Ontwikkelaar Naughty Dog maakt verdorie goede games. De voorbije jaren heeft de ontwikkelaar zich namelijk het genre van narratieve actiegames eigen gemaakt en heeft meermaals bewezen dat ze weten waar ze mee bezig zijn. Er is echter wel een bepaald onderdeel van hun succesformule dat soms wel eens wat kritiek krijgt: hun games zijn veelal erg lineair.

Lineaire games zijn op zich geen schande, maar in een gamereeks als ‘Uncharted’, waarin schattenjagen en ontdekkingstochten centraal staan, voelt deze erg lineaire aard misschien wel wat vreemd aan. Naughty Dog hoorde deze kritiek en werkt momenteel aan vernieuwing, wat te merken zal zijn in hun opkomende titel: The Last of Us: Part II.

We zagen Naughty Dog al wat experimenteren met open gebieden in Uncharted 4 en in The Lost Legacy, waar je met je jeep over een grote vlakte kon rijden en onderweg kon stoppen om verlaten gebieden te onderzoeken. Vooral The Lost Legacy probeerde hierbij te breken met de lineaire aard van de game, door je ook nog eens een kaart van het gebied te geven en het open gebied tjokvol interessante plaatsen te steken.

Die tactiek wordt nu doorgezet in The Last of Us: Part II, wat ons werd meegedeeld door creative director Neil Druckmann in een interview op het PlayStation Blog.

“As you saw with Uncharted 4 and The Lost Legacy, we’re experimenting with much larger layouts. We’re going to do that with this game, and find ways to use that to mirror the story. When we want tension to drop, and we want you to think ‘What do I do next? What do I want to explore here?’ We have that.”

Je herinnert je misschien nog het nieuws dat The Last of Us: Part II stukken groter zou zijn dan het origineel? Wel dit nieuws verklaart alleszins die indrukwekkende groei. The Last of Us: Part II wordt geen open wereld, maar belooft dus alleszins meer exploratie dan we van een Naughty Dog titel gewend zijn.

De open gebieden van The Last of Us: Part II zijn vanaf 21 februari te ontdekken op de PS4.