Special: Close to the Sun, Those Who Remain en Deliver Us The Moon bekeken – Door de jaren heen hebben we uitgevers zien komen en gaan. Sommigen blijven echter ook bestaan door hun goede visie voor zowel ons als gamers, alsook voor de studio’s waar ze mee samenwerken. Die visie lijkt Wired Productions ook voor ogen te hebben. Op dit moment wellicht nog een kleine speler, maar ze zijn hard aan de weg aan het timmeren. Nadat ze samen met ontwikkelaar Caged Element afgelopen jaar de game GRIP op de markt brachten, een soort van terugkeer van het klassieke Rollcage, hebben ze ook nu een hoop toffe games voor ons in petto. In dit artikel bekijken we drie van hun aankomende titels.

Close to the Sun

Een origineel thema voor je game bedenken is niet makkelijk, maar het is ontwikkelaar Storm in a Teacup zowaar gelukt met de game Close to the Sun. In deze game krijgen we een alternatieve geschiedenis voorgeschoteld, waarin Thomas Edison en Nikola Tesla een strijd met elkaar voeren. Een soort variant op de battle of the currents dus. Jij stapt in de schoenen van journalist Rose Archer. Zij gaat op zoek naar haar zus Ada aan boord van de Helios, een hypermodern schip gemaakt door Nikola Tesla om Thomas Edison de ogen mee uit te steken. De Helios lijkt in eerste oogopslag geheel verlaten te zijn, maar naarmate Rose steeds dieper het schip in gaat blijkt er toch wel wat meer te spelen.

Close to the Sun werd bij de onthulling van de eerste beelden al gauw vergeleken met BioShock en om eerlijk te zijn, kunnen wij ons daar prima in vinden. De Helios heeft qua design zeker veel weg van Rapture, maar dat mag enkel positief genoemd worden. We hebben hier echter niet met zomaar een BioShock kloon te maken, want combat zal je in Close to the Sun niet vinden. De game draait puur om zijn verhaalvertelling en de bijbehorende, ietwat creepy, sfeer. Wat ons betreft lijkt dat helemaal te lukken. Close to the Sun is al een tijdje verkrijgbaar voor de pc, maar op 29 oktober mogen ook wij met deze game aan de slag op de PlayStation 4.

Those Who Remain

Ontwikkelaar Camel 101 ken je misschien nog wel van de game Syndrome, die in 2017 voor de PlayStation 4 is verschenen. Nu is dit team terug met wederom een horrorgame in de vorm van Those Who Remain. Edward is een man die eigenlijk alles heeft waar een gemiddeld persoon gelukkig mee zou moeten zijn. Een mooi gezin, een goede baan… Maar toch heeft hij een affaire met een andere vrouw. Wanneer hij zich beschonken realiseert dat het genoeg is geweest, poogt hij met de dame in kwestie af te spreken om er een punt achter te zetten, maar zij en ieder ander mens lijken spoorloos te zijn verdwenen. Het enige gezelschap wat Edward nog heeft zijn een hoop oplichtende ogen in de duisternis, die hem volgen waar hij ook gaat.

Jouw doel is om erachter te komen wat er precies allemaal gebeurd is, maar je kan niet zomaar overal naartoe lopen, gezien je continu wordt gevolgd. De mysterieuze wezens zijn echter bang voor het licht, dus je moet er voor zorgen dat jouw pad verlicht wordt. Het is echter niet zo makkelijk als in bijvoorbeeld Alan Wake waarin je continu van een zaklamp bent voorzien. Je moet zelf lichtbronnen zien te vinden. Edward kan ook in een andere dimensie treden waar de wereld er plots héél anders uitziet, maar sommige van jouw acties worden vanuit daar wel overgedragen naar de echte wereld. Those Who Remain zal meer om puzzels draaien dan om daadwerkelijke actie, maar het wist ons wel het nodige kippenvel te bezorgen. Een exacte releasedatum is nog niet bekend, maar Those Who Remain moet nog in 2019 het daglicht zien.

Deliver Us The Moon

Droomde jij er als kind ook van om astronaut te worden? De broers Koen en Paul Deetman in ieder geval wel. KeokeN Interactive is een jonge Nederlandse indiestudio die met Deliver Us The Moon hun eerste grote release als ontwikkelaar op de markt gaat zetten. In de toekomst kan de aarde niet meer voldoende energie leveren voor de mensheid om van te leven, dus word jij op een missie naar de maan gestuurd om te kijken of daar op wat voor manier dan ook energie vandaan te halen valt. De nadruk ligt op een zo realistisch mogelijk beeld schetsen van zonder zwaartekracht rondlopen en functioneren binnenin een raket.

Hoewel je later in de game ook over het maanlandschap zal kunnen lopen en daar zelfs voertuigen tot je beschikking krijgt, mochten wij met de demo aan de slag in het schip waarmee we naar de maan reizen. Het schip staat op ontploffen en jij probeert het tegen te houden, maar bent helaas al te laat. Wat volgt is dat je probeert om na de ruimte in te zijn geknald, terug te keren naar het schip voordat je zuurstof opraakt. Je zweeft vrij hulpeloos door de ruimte, maar kan nog net je lichaam sturen om zo de brokstukken te ontwijken. Doe je dit goed, dan keer je ongedeerd terug in het schip en bereid je jezelf voor om de eerste stappen op de maan te gaan zetten. Wat we hierna mogen meemaken zullen we zien bij de release, maar voor de PlayStation 4 versie is op het moment nog geen datum bekend.

For the developers!

Het moge duidelijk zijn dat ze bij Wired Productions kleine studio’s een kans willen geven om hun game aan de man te brengen, een doel wat wij zeker kunnen waarderen. De titels die we hebben mogen spelen tijdens de gamescom op hun stand waren stuk voor stuk uniek te noemen. Verwacht geen gigantische big budget games. Hoewel deze vaak ook vet zijn, is het wel een trend de afgelopen jaren om het veilig te spelen en games te maken waarvan je weet dat het wel verkoopt. Wired Productions zet met al zijn partners een stap in het hit-or-miss territorium, maar wij hopen in ieder geval dat het stuk voor stuk hits gaan worden. Creativiteit, maar vooral goed uitgevoerd, is namelijk iets wat wij hier bij PSX-Sense zeker kunnen waarderen.