Microtransacties hebben de laatste jaren maar al te vaak aan de basis van controverse gelegen. Of ze nu cosmetisch van aard zijn of spelers een “oneerlijk” voordeel ten opzichte van hun medespelers geven, microtransacties zijn veelal niet zo geliefd bij de community. Toch blijft het systeem vandaag de dag erg prominent aanwezig, dus waarschijnlijk hebben microtransacties wel enige vorm van succes bij het publiek. John Mamais, het hoofd van CD Projekt RED’s Krakow, begrijpt het implementeren van de functie wel, maar denkt er toch duidelijk het zijne van in een interview met GameSpot:

“I think it’s a bad idea to do microtransactions after you release a game. It seems like it’s very profitable, though. It’s probably a hard decision for the guy that runs the business to decide if we should do it or not. But if everyone hates it, why would we do something like that and lose the goodwill of our customers?”

Zoals velen waarschijnlijk al wel weten, zijn we momenteel in blijde verwachting van Cyberpunk 2077, de volgende titel van deze ontwikkelaar. Het is dan ook een ware opluchting om te horen dat Cyberpunk 2077 hoogstwaarschijnlijk geen microtransacties zal krijgen. Komt er dan na de launch helemaal geen nieuwe content meer naar de game? Ook daar had Mamais iets over te zeggen:

“[The Witcher III’s free DLC with paid expansions] was a good model for us; it worked pretty well for The Witcher III. I don’t see why we wouldn’t try to replicate that model with Cyberpunk 2077. We’re not talking about that yet, but it seems like that would be the smart way to go.”

Het ziet er, met andere woorden, dus naar uit dat het model van de vorige CD Projekt RED titel, The Witcher 3, gevolgd zal worden. Bereid je dus voor op een hoop gratis DLC en enkele uitgebreide expansies na de release.

Cyberpunk 2077 is vanaf 16 april 2020 verkrijgbaar.