Special: Onze ervaring met de beta van Call of Duty: Modern Warfare – Met lange weekenden en late uurtjes achter de rug is de beta van Call of Duty: Modern Warfare dan ten einde gekomen. We kunnen stellen dat Activision en Infinity Ward alles uit de kast hebben getrokken qua content in de weekenden dat gamers aan de slag konden met Modern Warfare. Niet heel gek, want ze zetten alles in op dit nieuwe Call of Duty deel, want deze telg moet de gloriedagen van weleer terugbrengen. Hebben ze een kans van slagen? Wel, onze eerste impressie neigt wel naar dat te beamen, want het was ontzettend tof.

Erg veel modi

Voordat de beta uitkwam, kregen we de mogelijkheid om de alpha al te spelen, waarin je enkel Gunfight (OSP) tot je beschikking had. Hierin kon je twee tegen twee potjes spelen met voorgeselecteerde wapens per twee rondes of je moest wapens in het level oppakken. Een zeer geslaagde modus en voornamelijk één die erg spannend is, die tevens ook weer te spelen was in de beta. In de beta kregen we gelukkig veel meer dan één modus. De gebruikelijke quickmatch kon je indelen in klassiekers als Team Deathmatch, Domination en Headquarters, waarbij de laatste twee modi een 20 speler-lobby optie hadden. De genoemde modi doen echter precies wat je al van Call of Duty gewend bent, dus in dat kader niet heel veel bijzonders.

Het waren de andere drie nieuwe modi die onze interesse echter nog meer wisten te wekken. ‘NVG’ (Night Vision Goggles) is een modus waarbij twee van de vier beschikbare maps zich in de nacht afspeelden. Omdat je hierdoor bijna geen hand voor ogen ziet, ben je natuurlijk gedwongen om je NVG op te doen om zo je tegenstanders te kunnen spotten. Hoewel er qua gameplay niet veel veranderde voelen de maps hierdoor erg fris aan. Een andere mogelijkheid om online kont te schoppen was in ‘Realism’. Dat was wat het meeste indruk wist te maken, omdat de game ook echt een realistische weergave gaf. De HUD is weg en ook kill feedback ontbreekt. Je zult dus extra moeten opletten of je iemand daadwerkelijk hebt neergeschoten, want de game zegt dit niet. Wat we bij Realism wel jammer vinden is dat killstreaks een rol blijven spelen. Totdat de eerste UAV opgeroepen wordt is de combat het enige wat intimiderend is, want de killstreaks zorgen voor een zelfde circus als in normale Team Deatmatch.

Als laatste hadden we nog Cyber Attack en je kunt dit zien als een Search & Destroy modus, waarin je een bom moet plaatsen of tegenstanders er juist van moet weerhouden dat dit gebeurt. Cyber Attack geeft hier echter nog een extra twist aan. Voorheen had je bij Search & Destroy dat als je eenmaal doodgeschoten werd, je de ronde moest afwachten voor je weer een poging kon wagen om wraak te nemen op de eikel die je had neergeschoten, terwijl hij laf in een hoekje zat te campen. Nu kan je jezelf weer doen oprijzen als een teammaat je revived. Dit kan voor scenario’s zorgen dat eenzijdige slachtingen resulteren in een omslag als de spelers er effectief mee omgaan. Het reviven zorgt voor een extra laag spanning en dit kunnen we waarderen.

blank

Battlefield meets Call of Duty

Richting het einde van de beta kregen we dan eindelijk de nieuwe Ground War modus te spelen. Een modus waarin je met 32 tegen 32 spelers kunt spelen. Rond dit moment was het ook mogelijk om cross-platform te gaan met pc-gamers. Voor de mensen die hier bezorgd over zijn, je kan de optie uitzetten, zodat je enkel tegen console gamers speelt. Wij hebben het natuurlijk aan gelaten en zelfs getest hoe het is om samen met pc-gamers te spelen en hierover kunnen we zeggen dat het naar behoren werkt. Ook merken we amper een significant verschil tussen pc-gamers en console gamers. Niet heel gek, want zeker in Ground War is het één en al chaos! De map die we voorgeschoteld kregen was veel groter dan we gewend waren en was gevuld met tanks, helikopters en buggy’s.

