Gespeeld: Shenmue III – Sinds 2001 wacht menig Shenmue fan om eindelijk verder te kunnen met het verhaal en over een paar weken is het moment eindelijk daar om in deze titel te duiken. Voordat de release plaatsvindt gingen we op bezoek bij Koch Media om daar een uitgebreide demo van Shenmue III te spelen. We hebben de vele kritieken op het web gelezen over hoe de game eruit zou zien en natuurlijk gaat het gepaard met wat geschreeuw dat de game al eens uitgesteld werd, maar dat kan een echte Shenmue fan weinig schelen. Het gaat om Ryo, de vele mysteries en het open einde dat eindelijk in dit deel besproken en voortgezet zal worden.

Nostalgische gevoelens

In de demo die we speelden begonnen we aan het begin van de game en dat gaat direct verder waar Shenmue II ophield. Geen zorgen, het hoe en wat zullen we niet verklappen, maar wel merkten we gelijk dat dit derde deel in de kern nog altijd de Shenmue is die je van jaren geleden kent. Dat is erg knap, gezien de vorige games voor enkele console generaties terug zijn gemaakt met destijds beperkte technologie. Shenmue III lijkt op een uiterst briljante manier dat gevoel van weleer over te brengen en dat komt mede door de geweldige artistieke stijl die de oude grafische vibe weet te behouden, weliswaar in een moderner jasje. Dit hebben we natuurlijk al in de trailers kunnen zien, maar het is toch anders om het in-game te kunnen ervaren.

Toen wij de eerste stappen zette met Ryo werd ook meteen duidelijk dat de besturing grotendeels hetzelfde is gebleven. Dat maakt het ergens wat vertrouwd en natuurlijk zal je weer alles moeten onderzoeken in de game. Dat onderzoeken komt met een kleine aanpassing, ditmaal als je bijvoorbeeld iets wil oppakken of bekijken, wordt met een rode cirkel aangegeven of dat mogelijk is. Verschijnt deze rode cirkel bij het object niet, dan kan je er niets mee doen. Daarmee wordt heel duidelijk onderscheid gemaakt in wat wel en niet kan en ergens is dat wat jammer te noemen, want het verbreekt de magie dat elk object vroeger interactief was. In Shenmue staat onderzoeken immers centraal en dat zul je heel veel moeten doen, dat de game je dan een handje helpt doet wat afbreuk aan die filosofie, dus we hopen dat dit uitgeschakeld kan worden. Voornamelijk omdat dit systeem het proces versnelt en vergemakkelijkt en dat neemt naar onze mening de immersie van het onderzoeken weg.

Genoeg scherpe kantjes

Na de paar uur dat we de game gespeeld hebben, hebben we nog wel het één en ander op de performance aan te merken. De Shenmue III demo speelden wij op een PlayStation 4 Pro en de stabiliteit van de game was wat wankelig. De game draait op een framerate van 30 zonder lock, waardoor het uitschieters heeft naar de 60. Dat geeft echter een wat onrustig gevoel bij het zien van de game en ook wil er zo nu en dan wat gestotter optreden, daarnaast was tevens pop-in present. We hopen dat dit met de release aangepakt wordt, anders hebben we een slordige game in handen. Dat zou dan jammer zijn, want grafisch is Shenmue III gewoon erg fijn om naar te kijken.

Een ander punt van kritiek hebben we op de combat. We hebben een beetje rond kunnen slaan en schoppen met Ryo, want hoewel het een lieve gozer lijkt, zal je vaak zat met hem moeten knokken. In de oude delen had je arcade-achtige gameplay, zoals in Virtua Fighter, waarbij je er in de gevechten erg snel moves uit kon gooien. Deze snelle actie was vooralsnog niet in de demo die we speelden te bespeuren, in plaats daarvan ging het vechten traag en vooral erg sluggish. We weten echter niet of het geheel te wijten valt aan de tv (met input lag) waarop we speelden of dat deels de game schuldig is aan deze performance. In ieder geval is het vechten vooralsnog niet goed en dat zijn we niet van Shenmue gewend.

“Huh?”, “Heey!”, “Ow, How are you doing?”

In Shenmue III moet jij met Ryo, zoals al aangegeven, veel op onderzoek gaan. Je zult dus bijvoorbeeld met veel mensen in gesprek moeten gaan om aan informatie te komen. De dialogen kennen, net zoals de oude delen, een campy ondertoon en dat is iets waar je van moet houden. Niet per se een afknapper, sterker nog; iets wat wij geweldig vinden. Het wordt wel een punt van kritiek als de dialogen niet correct verlopen met betrekking tot de inhoud. Om een voorbeeld te geven: we kwamen iemand tegen die een vechtsport uitoefende. Deze vroeg aan Ryo om een training te geven, waarop Ryo vervolgens zei: “No, nothing”. Een antwoord dat totaal niet aansluit op de vraag die gesteld werd en dat is natuurlijk een beetje slordig.

Waar het aan ligt? We denken dat het een vertaalprobleem is en zo zagen we wel wat meer van dat soort vreemde gesprekken ontstaan. Op dergelijke momenten konden we het ook niet helpen om aan The Elder Scrolls IV: Oblivion te denken, waarin de gesprekken bij momenten belachelijk waren. Het is misschien een ietwat pijnlijke vergelijking, maar gezien het niveau van de dialogen in de voorgaande delen, lijkt hier nu iets niet helemaal goed te gaan. Natuurlijk kan er nog van alles veranderen in de volledige game en achteraf blijken dat dit zich puur tot de demo beperkte, maar als voorbode schetst het voor de dialogen natuurlijk niet een goed beeld.

Voorlopige conclusie

We hebben genoeg kanttekeningen geplaatst bij onze ervaring met de demo en verschillende punten zijn negatief. Laat je hierdoor niet ontmoedigen, want desalniettemin kijken we reikhalzend uit naar de game. Voornamelijk omdat de sfeer behouden is gebleven en de grafische stijl is om van te smullen. We willen ook niets liever dan weten hoe het verhaal afloopt en hopelijk weet Shenmue III hierin te voldoen. Het is vooralsnog afwachten of de game de technische oneffenheden weg zal weten te werken voor de release en ook is het hopen dat de conversaties een betere samenhang krijgen. Verder hopen we nog dat het vechten aangepakt wordt, want dat was niet best. Het zou bovendien zonde zijn als de game door dit soort onbenulligheden niet de verdiende aandacht zou krijgen, omdat het als geheel wel een stukje magie van vroeger terugbrengt.