Ghost Recon: Breakpoint is officieel sinds gisteren verkrijgbaar, maar iedereen die de Gold Edition had aangeschaft, kon sinds afgelopen dinsdag al met de game aan de slag. Het spel bevat diverse microtransacties, waarmee je bijvoorbeeld cosmetische items kunt aanschaffen.

Degenen die al eerder toegang hadden, hebben wellicht opgemerkt dat het ook mogelijk was om microtransacties in de vorm van Time Savers te kopen. Hierbij kun je bijvoorbeeld aan XP boosts denken, zodat je sneller in level stijgt en nieuwe items vrij kunt spelen. Deze vorm van microtransacties werd niet door iedereen gewaardeerd, omdat dit een hoog pay-to-win gehalte zou hebben.

Ubisoft heeft inmiddels al actie ondernomen, want de Time Saver microtransacties zijn uit de in-game store gehaald en het is dus niet langer mogelijk om deze aan te schaffen. De ontwikkelaar gaf ook nog een verklaring hierover, waarin wordt uitgelegd dat het niet de bedoeling was dat deze microtransacties al te koop zouden zijn. Ze staan namelijk eigenlijk op de planning om ergens na de release beschikbaar te worden gesteld, om spelers die de game pas later aanschaffen de mogelijkheid te geven om een beetje bij te blijven ten opzichte van degenen die de game al langer spelen.

“We are aware that during the Early Access of Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint on October 1st, some Time-Saver items (Skill Point bundles, XP boosters, part bundles for advanced weapon upgrades) were available for purchase for a few hours in our Store but this was not our intention and was an error on our behalf.

These items were designed as an optional way for players arriving later to the game (Post-Launch) to catch up with those who have been playing for longer and enjoy out co-op and challenging end-game experiences. These Time Savers have since been removed from our Store for now.”

In de verklaring meldt Ubisoft ook dat de Time Savers niet als pay-to-win element worden beschouwd. De studio zegt dat ze niet ontworpen zijn om spelers een voordeel te geven ten opzichte van degenen die ze niet aanschaffen. Daarnaast is er veel moeite gestoken in de balans van de PvP-modus Ghost War, zodat niemand veel voordeel kan hebben op basis van progressie, aldus Ubisoft.

“Time-Savers were not designed to grant any advantage over players not using them. Additionally, Ghost War PVP has been carefully balanced to ensure that no matter your experience as a player, no one has a critical advantage based on their progression.”