Hier moeten we ook gewoon eerlijk toegeven dat het voelt als een regelrechte kopie van de Conquest modus uit Battlefield. Zo heb je ook dat je team opgedeeld is in squads, dus zodra je wilt respawnen kan je dit op een squadmate doen. Je moet punten veroveren á la Domination of vanuit een tank de tegenstanders het vuur aan de schenen leggen. Ondanks dat het niet origineel is, voelt het toch erg Call of Duty aan. De gameplay blijft in de kern Call of Duty en dat in combinatie met een grootschalige veldslag, maakt het alsnog een frisse toevoeging tot de franchise. Hoewel het een beta was, moeten we wel opmerken dat de connectie hier niet altijd even stabiel was en dat er hier en daar soms wat op de framerate ingeleverd moest worden wat nog gepaard ging met sporadisch een crash. Het is even afwachten tot de launch voor een goed eindoordeel hierover, maar de ervaring met Ground War mag geslaagd genoemd worden.

Het eeuwenoude probleem: campers

De grote sterren van de show zijn natuurlijk de wapens. De looks in combinatie met de asymmetrische terugslag patronen doen de wapens erg realistisch aanvoelen. Zeker in Realism komen de wapens extra goed uit de verf. We hebben wel wat kleine zorgen over de balancering van de wapens, omdat sommige wapens tragere ‘aiming down sight’ hebben of minder schade kunnen aanrichten. Hierdoor zijn sommige keuzes niet interessant om mee het slagveld op te gaan. We hopen dat hier nog wat aanpassingen in gedaan worden, want het zou zonde zijn als je met een beperkt aantal keuzes zit qua wapens, simpelweg omdat de rest ondergeclassificeerd is. Een andere vorm van balancering is wel erg nodig en dat komt kijken bij de maps die we in de beta hebben kunnen spelen…

De vier maps die we konden proberen zijn erg gecompliceerd ontworpen en dat is wat je van een map mag verwachten. Hierdoor ontstaat er wel een probleem wat bijna niet te vermijden valt: campers hebben namelijk erg veel mogelijkheden gekregen om hun favoriete plekje uit te kiezen. Hoewel nergens in de wet staat dat je dit niet mag doen, is het ons opgevallen dat campen in de beta wel erg vaak voorkwam en dat had invloed op het tempo van de gameplay. Doordat de maps vol staan met huizen en andere bouwwerken, die voorzien zijn van kamertjes, raampjes en meer, worden spelers uitgenodigd om langer op een vast stekje te blijven zitten. Dit heeft ook als resultaat dat je extreem veel kijkhoeken hebt waar je op moet letten als je over de map beweegt. Daar bovenop werkte het spawn systeem ook nog niet helemaal naar behoren wat uiteindelijk voor een zeer chaotische online ervaring wist te zorgen.

We kijken er naar uit

Hoewel het af en toe frustrerend kan zijn dat je door een camper overhoop geschoten wordt, kunnen we niet anders bekennen dan dat we uitermate veel plezier hebben beleefd aan de beta van Call of Duty: Modern Warfare. Het gevoel van de wapens is fantastisch, het speelt fijn weg en de variatie in de modi die we tot nu toe voorgeschoteld kregen, was voortreffelijk. De hele beta heeft voor enorm veel speeluren gezorgd hier op de redactie en dat is een goed teken. Ground War is verrassend te noemen en dat in positieve zin. We hopen wel dat de wapens en maps nog wat meer gebalanceerd worden, zodat het speelplezier nog verder toeneemt. Het was natuurlijk een beta, precies om dit soort zaken uit te vogelen dus we hopen dat Infinity Ward veel van de feedback verwerkt. We hebben in ieder geval iets om naar uit te kijken!