DLC Special: Destiny 2: Shadowkeep – Vorige week bracht Bungie na een jaar weer een nieuwe uitbreiding voor Destiny 2 uit, Shadowkeep. Daarover hebben we een hoop geschreven in de afgelopen weken, omdat deze release gepaard ging met een boel veranderingen voor Destiny 2. Free-to-play is een belangrijk aspect, maar ook de aanpak de komende tijd in de vorm van seizoenen zal meer de boventoon gaan voeren en niet te vergeten, Armor 2.0 voegt een nieuwe laag aan het geheel toe. We moeten echter niet vergeten dat Shadowkeep zelf als uitbreiding ook het één en ander aan nieuwe content heeft toegevoegd en dat bespreken we in deze special.

Interessante vraagstukken

Als je de eerste Destiny hebt gespeeld, dan zal je duidelijk zien dat de maan behoorlijk veranderd is. Direct na aankomst op de maan ga je het gevecht met de Hive aan, die diep in de Scarlet Keep aan het rommelen zijn. Dit alles leidt uiteindelijk tot een mysterieuze ontdekking die door Eris Morn enigszins gestuurd is aan de hand van haar acties en dat betekent dat je nu een langere tijd in deze omgeving zal vertoeven. Dat zit hem enerzijds in de missies die je voor je kiezen krijgt, waarbij het zaak is om toegang te vinden tot hetgeen de maan huisvest. Uiteindelijk zal dat leiden tot een interessante confrontatie die het hele moraal van het universum op scherp zet door een cruciale vraag te stellen.

Dat slaat op het verleden en alle acties die je hebt verricht al dan niet met behulp van je Light, die je van de Traveler hebt gekregen. De maan is daarmee ineens een vrij belangrijke plek geworden met betrekking tot het algemene verhaal en precies op het moment dat je veel vragen krijgt is daar het einde. De antwoorden op die vragen gaan we zien in de toekomst middels onder andere de seizoenen en ook wordt een aspect dat lang geleden al eens werd getoond enigszins aan je voorgesteld: de (vliegende) piramides. Heel duidelijk is dat het verhaal verre van klaar is en dat er nog een hoop staat te gebeuren en heel eerlijk: we snakken eigenlijk best wel naar meer.

Bungie presenteert met Shadowkeep net zoals met Forsaken een verhaal dat best wel boeiend is om te volgen. Misschien was Forsaken in grote lijnen net wat spannender, Shadowkeep laat in dat kader meer aan de verbeelding over met nog een hoop vragen die van een antwoord voorzien moeten worden. Dat is uiteindelijk wat deze uitbreiding tot een plezier maakt om te spelen, want als je puur op de lore afgaat is er weer genoeg om te ontdekken en je mee bezig te houden. De missies zelf, waar er zoals gewoonlijk slechts een handjevol van zijn, zijn goed voor twee avondjes knallen dus heel uitgebreid is de story content niet.

Genoeg te doen…

Maar zoals je van Destiny uitbreidingen gewend bent, komt een expansie altijd met een hoop additionele opdrachten en dat is nu niet anders. Er zijn op de maan genoeg zij-missies te vinden en gezien de Vex een invasie begonnen zijn vanuit de Black Garden, heb je daar richting het einde van de uitbreiding ook je handen vol aan. Die invasie vloeit ook door in de endgame die bestaat uit een Vex Offensive activiteit, waarbij je naar de Black Garden wordt gestuurd om tegen een baas te vechten. Dat is goed voor krachtige gear en daarnaast is het bezoeken van de Black Garden een waar genot, gezien het compleet het tegenovergestelde is qua omgeving ten opzichte van de grauwe kale maan.

Daarnaast heb je natuurlijk nog de nieuwe Raid, Garden of Salvation, die een aaneenschakeling biedt van allerlei mooie locaties waarin je uiteindelijk natuurlijk bazen moet bevechten. De Raid biedt, zoals we enigszins gewend zijn, een combinatie van allerlei gameplay elementen, zoals platformen, omgevingspuzzels en vanzelfsprekend heftige gevechten. De Raid is misschien niet zo lang als de vorige die we in Forsaken zagen, maar met een aantal uur spelen – zeker bij de eerste keer – is het de moeite waard. Met name omdat de Black Garden een indrukwekkende omgeving is, net zoals de Dreaming City waar je graag in rond wil rennen. De artistieke kwaliteiten van Bungie bereiken hier absoluut een hoogtepunt, zoveel is wel duidelijk het ook verdient Shadowkeep een compliment voor de soundtrack.

Spelen met mods

Met de release van Shadowkeep introduceert Bungie ook het Armor 2.0 systeem en nadat we er eerder al even kennis mee hebben kunnen maken, hebben we het nu uitgebreid in de praktijk kunnen proberen. Met de verschillende mods die je beschikbaar hebt kun je uitgebreid je build customizen, omdat de mods niet geconsumeerd worden. Dat is een fijn gegeven, want dat geeft je de vrijheid om te experimenteren tot je een ons weegt. Uiteindelijk gaat het om het ‘min/maxen’ van je statistieken om zo de meest evenwichtige build voor jezelf te creëren. Dat geeft hardcore spelers veel meer mogelijkheden om te spelen met de beschikbare opties en gezamenlijk met het artifact dat je gaandeweg zult vrijspelen, krijg je steeds meer opties tot je beschikking.

De mods zijn er in allerlei soorten en maten en geven beduidend merkbare effecten aan je build mee, waarbij de één een grotere impact heeft dan de ander. Keer op keer kun je je build veranderen naargelang je doelstelling en door de handige werking heb je je build zo aangepast als je een nieuw stuk armor toevoegt. Wel moeten we zeggen dat als je veelvuldig wisselt tussen armor sets, dat het toekennen van mods – bij nieuwe loot bijvoorbeeld – op een gegeven moment wat tegen gaat staan. Het mag dan praktisch zijn ingericht, het kost toch telkens even wat tijd en dat haalt je een beetje uit de flow. Dat is overigens meer van toepassing op de experimentele fase, want naarmate je dichterbij de powercap komt, zul je meer aan vaste items blijven vasthouden waardoor het aanpassen zal afnemen. Hoewel dat natuurlijk wel variabel per speler is.

Conclusie

Als uitbreiding brengt Shadowkeep in de basis voornamelijk meer van hetzelfde. Een omgeving die we al kennen is nu verder uitgebreid met nieuwe locaties om te verkennen en de Vex invasie die op een gegeven moment om de hoek komt kijken zorgt voor goede endgame content. Het verhaal mag wat kort zijn en de missies zijn niet allemaal even bijzonder, wel laat het veel interessante vragen achter waardoor we erg benieuwd zijn naar wat de toekomst ons gaat brengen. Shadowkeep biedt genoeg om je een degelijke tijd mee bezig te houden, maar het is niet extreem veel nieuwe content. Dat wordt gelukkig opgevangen door de seizoensgebonden content die een grotere vorm zal aannemen. Hoe dan ook komt deze uitbreiding wel samen met diverse nieuwe features, waaronder Armor 2.0, en uiteindelijk hebben we met plezier de campagne doorgespeeld en vermaken we ons nu nog steeds prima met de endgame content. Daarmee is Shadowkeep wat ons betreft de moeite waard!