Special: Destiny 2 – Hoe Armor 2.0 werkt – Met de release van Shadowkeep later vandaag voor Destiny 2 is zoveel gemoeid dat we veel details apart in artikelen verwerken om je te informeren. Shadowkeep is niet alleen een uitbreiding voor de game, de release markeert ook een soort nieuwe start voor Bungie. De game gaat free-to-play, cross-save is mogelijk en de focus komt meer op seizoenen te liggen en dat gaat gepaard met grote en kleine verandering. Eén van de meer ingrijpende veranderingen is dat het armor systeem op de schop gaat en een extra laag krijgt. Het heet simpelweg Armor 2.0 en in dit artikel gaan we daar wat dieper op in.

Wat is Armor 2.0 precies?

Bungie wil dat de bestaande armor voorzien wordt van een extra laag om spelers meer de mogelijkheid te geven hun build te modificeren. Per armor stuk krijg je een aantal slots en daar kun je een modificatie in plaatsen en dat komt met wat voordelen. Als jij bijvoorbeeld erg veel met Supers speelt, dan kun je ‘Intelligence’ mods in de slots van je armor stukken plaatsen, zodat je Super sneller zal regenereren dan gebruikelijk. Gezien de Super erg sterk is, zal je niet ongelimiteerd verwante mods aan je armor toe kunnen kennen, want dat gaat op basis van energie.

Elke mod vereist een bepaalde hoeveelheid energie en een armor stuk is daarin voorzien. Om een voorbeeld te geven: als je een stuk armor voor je borst hebt die met vier energiepunten komt en de mod voor Intelligence vereist drie punten, dan zal je één punt overhouden waar je een andere mod aan kan toekennen. Er zijn echter ook mods die minder energie vereisen en dat betekent dat je in plaats van het gegeven voorbeeld ook vier mods kan toepassen die elk één energiepunt vragen, of twee van twee. Het is geheel naar eigen inzicht in te richten en het verschil zit hem in de energiepunten die variëren per armor stuk.

Het is aan jou als speler om te bepalen wat je wel en niet wilt gebruiken. Om te voorkomen dat je voorzichtig bent in het gebruik van deze mods implementeert Bungie de functie dat mods oneindig bruikbaar zijn. Je zit dus niet met consumables, wat spelers terughoudend kan opstellen. Als je eenmaal een mod hebt vrijgespeeld, dan kan je die waar dan ook toepassen zonder dat je die dan kwijt bent. Dat is bedoeld om je alle gelegenheid te geven in het sleutelen aan je build, want doordat je mods kan hergebruiken krijg je alle vrijheid om te experimenteren. Je zult in die zin ook niet aan het handje genomen worden, want het exploreren van de mogelijkheden in wat wel en niet werkt is leuker en zorgt voor meer variëteit.

Artifact mods en mod unlocks

Met Shadowkeep krijgen spelers ook een Artifact dat geleveld kan worden door de game te spelen. Door te levelen zul je nieuwe perks vrijspelen en mods krijgen, en die kun je weer toepassen op de armor, maar er zijn ook specifieke mods die enkel in combinatie met energietypen werken. Stel je speelt een Solar mod vrij en je hebt Solar armor, dan kan die mod alleen daar op toegepast worden. Het mod systeem is dus tweeledig, want het bestaat uit universeel toepasbare mods en mods die gekoppeld zijn aan een bepaalde energietype en ook daarin kan je weer spelen met je build. De armorset op zichzelf zal echter niet beperkt worden, want die is nog steeds geheel naar eigen inzicht te combineren.

Stel je hebt een Arc helm, een Solar chest en Void arms en dat heb je gekozen vanwege je huidige loadout, dan kun je de effecten daarvan vergroten door specifieke type mods toe te voegen aan die armor stukken. Je kunt echter ook mods toewijzen die effect op de gebruikte wapens hebben. Bijvoorbeeld sneller herladen met de shotgun. Dat is niet gekoppeld aan een energietype, dus dat zal dan een universeel toepasbare mod zijn die je bijvoorbeeld aan je armen toekent. Heb je een sterke voorkeur in je speelstijl qua wapens en energie effecten? Dan kan je je gehele build daarop afstellen zodra je de benodigde mods hebt.

