Sony beschikt al geruime tijd over een indrukwekkende verzameling aan first-party studio’s, die exclusief games maken voor PlayStation platformen. Afgelopen zomer werd ook Insomniac Games overgenomen door Sony, waarmee er dus opnieuw een grote ontwikkelaar aan de reeks first-party studio’s werd toegevoegd.
In een uitgebreid interview met GamesIndustry.biz heeft Jim Ryan, de CEO van PlayStation, wat meer verteld over het eventueel overnemen van nog meer studio’s. Ryan legde uit dat Sony altijd aan het kijken is of er mogelijkheden zijn om ontwikkelaars te kopen, maar dat ze hier wel erg voorzichtig mee zijn.
Dit heeft ermee te maken dat het overnemen van ontwikkelaars erg veel geld kost en dat er ook genoeg voorbeelden zijn van overnames die achteraf niet hebben hetgeen hebben opgeleverd dat er werd verwacht, zo legt de CEO uit. Volgens Ryan moet Sony er echt van overtuigd zijn dat een studio perfect bij Sony past, wil het tot een overname komen.
“We are always looking, but we are careful about who we look at and talk to. Buying studios right now is a very expensive undertaking. It is most definitely a seller’s market. There is room for us to do more in that area, but we have to make sure that the company is right. The integration side of things… which is a boring business thing to talk about, but the world is littered with illustrations of that going catastrophically wrong post-acquisition.
So we have to have confidence around that. It has to sit well with our portfolio. It’s a very different world to the one when we acquired Guerrilla in 2005. You need to exercise a great deal of attention.”
(die achteraf niet hebben hetgeen hebben opgeleverd dat er werd verwacht)
Welke studio(s) waren dat dan..?
@Anoniem-1612: bv. Van Driveclub en Motorstorm
Ik mis Londen studio
The getaway serie 🙁
@Frans van Huizen:
Evolution was geweldig.
Motorstorm Apocalypse en DC zijn 2 van m’n favo racegames, maar de release van DC was mede Sony’s schuld en het feit dat ze überhaupt zo’n soort racespel MOESTEN maken is ook Sony’s schuld. Als DC ook een offroad arcade game was geweest had het misschien iets beter gedaan.
Release van Apocalypse was gewoon ongelukkig ivm met de aardbevingen toen in Japan. Apocalypse werd dus uitgesteld en tot die tijd was iedereen het alweer vergeten.
Sony had moeten zien dat dit niet Evolutions schuld was en hun een normale kans moeten geven.
Alhoewel Onrush het volgens mij ook niet goed deed. Maar wie weet, misschien was Motorstorm 4 wel een succes
@Nasislike: zijn inderdaad ook genoeg gevallen te bedenken waarin de overname nadelig was voor een studio/game door de bemoeienis van de uitgever.
Ik zou graag zien dat Remedy wordt overgenomen. Hun spellen passen naar mijn inziens perfect in het portfolio van Sony, namelijk cinematische singleplayer-spellen gedreven door verhaal. Yoshida is ook al eens op bezoek geweest bij Remedy.
Inmiddels heeft de studio ook alle rechten van Alan Wake verworven. Kunnen ze die mooi remasteren.
Sony had Quantic Dream al lang overgenomen gemoeten hebben.
Een is belangrijk dat Sony hun eigen studio’s doen wat ze willen en tijd geven ipv rusten en nog wat toevoegen omdat ze geld nodig dat de games duur is om te maken
@A Gamer: dat wou ik dus zeggen.
@Nasislike: Helaas klopt je verhaal niet, driveclub was het idee van een van de oud gediende van de studio, tevens het hoofd op dat moment.
hij had het idee van een social hub race game, die echt moest uitblinken in het social gedeelte. Sony heeft naar aanleiding van de concepten en de prebuild groen licht gegeven. en zo begon de daadwerkelijke ontwikkeling.
naar ongeveer 2 jaar was de game (geschikt) om te releasen. Sony heeft de game in de store te koop gezet, en naar 48 uur is de game terug geroepen. in kleine getalen mensen prima te spelen. in de grote kort naar de release niet te doen. game is terug geroepen. een interne studio bij Sony heeft de game met enkele medewerkers van het oude team helemaal opnieuw gecode. en toen was het een prima game.
het was niet Sony die in eerste instantie een race game heeft afgedwongen. ze hadden gran turismo al. evolution wilde deze game zelf maken, maar door interne conflicten een lamlul van een general manager, met haantjes gedrag is de game gewoon in eerste instantie slecht uit de verf gekomen.
Sony had al jaren Quantic Dream moeten kopen dit is de stomste fout dat ze ooit hebben gedaan hopelijk gaan ze met deze studio toch nog een Rond de tafel zitten .
Microsoft
@Anoniem-2607: Oh dat wist ik niet, thanks!
Ik kan me herinneren van wat podcasts van Greg Miller van toen dat het kwam omdat Gran Turismo dus niet klaar was om een PS4 launch game te worden en dat Sony dus Evolution ging forceren om hun plek in te nemen om zo toch een sim achtige game klaar te hebben voor de PS4 launch.
Maar dat zullen dan geruchten zijn geweest