Gespeeld: Battlefield V – War in the Pacific – Bijna een jaar geleden verscheen Battlefield V en daarmee gingen we terug naar de Tweede Wereldoorlog. In de single- én multiplayer wilde DICE minder bekende veldslagen en gebeurtenissen naar voren brengen en met de Tides of War een chronologische volgorde aanhouden. Het is een keuze geweest waar niet iedereen even blij mee was, want bepaalde hoofdrolspelers uit de oorlog, zoals de Verenigde Staten en Japan, waren niet direct beschikbaar. Deze week gaat daar verandering in komen, want niet alleen worden deze facties toegevoegd, ook het strijdtoneel gaat naar een historisch gebied toe met de Pacific. Recent konden we hiermee aan de slag en in deze preview duiken we dieper in de nieuwe content.

Nieuwe maps met geheel eigen stijl en dynamiek

Tijdens het gevecht om de Pacific zijn er meerdere confrontaties geweest op verschillende eilanden nabij Japan. De Verenigde Staten hadden dit nodig als strategisch uitgangspunt om aanvallen en bombardementen uit te voeren op het land. Iwo Jima is zo’n eiland dat wereldwijd bekend staat om de foto waarop de Amerikanen de vlag hijsen bij de vulkaan Suribachi. DICE heeft geprobeerd dat eiland zo nauwkeurig mogelijk na te bouwen, want het moet in één oogopslag de invasie van de Pacific weergeven. Als uitgangspunt voor de nieuwe maps werd gekeken naar het grote contrast tussen de ongerepte natuur met de mooie stranden en de flora en fauna, met daar tegenover de oorlogsmachines van de VS en Japan.

De onaangetaste eilanden zorgen niet alleen voor een bepaalde stijl en sfeer, maar ook zeker voor een andere dynamiek ten opzichte van andere beschikbare Battlefield V maps. Over het algemeen heb je minder beschutting, waardoor je uit meerdere richtingen beschoten kan worden. Kansen om de vijand te flanken zijn er tevens genoeg. Tijdens de speelsessie bij DICE konden we Iwo Jima, Pacific Storm en Wake Island proberen in Conquest en Breaktrough. Daarin was goed te merken hoe de dynamiek van deze maps is en hoe dat verandert per modus. Iwo Jima bevat een groot strand en in Conquest kun je uit meerdere kanten naar de vlaggen gaan om deze te controleren. In Breakthrough begin je echter als aanvallend team op het strand en voer je echt een invasie uit van zee naar land. Het is dan een flinke uitdaging om door de verdedigende linie heen te komen voordat je tickets helemaal op zijn.

Wat vooral opviel bij deze map was het oog voor detail, want het oogt allemaal ontzettend groots, zeker met de vulkaan op de achtergrond. Het zwarte vulkanische strand en gesteente in combinatie met de vele begroeide heuvels zorgen voor de juiste sfeer. Daarnaast zorgt het ervoor dat je als speler toch een bepaalde vorm van cover kan zoeken. In Conquest kun je de begroeiing namelijk nuttig gebruiken om met je squad van vlag naar vlag te gaan, omdat je in het gewas soms niet goed te zien bent. Verder gebruikten de Japanners tunnels ter verdediging en op een aantal locaties zijn deze goed terug te vinden. Er zijn hierdoor wel drie tot vier routes om de vijand te flanken en de gevechten zijn hierdoor ook anders, omdat je van buiten naar binnen gaat wat voor intense gevechten kan zorgen.

In de modus Breaktrough dien je als aanvallend team sectors over te nemen en het gave aan Iwo Jima is dat je vanaf het strand vecht naar het punt waar de Amerikanen de vlag hebben neergezet. En wat betreft de beleving heb je echt het idee alsof je een berg meter per meter aan het innemen bent. De verdedigende partij heeft hierbij vaak het voordeel omdat ze hogerop zitten, maar als aanvallende partij kun je uit meerdere kanten de vijand bestoken, wat voor interessante spelsituaties zorgt. In beide modi kwam deze map echt goed tot zijn recht en dat is gelukkig over de andere maps ook te zeggen. Pacific Storm zal vanaf donderdag samen met Iwo Jima beschikbaar zijn. Deze map is gebaseerd op de Marshall Islands en een oude map uit Battlefield 4, Paracel Storm.

Op deze map kwamen tijdens het spelen de voertuigen wat meer in actie en over voertuigen gesproken, die worden toegevoegd met dezelfde update later deze week. De variatie is daarbij voldoende aanwezig, denk aan een simpel houten bootje om je van het ene eiland naar het andere te brengen, maar ook gepantserde voertuigen komen voor. Zo heeft de Amerikaanse factie op land de bekende M4 Sherman tank en de Japanse factie heeft op dezelfde ondergrond de Type 97 tank tot hun beschikking. Je kunt echter ook tanks gebruiken die zowel op land als in het water voor flink wat destructie kunnen zorgen. De LVT (VS) en de KA-MI (Japan) zijn amfibie tanks en zijn in het water behoorlijk wendbaar. Op zowel Pacific Storm als Wake Island zijn deze ideaal om vanuit de zee punten te controleren en/of aan te vallen. Door de opzet van de maps met de meerdere eilanden zorgt dit ervoor dat je alle kanten op kan.

