Special: Deze verbeteringen willen wij bij de PlayStation 5 zien – In de afgelopen weken hebben we veel PlayStation 5 nieuws voorbij zien komen. Dat gaf natuurlijk volop voer voor speculatie. Zo hebben we gekeken naar waar de Sony studio’s mee bezig zijn. Ook keken we naar welke games naar de PlayStation 5 zullen komen of waarvan we het verwachten. De console zelf mogen we echter niet vergeten en daarom zetten we vandaag op een rijtje welke features – zoals we die nu van de PlayStation 4 kennen – beter of anders moeten op de PlayStation 5, want dat er ruimte voor verbetering is zal niemand ontkennen.

Sneller besturingssysteem

Ten tijde van de release van de PlayStation 4 was het besturingssysteem snel en efficiënt. Over dat laatste vanuit de PSX-Sense redactie geen klagen, de interface is wat ons betreft nog steeds prima. Je hebt alle functies immers zo bereikt en gevonden, waardoor het navigeren uitermate snel gaat. Hoewel, snel? Dat is door de jaren heen best wel afgenomen en dat lijkt iets waar wel wat meer aandacht naar uit mag gaan. De interface is iets waar je jaren mee moet werken en dat de snelheid iets afneemt bij een volle console is begrijpelijk, maar momenteel is de PlayStation 4 interface bij momenten zeer traag.

Ervaar jij ook dat je uit een game gaat om even de Trophies te checken of een partychat op te zetten dat wanneer je die functie aan wil klikken, je automatisch terugschiet naar de game zelf? Een euvel dat zeer geregeld voorkomt, waardoor je de handelingen opnieuw moet doen. Dat is irritant, niet? Ook de snelheid laat best wel te wensen over, dus als Sony iets meer rekenkracht kan reserveren voor de interface van de PlayStation 5, graag. Met name zodat het besturingssysteem ook vijf jaar later nog uitermate snel werkt.

PlayStation Store

De PlayStation Store heeft door de jaren heen de nodige veranderingen doorgemaakt en het doel was keer op keer om het gebruiksvriendelijker te maken. Op zich is de PlayStation Store best oké, maar het is nog steeds niet helemaal je van het. Enerzijds is het nog wat onoverzichtelijk en anderzijds moeten we benadrukken dat de snelheid nog steeds niet goed is. Dat was ten tijde van de PlayStation 3 al het geval, dus hopelijk wordt dat nu een keer goed aangepakt, zodat het digitaal winkelen als een zonnetje gaat. Ook het bereiken van de PlayStation Store via de tabs onder een game mag wel wat beter, want dat is ontzettend traag. Afsluitend mag er ook wat meer secuur naar de lokalisatie gekeken worden; dat gaat nog iets te vaak fout wat een beetje slordig is.

Snellere downloads

Het komt nog met enige regelmaat voor dat je een bestand van 10GB moet downloaden, waarbij het PlayStation Network dan doodleuk een timer van 99+ uur aan geeft. Even de download pauzeren en activeren doet wonderen, maar dat moet anno 2019 natuurlijk niet de bedoeling zijn. Het is evident dat er op het gebied van downloadsnelheid nog veel winst te behalen valt, zeker met de toekomst die om streamen zal draaien. Hoewel het is verbeterd door de jaren heen, is het nog niet top notch. Sony claimt dat de PlayStation 5 de ‘snelste console ter wereld’ is, als dat ook voor de downloads zou gelden, graag. Zeker in de patchcultuur van nu, waar je om de haverklap met downloads geconfronteerd wordt. Dat moet sneller, want je wil gamen, niet naar een downloadscherm kijken.

