THQ begon een flink aantal jaar geleden met de ontwikkeling van 1666: Amsterdam, maar nadat dat bedrijf failliet ging, werd het project door Ubisoft overgenomen. Vervolgens vernamen we tijden niets meer van de game, totdat Ubisoft het handelsmerk ‘1666’ registreerde. Uiteindelijk kreeg Patrice Désilets, een oud-medewerker van Ubisoft en de bedenker van Assassin’s Creed, de rechten voor het spel.

Ook daarna bleef het weer jaren stil rondom de game, maar begin dit jaar liet Désilets weten dat 1666: Amsterdam nog altijd op de planning staat. Panache Digital Games, de studio die door hem is opgericht, werkte echter eerst nog aan Ancestors: The Humankind Odyssey. Dat spel is inmiddels al verkrijgbaar voor de pc en begin volgende maand verschijnt de game voor de consoles. De grote vraag is dan natuurlijk: waar gaat de studio zich daarna mee bezig houden?

Eurogamer vroeg aan Désilets hoe serieus hij nog is met betrekking tot 1666: Amsterdam. De ontwikkelaar liet weten dat hij de game nog altijd wil maken en hoewel hij het niet heel letterlijk noemde, lijken zijn uitspraken erop te wijzen dat de ontwikkeling weer hervat wordt en dat 1666: Amsterdam wel eens de volgende game van Panache Digital Games kan gaan worden.

“How serious am I? I almost lost my house over it. I’m not joking.”

“I want to do a game about the Devil. I hate horror movies, I hate the subject matter for some reason, so it’s a challenge for me. I love Amsterdam, I like the fact there was a year called 1666, and I want to do it. I want to do it.”

“But what’s great is it’s not the game after Assassin’s Creed: Brotherhood any more, it’s the game after Ancestors. It’s not the game made with THQ Montreal, it’s the game from Panache. We found our DNA a bit, our signature – I won’t help you much. There’s going to be narrative and it’s going to be about the Devil – that’s the subject matter.”