Ghost Recon: Breakpoint heeft veel kritiek te verduren gekregen sinds de release en één van de veel voorkomende punten was geklaag omtrent het monetization model. Dit is iets teveel aanwezig in de game en dat wordt niet gewaardeerd, ondanks dat Ubisoft meermaals benadrukt heeft dat het volledig optioneel is.

Ubisoft CEO Yves Guillemot heeft het huidige model verdedigd door te stellen dat het absoluut niet pay-to-win is en dat het puur bedoeld is om spelers opties aan te bieden. Nog steeds is de game 100% uitspeelbaar zonder een cent uit te geven, wat de Ubisoft filosofie is voor elke game die ze uitbrengen.

Het model dat je in Breakpoint treft, is ontworpen op basis van Ghost Recon: Wildlands. Daarin was een winkel aanwezig en die werd door spelers veelvuldig gebruikt. Datzelfde wilde Ubisoft ook met dit nieuwe deel doen, maar dan direct vanaf de launch. Dit zodat spelers direct veel opties hebben via microtransacties.

“On live games like Ghost Recon Wildlands, we already had a store and people were buying items on the store. What we did was give more options at the beginning of Breakpoint. We understand it has been seen as too big a store and that it was really not appreciated at all, but it came from the fact that players were spending time in the store and buying things in Wildlands, and our teams thought they could give them the opportunity to have more choice. Which has not been well-interpreted, but that was the goal.”

Daarmee zegt Ubisoft dat het concept identiek is gebleven, maar dat de presentatie nu anders is en dat valt niet in goede aarde, want ondanks de goede bedoelingen is het door de community niet juist geïnterpreteerd.