Automatisch synchroniseren

Sinds de introductie van Trophies op de PlayStation 3 is het noodzakelijk om ze te synchroniseren met het PlayStation Network. We hoopten in 2013 dat dat verleden tijd zou zijn met de komst van de PlayStation 4, maar helaas. We moeten nog altijd de Trophies synchroniseren en hoewel dat op de PlayStation 4 veel sneller gaat dan destijds op de PlayStation 3, is het nog steeds iets wat tijd kost. Op de Xbox worden behaalde Achievements direct geregistreerd op de server, dus het is technisch gewoon haalbaar. Het is ook best wel van deze tijd om dat zonder menselijke handeling te laten verlopen, dus hopelijk past Sony auto-sync ditmaal wel effectief toe.

Betere Trophy tracking

Een andere feature waar we ook met een schuin oog naar de Xbox kijken, is het tracken van de Trophy progressie. Op de Xbox kan je precies zien wat de status is van een bepaalde Trophy. Heb je 44 vijanden gedood van de 100 voor een Trophy? Dan kan je dat soms op de PS4 handmatig opzoeken in de statistieken van de game. Op de Xbox staat gewoon 44% weergegeven, wat veel duidelijker is. Dat soort specifieke additionele informatie zou handig zijn, want dat kan misschien net de doorslag geven dat mensen nog even blijven spelen om die platinum Trophy binnen te halen. Een feature die misschien niet cruciaal is, maar het komt het gebruikersgemak weer net wat beter ten goede en voor de Trophyjagers onder ons is dat een geschenk uit de hemel.

Cross-play voor elke game

Het is sinds enige tijd mogelijk om games op de PlayStation 4 tegen andere platformen te spelen, maar dat geldt nog niet voor elke titel. Sony is daar vrij moeilijk in geweest en sinds de functie uit beta is zou iedere ontwikkelaar daar toegang toe moeten hebben. Of dat ook echt klopt, is niet officieel bevestigd, maar gezien dit een nieuwe standaard is, moet dat gewoon universeel voor elke multiplayergame werken wat ons betreft. Mits de ontwikkelaar dit natuurlijk in de games implementeert. Indien dit het geval is, dan moet Sony niet moeilijk doen. Toch?

Langere Share Play tijd

Zit je vast in een game? Wil je een game demonstreren aan een ander of wil je samen iets bereiken? Dan is de Share Play functie uitstekend. Deze PlayStation-exclusieve feature zal ongetwijfeld op de PlayStation 5 terugkomen, maar Sony mag dan wel de restricties weghalen. Momenteel kan je maximaal 60 minuten Share Play gebruiken om nadien de hele sessie opnieuw te starten. Dat is wat inefficiënt, want als je langer wilt spelen wil je niet onderbroken worden door de verplichting een nieuwe sessie op te moeten zetten, met name omdat streamen vanaf de PS4 geen beperkingen kent. Kortom, de ‘regels’ moeten soepeler, wat tevens de gebruiksvriendelijkheid ten goede zou komen. Net zoals de optie om deze functie met meer mensen te gebruiken.

Betere statistieken per game

Net zoals we bij de Trophies graag willen zien, willen we ook voor jezelf als speler een betere tracking van informatie zien op de PlayStation 5. Dus een betere weergave van de tijd die je gespeeld hebt, een duidelijkere community hub waar je gemakkelijker mensen kunt vinden waar je mee samen hebt gespeeld en meer. Eventueel ook een directe link naar de PlayStation Store pagina, met daar alle content die te verkrijgen is voor de titel in kwestie zou niet gek zijn. Een hub die efficiënter is ingericht en waarmee je alle informatie binnen handbereik hebt, iets wat de toegankelijkheid zeker ten goede zal komen.

Tot zover de softwarematige kant van de PlayStation 5. Ook op hardwaregebied zien we nog diverse mogelijkheden, dus die gaan we nu bekijken.

Batterijduur controller

Sony komt met de PlayStation 5 met een geheel nieuwe controller die een andere feedback features brengt. Daarmee is de DualShock 4 verleden tijd en over die controller hebben we twee klachten: de batterijduur en de analoge sticks. De batterijduur is niet heel erg kort, maar kan wel echt veel langer, dus daar mag de focus op liggen. Ook een optie om het licht in de controller in z’n geheel uit te schakelen zou welkom zijn, het is in veel games overbodig en kan afleiden als je in het donker zit te gamen. Dat terzijde, het tweede punt zijn de analoge sticks. Nu zijn die op zichzelf prima, maar het rubber slijt op lange termijn wel wat weg, met verminderde grip tot gevolg. Een nog iets langere levensduur voor het rubber zou ideaal zijn, dat scheelt immers weer nieuwe controllers kopen.

