Review: Pigsy’s Perfect 10 – We zijn inmiddels weer aanbeland in het nieuwe jaar en we kunnen nu eindelijk zeggen dat 2010 een vrij succesvol gamejaar is geweest. Met namen als Need for Speed: Hot Pursuit, Assassin’s Creed: Brotherhood en Enslaved: Odyssey to the West hebben we niks te klagen gehad. Deze laatste game werd echter gelanceerd in een periode van drukte en werd daarom een beetje ondergesneeuwd, terwijl het een prachtig avontuur was en, wellicht belangrijker, een geweldige gameplay had. Nu heeft ontwikkelaar Ninja Theory echter een nieuwe kans met het Pigsy’s Perfect 10 pakket. Maar zal dit pakket de prachtige sfeer en meeslepende gameplay van Enslaved kunnen voortzetten, of kan Pigsy zich maar weer beter richting schroothoop begeven? Je leest het in deze review.

Mr. Lonely

Pigsy’s Perfect 10 draait om het personage Pigsy. Dit personage hebben we al mee kunnen maken in Enslaved: Odyssey to the West, maar hierin speelde Pigsy slechts een bijrol. We konden hieruit echter wel al opmaken dat Pigsy een vrij eenzaam persoon was, die in zijn eentje op de schroothoop woonde. Natuurlijk gaat dit na een tijdje vervelen en Pigsy bedenkt zich dat hij een vriend gaat bouwen om hem gezelschap te houden. Hiervoor heeft hij een aantal onderdelen nodig die hij nog niet bij zich heeft en om deze te bemachtigen zal hij zich weer in de wijde en gevaarlijke wereld moeten begeven.

Sneaky pig

In Enslaved: Odyssey to the West kon men de controle nemen over Monkey. Zoals zijn naam al suggereert was Monkey een enorme spierbundel die wel wat klappen kon uitdelen en deze dan ook wel kon incasseren. Pigsy aan de andere kant moet het nou niet bepaald hebben van zijn spieren en moet dan ook vertrouwen op zijn elektronische snufjes en z’n trouwe sniper rifle. Door de wissel tussen de hoofdpersonages verandert de hele gameplay van Enslaved drastisch. Waar je het met Monkey nog wel is kon veroorloven gewoon een gebied door te sprinten en hier en daar wat klappen uit te delen, zal je met Pigsy een patroon moeten vinden tussen de looppaden van de Mechs, vervolgens hierlangs moeten glippen en een veilig en hoog punt bereiken om ze vervolgens neer te maaien. Door andere games zal je wellicht in eerste instantie denken aan al dropshottend en 360 no-scopend een level door te rennen, maar dan zit je fout. Pigsy kan geen klap verduren en het is dan ook zaak dat je niet geraakt wordt, waardoor er altijd maar één juiste manier is om levend uit de situatie te komen.

Try again, try again, try again…

Deze manier van gameplay heeft wel wat. Het vereist een hoop meer tactiek en de gameplay is wat rustiger dan in Enslaved: Odyssey to the West. Het probleem hiermee is echter dat spelers die niet zoveel geduld hebben zich zullen ergeren aan het steeds weer opnieuw dood gaan en de hierbij horende eindeloze laadschermen. Het is niet ongebruikelijk om een hoofdstuk tien keer opnieuw te doen, totdat je eindelijk door hebt welk pad veilig is.

Gadgets

In Pigsy’s Perfect 10 zal je het vooral moeten hebben van je gadgets. Pigsy is de wijde wereld natuurlijk niet ingetrokken zonder voorbereiding en heeft dan ook onder andere EMP granaten, een Pigsy hologram om vijanden af te leiden, een leuk apparaatje wat de vijandelijke Mechs tijdelijk bij jou laat horen en tot slot, als er geen andere mogelijkheid is, een leuke bom om een gat in de omgeving te knallen en de Mechs weg te blazen. Zodra je alle gadgets hebt vrijgespeeld wordt de gameplay van Pigsy’s Perfect 10 iets makkelijker en zal je minder snel stukken overnieuw moeten doen, maar het vrijspelen van alle gadgets duurt daarvoor net iets te lang.

Gaming is hard work

Hoewel de gameplay na verloop van tijd vloeiender wordt en je missies niet zo vaak meer overnieuw hoeft te doen, zal Pigsy’s Perfect 10 richting het einde toch wel voelen als een klus. De meeste elementen in de game zijn niet meer nieuw, het verhaal wordt enigszins uitgerekt voor een langere spelervaring en de omgeving wordt, net zoals bij Enslaved: Odyssey to the West, steeds grafisch minder. Al met al zorgt het uitrekken van het verhaal wel voor een vrij lange toevoeging op een toffe game van ongeveer zes uur.

It’s all around us Truffles!

Zoals sommigen van jullie zullen weten is een compleet nieuw singleplayer avontuur niet het enige wat de Pigsy’s Perfect 10 uitbreiding ons brengt. Het DLC pakket brengt ons namelijk ook de optie om zowel de uitbreiding als de originele game volledig in 3D te spelen. Hoe dit eruit ziet en hoe het is uitgewerkt hebben we helaas niet kunnen testen gezien de afwezigheid van een 3D tv op de redactie, maar voor de 3D tv bezitters onder ons is het in ieder geval een welkome toevoeging.

Pigsy’s Perfect 10 is een leuke uitbreiding voor een enorm toffe, maar toch ondergewaardeerde game. Hoewel de gameplay nogal sterk verschilt met het origineel is deze uitbreiding een leuke en vooral verfrissende toevoeging. Helaas heeft ontwikkelaar Ninja Theory haar creativiteit richting het einde weer een beetje laten afdwalen en voelen de laatste stukjes meer als hard werk dan als een stukje recreatie en vermaak.

• Interessant en leuk verhaal
  • Zes uur extra Enslaved

• Langdradig richting het einde