Het effect van Artifact perks in Strikes

Mods zijn niet alleen bedoeld om de game meer diepgang te geven in het creëren van een build, het heeft ook zijn uitwerking in de gameplay. Zo zul je in Shadowkeep nieuwe Strikes treffen die op verschillende moeilijkheidsgraden gespeeld kunnen worden. De normale moeilijkheidsgraad is relatief gemakkelijk zolang je Power level voldoende is. Je kunt ook een hogere moeilijkheidsgraad kiezen en daarin vormen de vijanden al een grotere uitdaging. Maar met goed samenspel en veel je Super spammen kom je een heel eind. Ga je weer een niveau omhoog, dan wordt het echt lastig en komen de Artifact perks om de hoek kijken.

In één van de nieuwe Strikes krijg je te maken met Hives die zich in een schild kunnen hullen en het kost veel tijd om daar doorheen te breken. Gezien de vijanden in kwestie dit schild kunnen regenereren en erg krachtig zijn, is het moeilijk om ze snel uit te schakelen. Het is in dit soort gevallen van belang dat je Artifact perks aan je build toekent die je de mogelijkheid geven om effectief door zo’n barrière heen te breken, waarna het uitschakelen van een vijand een stuk beter gaat. Zonder zo’n perk is het haast ondoenlijk om dergelijke vijanden te doden, dus daarmee pusht Bungie je in een richting om meer met deze mogelijkheden te spelen. Ze laten je echter niet aan je lot over, want als je niet over de juiste perks, mods of wapens beschikt/ze niet (aan je build) hebt toegewezen, dan zal de game dat van te voren aangeven.

Door de bomen het bos nog zien

Het heeft best veel om handen, de Artifact mods ofwel perks, alsook de mods die je aan je armor kunt toekennen. Bungie zal je gelukkig niet in het diepe gooien, zoals we zojuist al geleerd hebben bij de Strikes. Een ander element wat hier aan bijdraagt is dat je alles gradueel zult vrijspelen naarmate het seizoen vordert. Als je een mod hebt vrijgespeeld voor je armor, dan zul je daar vrij mee kunnen experimenteren en tegen de tijd dat je een nieuwe hebt vrijgespeeld, dan weet je precies of de vorige wel of niet werkt. Op die manier zul je alle mods stuk voor stuk goed kunnen leren kennen, zodat je ze ook effectief in kan zetten tijdens het spelen.

Het is ook niet verplicht om de mods te gebruiken, want ze zijn in de reguliere activiteiten niet per se een must. Ben je echter wat meer bedreven in Destiny en speel je graag op een hogere moeilijkheidsgraad, dan zullen deze elementen een grotere rol gaan spelen. En doordat het gradueel aan spelers wordt toegekend door progressie te boeken in de game, zal iedereen er op een rustige manier kennis mee gaan maken. De verwachting is van Bungie dat spelers vooral voor de hogere moeilijkheidsgraden hun build gaan masteren door simpelweg veel te experimenteren. Precies om die reden zijn de mods niet consumable, dus het komt zonder enige vorm van beperking of verplichting.

Dit is het begin…

Deze hele toevoeging van Armor 2.0 is pas het begin voor Destiny 2, want ze willen nu eerst gaan kijken hoe spelers er mee omgaan, wat het effect is en wat de wensen zijn. Tegelijkertijd kijkt Bungie wel vooruit naar komende seizoenen. Zo kan het zijn dat ze daarin de focus leggen op wapens voor korte afstanden en in een andere seizoenen weer op wapens voor lange afstanden, waar ze alles op aanpassen qua unlocks. Dit zou voor veel meer diversiteit en diepgang in de gameplay moeten zorgen, maar dat is natuurlijk deels afhankelijk van hoe de community feedback op dit alles gaat zijn. Voor nu is de basis in ieder geval robuust, flexibel en uitbreidbaar en de toekomst zal ons leren hoe Bungie dit nog verder gaat uitdiepen.

Belangrijk is dat het een extra meerwaarde aan de gameplay geeft, want het nodigt de spelers immers nog meer uit om te experimenteren met de armorsets, de wapens en alle denkbare relevante combinaties. Samen met de toevoeging van Finishers, die ook weer gemodificeerd kunnen worden, mag duidelijk zijn dat het hele combat systeem van een stuk meer diversiteit wordt voorzien. Iets waar de ontwikkelaar middels seizoenen weer leuk op in kan haken en dat zal er voor moeten zorgen dat Destiny 2 continu relevant blijft om te spelen.

Hoe het uitpakt gaan we de komende dagen zien wanneer Shadowkeep lanceert en Bungie een nieuwe weg inslaat met alle verbeteringen, veranderingen en vernieuwingen. De uitbreiding aanschaffen kan hier.