Special: Destiny 2 – Een terugblik op Curse of Osiris, Warmind en Forsaken – Volgende week verschijnt Destiny 2: Shadowkeep en daarmee wacht ons een nieuw avontuur en natuurlijk een boeiend verhaal. Sinds de lancering van de game is het universum al flink uitgebreid en veranderd op deze vlakken en in dit artikel willen we even terugblikken op de gebeurtenissen tot nu toe. Ga je met Shadowkeep of New Light instappen? Dan is dit gelijk een mooie introductie tot het universum, waarmee je leert wat er in het verleden is gebeurd.

Een legendarische Warlock uit het verleden

In het oorspronkelijke verhaal van Destiny 2 draait het allemaal om het gevecht met de leider van de Red Legion, Dominus Ghaul, en zijn zoektocht naar de kracht van de Guardians. Hij wilde de bron hebben, waardoor de Guardians (de speler) zo sterk waren en dit overnemen voor eigen gebruik. Gelukkig liep dit goed af en in de eerste uitbreiding, Curse of Osiris, ging het verhaal een totaal andere richting op. We leerden iemand kennen waar al vaak over gesproken werd in de eerste Destiny, maar we kregen hem nooit te zien. We hebben het hier over Osiris, wat een legendarische Warlock is die bekend staat om zijn obsessie voor de Vex.

Dit ras neemt al lang werelden op gewelddadige wijze over en past ze aan naar hun wil. Osiris heeft zich dus op dit ras gestort en jij komt hier uitgebreid in aanraking mee in deze uitbreiding. Planeten zoals Venus vielen eerder al ten prooi aan de Vex en in de eerste uitbreiding voor Destiny 2 probeerden ze dit opnieuw via het Infinite Forest, maar dan bij Mercury. Via verschillende simulaties binnen deze dimensie wilden ze de macht grijpen over deze planeet en vanaf hier een hoop schade aanrichten bij de mensheid. In verschillende missies moest je als Guardian erachter zien te komen hoe de Vex te stoppen waren en uiteindelijk bleek het brein achter alles Panoptes te zijn, die uiteraard werd verslagen door de Guardians wat het gevaar deed afwenden.

De invasie van Mars

De Vex werden dus succesvol afgestopt, maar in Warmind gingen we terug naar Mars, want een nieuwe dreiging van een ander ras was in opkomst. De Hive hadden zich vrij stiekem diep geworteld in de bodem van de planeet en wilden de macht grijpen. In deze uitbreiding kwam je meer te weten over twee personen die een belangrijke rol in de lore van Destiny hebben gespeeld: Anastasia Bray en Rasputin. De laatstgenoemde is een AI die vaak te horen was in de eerste game en waar veel mysterie om gehuld zat. Anastasia heeft echter een connectie met Rasputin door haar vader en wilde samen met de Guardians ervoor zorgen dat de planeet niet in de verkeerde handen zou vallen. In een reeks van missies werd duidelijk dat een god van de Hive met de naam Xol samen met de broer van Oryx, Nokris, Mars wilde gebruiken voor kwade doeleinden. Mars is echter belangrijk voor het universum, dus ook dit gevaar moest gestopt worden.

blank

Het einde van een held en een wereld vol mysteries

Na de avonturen op Mercury en Mars kon je in Forsaken twee nieuwe bestemmingen verkennen waar een lange campagne zich afspeelde. Sinds het begin van Destiny zorgde de Exo, Cayde-6, voor een luchtige en humoristische toon tijdens het vaak serieuze verhaal van de game. In de verhaallijn van Destiny 2 kwam dit nog meer naar voren, maar in Forsaken kwam het lid van de Vanguard helaas aan zijn einde toen er een uitbraak gaande was in de Prison of Elders. De broer van Mara Sov, Uldren Sov, was hier het meesterbrein achter en vuurde de laatste, fatale kogel af. Het was de eerste keer dat een belangrijke hoofdrolspeler – die door velen geliefd was – omkwam en het vormde tevens de rode lijn in het verhaal van Forsaken. Als speler ging je op een wraaktocht om alle baronnen aan te pakken die onder leiding van Uldren Sov bij hadden gedragen aan de dood van Cayde-6.

Door af te rekenen met deze bazen verken je tijdens een aantal missies de The Tangled Shore, een afwijkende locatie ten opzichte van wat je gewend bent van Destiny. Niet geheel onplezierig, gezien de knappe artistieke stijl van Bungie weer hoogtij vierde. Al vrij snel bleek dat Uldren meer van plan was en onder invloed van iets mysterieus stond, wat hem stuurde in zijn acties. Om te ontdekken wat dit was diende je af te reizen naar de Dreaming City, wat een belangrijke locatie is voor het Awoken ras. Deze bestemming mag één van de meest speciale en mooiste genoemd worden die we tot nu toe gezien hebben in de franchise. Het had een geheel eigen sfeer en ontwerp. Er waren ook volop mysteries en puzzels om te ontrafelen door naar een onbekende schaduwwereld af te reizen en daarnaast werd er na een aantal weken ook nog een uitdagende dungeon toegevoegd in de vorm van de Shattered Throne.

blank

Het fraaie aan de verhaallijn van Forsaken was dat deze begon met de wraak op de moordenaars van Cayde-6 en dat de rest van de lore vervolgens ontdekt kon worden in de Raid, Last Wish. Hierin kon je uitvogelen waarom er een bepaalde vloek heerste in de Dreaming City en waarom deze per week anders was. Visueel werd eindelijk ook duidelijk hoe groot een vaak benoemd wezen er in werkelijkheid uitzag, de Ahamkhara liet zich in de Raid zien en dat was spectaculair. Sterker nog, de Raid was wellicht voor velen het hoogtepunt van Forsaken, want deze had alles wat betreft het verhaal, puzzels, actie, tempo en een eindbaas die volledig bij het geheel paste. Het verslaan van de Ahamkhara – Riven genaamd – mag als een uitstekende afsluiter van deze uitbreiding gezien worden.

Sinds de lancering van Destiny 2 zijn er meerdere verhalen verteld met recentelijk nog een verhaal over Ada-1 in de Black Armory DLC, alsook de Drifter die een essentiële rol speelt in Gambit. In Shadowkeep zien we de terugkeer van Eris Morn en we gaan meemaken wat de Hive in de tussentijd hebben uitgevoerd op de maan. Wat we daarin voorgeschoteld krijgen qua verhaal gaan we heel snel zien, want dinsdag 1 oktober is nog maar een paar dagen van ons af. De uitbreiding kan je hier alvast in pre-order plaatsen.

blank