De voorbije tijd schoot ontwikkelaar Naughty Dog aan een erg snel tempo allerlei nieuwe informatie op ons af over hun opkomende titel The Last of Us: Part II. Laatst leerden we zo dat dit tweede deel stukken groter gaat worden dan het origineel en dat dit tweede deel, in tegenstelling tot het origineel, bovendien geen multiplayer zal hebben. Vandaag aan de beurt: de AI in de game.

Als je de eerste game hebt gespeeld, is het je misschien voorgevallen dat de AI van zowel vijanden als je compagnon wel eens vreemde dingen zou gaan doen. Ellie liep zo bijvoorbeeld soms wel eens gewoon in het zicht van vijanden zonder dat die hierop reageerden. Die vreemde AI behoort binnenkort tot het verleden, tenminste volgens co-director Anthony Newman in een interview met GameSpot. Je wordt in deze titel opnieuw vaak bijgestaan door een AI-bestuurde compagnon, maar deze keer met een fel verbeterd systeem waarbij de AI zich te allen tijde nuttig zou maken in plaats van in je weg te lopen.

“I think, as you may have noticed in the first part of the demo interacting with Dina, our allies can do a lot of pretty exciting new stuff where they can get stealth kills independently, they have their own pretty nuanced melee system where they can interact with enemies in melee and also help you out and rescue as they did in the first game. They’re a little bit more flexible and nuanced this time around.”

Je compagnons bekleden bovendien een erg belangrijke rol doorheen het verhaal, ook al zijn er ook momenten waar je alleen je vel zal moeten redden.

“I can’t get too much into the exact ratio of time you spend alone. I’d say the game is definitely a blend of being by yourself as you were in the second part of the demo, and being with an ally. Allies are at the core of Naughty Dog games. We get a lot of great stuff out of them in terms of this back and forth as you were pointing out.”

Newman ging nog wat dieper in op de AI tijdens stealth secties, die opnieuw prominent aanwezig zullen zijn in de game:

“[In the original] there is a mode the AI can be in–which is their default mode when you’re in stealth–where they will just never be seen, they’re almost better than the player can be at being stealthy. There’s a tricky balance there because [Ellie] could then just hang way, way back and just never be seen, but then you don’t feel like you have an ally with you, [so] you feel lonely. So there’s a really interesting line we’ve been walking but I can definitely say that that aspect of the game has been dramatically improved, I would say.”

Ten slotte bewijst de AI deze keer ook in de combat erg nuttig te zijn:

“One other thing that’s also interesting is that in the past, [in] almost all of our games, the allies have done fake damage where you’ll see them shoot enemies and it’s a little bit theatrical where their bullets are clearly doing way less damage than yours. What I’m really excited about is that with a lot of effort and some clever AI tricks, every time you see your ally shoot an enemy, their bullets do exactly as much damage as yours do, which is just another way that players are able to make predictions and think two or three steps ahead.”

Het ziet ernaar uit dat The Last of Us: Part II een topper zal worden, maar dit zal pas duidelijk worden vanaf 21 februari 2020, wanneer de game in de rekken ligt. Als je de eerste game nog nooit gespeeld zou hebben, grijp dan deze maand zeker je kans met de PlayStation Plus games van oktober.