Special: In gesprek met (CEO) Pete Parsons over de toekomst van Destiny en Bungie – Enige tijd terug waren we in Seattle om daar Bungie te bezoeken met het oog op de release van de Shadowkeep uitbreiding voor Destiny 2. Tegelijk grepen we dat moment aan om even met de CEO van de ontwikkelaar te spreken over het bedrijf, de split met Activision en waar hij Bungie en Destiny over tien jaar ziet. Er is immers veel gaande bij Bungie op het moment en dat alles heeft te maken met het transformeren van de game en het bepalen van de focus voor de toekomst.

De scheiding met Activision

Het nieuws dat Bungie en Activision uit elkaar gingen eerder dit jaar kwam toch enigszins als een verrassing. Destijds hadden de twee partijen een deal gesloten voor tien jaar, maar die periode hebben ze niet vol gemaakt. Nu komt dat op pakweg een jaartje minder uit, dus in grote lijnen hebben beide partijen het initiële contract ‘uitgediend’. De vraag is echter waarom ze nu eigenlijk uit elkaar zijn gegaan, want dat is niet heel helder uitgelegd. Gezien de stappen die Bungie sindsdien gemaakt heeft, lijkt het alsof ze van Activision af wilden, omdat die ze zou belemmeren. Het tegendeel is waar, zo vertelde Pete Parsons.

Vanuit het perspectief van Bungie was Activision een goede partner die uitstekend heeft meegeholpen in het opbouwen van Destiny. Ook hebben ze samengewerkt met studio’s van Activision, waaronder Vicarious Visions waar Bungie nog steeds contact mee heeft, maar dan op vriendschappelijke basis. Ze hebben Destiny met alle partijen kunnen bouwen tot wat het nu is en dat is te danken aan de ‘beste mensen’ in de industrie en niet alleen aan degenen die bij Bungie zitten. Het punt is echter dat Bungie Destiny graag wil transformeren naar hetgeen dat ze willen dat het is. Dat betekent dat het universum langer houdbaar moet zijn, betere ontwikkelingen moet opleveren voor het team en uiteindelijk de beste ervaring voor de spelers moet worden.

Met die mindset en de veranderde markt sinds april 2010 (toen de deal gesloten werd met Activision) zijn beide partijen tot de conclusie gekomen dat hun paden een andere weg op gingen. Het jaar 2019 is niet zoals het jaar 2010 en omdat zowel Bungie als Activision een ander pad wilden gaan bewandelen, hebben ze de samenwerking opgezegd. Dit alles op goede basis en zonder specifieke aanleiding, zo liet Parsons duidelijk merken. Mede omdat hij nadrukkelijk stelt dat ze met fijne mensen hebben samengewerkt en dat het een goed bedrijf voor Bungie is geweest, maar eerder dit jaar werd het tijd om nieuwe ambities na te streven, waaronder een eigen uitgeeflabel.

blank

Dit is pas het begin

De stappen die Bungie dit jaar genomen heeft met Destiny – denk dan aan free-to-play, cross-save en meer – vormt pas het begin van de transformatie van de franchise. Wel is het een glimp van de visie die de ontwikkelaar heeft op de toekomst van het IP en dat is dat ze nieuwe spelers willen aantrekken, ze willen uitbreiden naar nieuwe platformen en een meer wereldwijde aantrekkingskracht realiseren. Dat betekent veel dingen opnieuw uitvinden, focussen op wat beter kan en het Destiny universum ontwikkelen om daarmee de beste entertainment ooit te maken. Dat moet niet alleen voor consumenten ofwel spelers gelden, maar ook voor de studio.

Parsons is zelf heel erg bezig met hoe hij Bungie kan inrichten als een plek waar iedereen zich thuis voelt. Waar je ook vandaan komt, je talent moet je kunnen aanwenden bij Bungie. Het moet een plek zijn waar je je werk het beste kunt doen en hoe dat er over tien jaar uitziet is natuurlijk moeilijk in te schatten. Wel houdt de CEO zich hier nadrukkelijk mee bezig, want wat gaat zijn erfgoed worden? Volgens hem moet het de beste plek zijn voor de meest creatieve mensen en dat realiseren is een dagelijkse bezigheid. Hierbij kijkt hij ook naar andere bedrijven, zo willen mensen bijvoorbeeld graag werken voor Blizzard of Pixar, dat moet voor Bungie ook (gaan) gelden.

De toekomst van Destiny

De visie voor Bungie als werkplek mag duidelijk zijn, maar waar staat Destiny dan over tien jaar? De franchise is nu slechts net vijf jaar oud, maar moet absoluut nog jaren meegaan. Dat gaan ze doen door de nieuwe benadering op de franchise los te laten en zich vast te bijten in het maken van werelden waarin spelers willen vertoeven. Een wereld waar de ontwikkelaar om geeft, waar de spelers om geven en waarbij het universum elke gebruiker inspireert. Ook moet het de plek zijn waar nieuwe vriendschappen ontstaan. Dat hoeft niet per se alleen in Destiny te zijn, ook denkt Bungie na over het maken van nieuwe werelden waar ze spelers naartoe kunnen aantrekken.

blank

Destiny moet nu, maar ook in de toekomst een universum zijn waar gamers hun tijd in willen spenderen. Dat kan alleen met een divers team en daar beschikt Bungie nu over. De medewerkers komen overal vandaan en die vormen samen een enorme collectie aan talenten, waarbij elke individu een eigen perspectief op het concept heeft en dat stelt Bungie in staat om unieke en gevarieerde werelden te maken. Destiny moet in de verre toekomst ook niet één van de vele ‘gaming herinneringen’ zijn, maar een memorabel moment uit iemands leven dat gekenmerkt wordt door dé beste ervaringen die zijn beleefd. Dat is het persoonlijke doel van Parsons en dat element moeten alle werelden hebben die Bungie maakt.

De meeste waarde die mensen uit het spelen van Destiny of andere games van Bungie halen moet enerzijds natuurlijk de gameplay ervaring zijn. Anderzijds – wellicht waardevoller – de vriendschappen die overblijven. Daarbij sprak Parsons ook over zijn eigen ervaring, want hij speelt met mensen waar hij echt om geeft hoewel hij sommigen nooit in het echt ontmoet heeft. Toch zal hij die mensen gaan helpen als ze problemen hebben. Juist dat is interessant, want naast dat het gamen is, moet Destiny ook een plek zijn of worden waar mensen over allerlei andere dingen kunnen praten, zoals werk, sport, persoonlijke problemen en nog veel meer.

Om die visie voor Destiny te realiseren is Bungie een nieuwe weg in geslagen en we kunnen pas in de toekomst zien of dat is gelukt. Nu is de basis uiteraard zeer solide en het kent voor veel vaste spelers al erg mooie momenten, maar Bungie wil dat verder uitbreiden en dat doen ze met New Light.