community in activiteit qua spelers natuurlijk ten goede. Het eerste seizoen – Season of the Undying – gaat op 5 oktober van start, dit op het moment dat de Raid van Shadowkeep geopend wordt. De gebeurtenissen die in dit seizoen zullen plaatsvinden duren drie maanden en de activiteiten die je zult kunnen doen zetten Season of the Dawn in gang. Kortom, hetgeen je in het komende seizoen doet zal direct effect hebben, want het vervolg zit in het volgende seizoen verwerkt.

En daarmee is het cirkeltje weer rond, namelijk dat Destiny 2 een ‘single evolving world’ zal zijn waarin alles veel meer nauw samen zal hangen. Destiny 2: Shadowkeep is nu verkrijgbaar en kun je hier aanschaffen.