Gisteren kondigden Sony en Naughty Dog aan dat The Last of Us: Part II niet langer eind februari zal verschijnen. Dat nieuws is wat de headlines domineerde en daarover werd veel gesproken, de reden achter het uitstel is echter interessant. Normaliter stellen ontwikkelaars dat ze extra tijd nodig hebben om de game te polijsten en tip top in orde te maken, in het geval van deze game ligt dat echter ietsje anders en hoewel dat misschien een beetje ondersneeuwde is dat juist hetgeen wat dit uitstel zo goed maakt.

Uitstel en goed? Ja, voor de kwaliteit zal het altijd goed zijn, of althans, in de meeste gevallen. Voor ons gamers is het niet goed, we moeten immers langer wachten. Toch is dat allemaal ondergeschikt aan de daadwerkelijke reden om de game naar achteren te schuiven, want het heeft allemaal te maken met werkdruk. Natuurlijk speelt er een stukje beoogde kwaliteit mee, wat de ontwikkelaar ook beaamt, maar dat kan alleen gerealiseerd worden als medewerkers non-stop doorgaan en daar zit hem de crux. We kennen allemaal de verhalen van ontwikkelaars die mentaal en fysiek tot het uiterste gedreven worden met als gevolg burn-outs, lichamelijke klachten en meer; de bekende ‘crunch-time’.

Dat wil Naughty Dog voorkomen, want ze zeggen letterlijk in hun bericht dat de drie maanden extra tijd de stress op het team zal reduceren. Dat wil zeggen dat het hele team op deze manier op een meer ontspannen manier de game af kan maken, zonder dat de gezondheid van de mensen in het geding komt. Dat zorgt uiteindelijk sowieso voor betere kwaliteit, want mensen onder hoge druk maken sneller fouten dus daar is de game sowieso niet bij gebaat. De beslissing van Naughty Dog is dus juist, maar we moeten niet vergeten dat ook Sony hier natuurlijk een hand in heeft.

Het siert ook Sony als uitgever dat ze werkcondities boven financieel gewin stellen. De release laat nu langer op zich wachten, sterker nog, het is doorgeschoven naar het volgende financiële jaar en dat zal impact op de uiteindelijke resultaten van dit jaar hebben. Nu is Sony niet een partij die om geld of investeerders verlegen zit, maar het tekent wel een beeld tegenover andere grote uitgevers die soms studio’s wel nog enorm pushen om de games maar op tijd af te hebben. Dat weer ten koste van de kwaliteit en de medewerkers gaat.

Kortom, deze actie mag gewaardeerd worden. Niet alleen omdat de game straks beter is, ook omdat het menselijkheid toont richting Naughty Dog. Maar het is natuurlijk een jouw mening, dus je kan hieronder jouw kijk op het verhaal kwijt. Ben je het er mee eens? Heb je een andere mening of vind je dat Naughty Dog genoeg tijd heeft gehad en hadden ze gewoon de oorspronkelijke releasedatum aan moeten houden? Je kan jouw kijk hieronder kwijt, maar onderbouw het natuurlijk wel voor een degelijke discussie!