Wat Pacific Storm verder uniek maakt binnen de drie nieuwe maps is dat het weer om kan slaan. Bij een blauwe lucht en felle zon heb je prima zicht op de andere eilanden van op een afstand, maar zodra het gaat stormen en regenen op deze map is het zicht veel slechter en dien je meer van dichtbij te vechten. Wat ons betreft een leuke feature en daarmee ziet het er naar uit dat beide nieuwe maps echt een goede toevoeging lijken te zijn. Dat is echter niet alles, want in december mag Wake Island nog verwacht worden voor War in the Pacific en dit is een remake van de map uit Battlefield 1942. Hier is de zon altijd aanwezig, maar deze map bestaat weer uit een andere set eilanden én er zijn ook wat meer gebouwen en objecten waar rondom gevochten wordt. Deze map is dus niet nieuw, maar als aanvulling zeker niet verkeerd. Uit onze speelsessie op alle maps is duidelijk geworden dat ze elk een eigen dynamiek kennen en dat gaat voor mooie gameplay momenten zorgen, in die zin voelt hetgeen wat eraan komt echt als een toegevoegde waarde aan.

Iconische wapens en meer

We noemden al een aantal voertuigen, waar een paar nieuwe tussen zitten. Als we naar de wapens kijken, zijn het vooral bekende namen die naar de game komen. Zo zal de M1 Garand eindelijk zijn intrede in de serie doen en ja, de herkenbare ping bij het herladen klinkt fantastisch. Dit wapen is semi-auto en voelt en schiet echt heerlijk weg. Dat is echter niet het enige Amerikaanse wapen wat eraan komt, want ook de M1919A6 Browning wordt donderdag toegevoegd. Dit wapen was heel erg fijn in gebruik en valt onder de medium machinegun klasse, waardoor deze pas echt nuttig is als je op de grond ligt of de steun onder de loop plaatst op een object. De Japanners hebben natuurlijk ook hun arsenaal, waaronder de Type 99 Arisaka (sluipschuttersgeweer) en de Type 100 SMG, die erg sterk is in close quarters gevechten. Beide Japanse wapens zullen ook beschikbaar zijn wanneer Iwo Jima en Pacific Storm live gaan. Later worden nog meer wapens toegevoegd als onderdeel van Tides of War, waaronder de M3 Grease Gun, Jungle Carbine en M1918 A2 (de BAR) voor de Amerikanen en de Type 97 LMG en Nambu Type 2A SMG voor de Japanse factie.

Naast de genoemde wapens heb je ook nog een tweetal wapens die je kunt oppakken op de maps. Dit zijn de M2 vlammenwerper en de katana. Met de vlammenwerper kun je echt heel makkelijk groepen aan vijanden in de brand steken en geloof ons dat het hanteren hiervan een machtig gevoel geeft, hoewel je op hetzelfde moment makkelijk neergehaald kan worden. Met de katana kan je van dichtbij snel tegenstanders neerhalen met één beweging en je hebt een speciale aanval, waardoor je de afstand tussen jou en je vijand in luttele seconden kan verkleinen. Deze wapens geven precies op subtiele manier weer in welke periode je van de oorlog zit en zijn beiden uitstekende toevoegingen. Afsluitend zijn er voor de piloten onder ons ook nog een paar nieuwe speeltjes: de Amerikanen krijgen een vechter en een bommenwerper variant van de Corsair en de Japanners krijgen dezelfde twee varianten van de Zero.

Voorlopige conclusie

De War in the Pacific gaat Battlefield V zeker van wat nieuw elan voorzien, want de nieuwe maps hebben ieder een eigen identiteit als het gaat om de structuur. Iwo Jima staat naar onze mening wel echt bovenaan, maar de andere maps zullen zeker ook een erg mooie toevoeging tot de game zijn. De combinatie van de ongerepte natuur en de strijd veroorzaken een bepaalde vibe die heel erg te pruimen is. Wat ook helpt zijn de schreeuwende Amerikanen en de Japanse strijdkreten, om het geheel van wat meer realisme te voorzien. De nieuwe wapens voelen prima en responsief aan en de voertuigen bevielen ons eveneens erg goed. Vooral de amfibievoertuigen zorgen voor extra tactische opties. Het is tijd dat Battlefield V weer flink wat nieuwe content krijgt ter opfrissing, alsook om de game interessant te maken voor afgehaakte en nieuwe spelers. Deze update lijkt dat zeker te gaan doen en de release is gelukkig bijna daar.