Genieten van de stilte

De PlayStation 4 was van nature een relatief stille console, maar daar is tegenwoordig bij veel games nog nauwelijks sprake van. Soms lijkt het net alsof er een straaljager door je huis heen raast, want de herrie die de console kan produceren is niet mis. Het is soms zelfs zo erg dat je je haast zorgen zou maken, dus een stillere console is meer dan welkom. De nuance is wel dat je er zelf ook een hand in kan hebben, want als je het apparaat goed schoon weet te houden blijven de doorgangen voor de koeling beter open met als resultaat minder herrie. Desalniettemin is meer stilte hardwarematig sowieso gewenst, dus daar ligt eveneens een punt ter verbetering. Enige nuance: de nieuwere PS4 Pro modellen zijn wel een stuk stiller, maar dat moet vanaf het eerste model natuurlijk gelijk goed zijn.

Grote harde schijf

Dat Sony nog steeds de PlayStation 4 verkoopt met een 500GB harde schijf is eigenlijk best vreemd. Met name omdat er verschillende games zijn die nogal veel ruimte innemen en als het een wat kleinere titel betreft qua vereiste schijfruimte, dan zijn het de patches wel die geheugen vreten. We verwachten dat de PlayStation 5 met minimaal een 1TB schijf geleverd zal worden, omdat die grootte op het moment van verschijnen nog wel voldoende is. Ook leert de historie ons dat Sony nooit heel erg gul is met schijfruimte. Onze voorkeur geniet echter minimaal 2TB, want dan kan iedere gebruiker een lange tijd vooruit. De hardcore gamer kan dan eventueel nog voor een upgrade naar bijvoorbeeld 4TB kiezen. Kortom, veel schijfruimte is sowieso heel erg welkom, maar gezien het een SSD betreft, zal dat er waarschijnlijk vooralsnog niet inzitten vanwege de kosten.

Meer USB!

De USB-poorten van de PlayStation 4 worden voor verschillende zaken gebruikt, maar keer op keer loop je tegen het probleem aan dat de poorten vol zitten. Je hebt er een controller inzitten die opgeladen wordt, er hangt extra opslag aan, je draadloze headset ontvanger zit erin, je PlayStation VR is aangesloten, enzovoort. Allemaal apparaten dan wel redenen om de USB-poorten te gebruiken en twee/drie is echt net te weinig voor degelijk gebruikersgemak. Een minimum van vier poorten zou toch wel gewenst zijn en Sony moet op termijn bij een eventuele PS5 Slim console ook niet gaan snijden in de hoeveelheid poorten, we hebben ze immers allemaal hard nodig!

(Draadloos) randapparatuur ondersteuning

Er is een breed scala aan randapparatuur verkrijgbaar dat je kan gebruiken voor de PlayStation 4. Zo bestaat bijvoorbeeld de mogelijkheid om een toetsenbord aan te sluiten, om zo bepaalde games die dat ondersteunen te spelen. Maar niet elk draadloos toetsenbord kan gebruikt worden en hetzelfde geldt voor bepaalde draadloze headsets. We zouden dus graag een betere ondersteuning willen zien voor randapparatuur, zodat consumenten niet verplicht worden om specifieke producten te kopen omdat de rest niet werkt.

Het is een lang stuk geworden met allemaal punten die beter kunnen bij de PlayStation 5. Sommige dingen heeft Sony al enigszins door laten schemeren, zonder echt concreet te zijn. Desalniettemin is dit onze soft- en hardwarematige wensenlijst. Hebben we wat gemist? Heb jij nog suggesties op de genoemde punten of juist andere ideeën? Laat het hieronder weten.