Review: Need for Speed: Heat – Na een paar middelmatige delen in de Need for Speed franchise te hebben uitgebracht, is Ghost Games terug naar de tekentafel gegaan voor het nieuwste deel in de serie: Need for Speed: Heat, waarin dag en nacht een grote rol spelen. Een nieuw concept met toch wel vertrouwde gameplay die zich spreidt over twee prominente aspecten, illegaal en legaal racen. Klinkt interessant, maar is het Ghost Games ook gelukt om het wiel opnieuw uit te vinden of kent dit nieuwe deel ook weer zijn gebreken? Wij stapten in onze auto’s en gingen racen in Palm City.

Welkom in Palm City

Need for Speed: Heat is een arcade racegame die zich in het fictionele Palm City afspeelt, een stad die verdacht veel weg heeft van Miami. De stad leeft en de kaart is groot met verschillende districten waar je kunt racen. Het verhaal is er eentje die je niet onbekend in de oren zal klinken. Want ja, je bent als beginneling nieuw in de stad en ja, het is aan jou om de beste racer te worden. Dit doe je door jouw crew te ondersteunen, spectaculaire races zowel overdag als ’s nacht te winnen en uit de handen van de politie te blijven. Het verhaal begint redelijk traag en is niet heel memorabel en het valt uiteindelijk ook in de categorie dertien-in-een-dozijn.

Palm City bevat, naast het verhaal, genoeg activiteiten om aan deel te nemen, zoals drift en off-road uitdagingen, alsook het zoeken naar veel collectibles. Jammer genoeg voelen deze activiteiten op den duur allemaal hetzelfde aan en er is, behalve een eventuele beloning voor het voltooien,  geen spektakel aan te beleven. Gelukkig is er ook een multiplayer aanwezig in Need for Speed: Heat. Je hebt op het moment dat je de game start de optie om solo Palm City te verkennen of om online te gaan. Ga je online dan kan je met 15 andere spelers tegelijkertijd de stad en omstreken onveilig maken. Ook kan je tegen je vrienden racen en het is vermakelijk om te zien hoe anderen het tijdens jouw speelsessie doen, zeker omdat zij ook doelwit van de politie kunnen worden. Buiten het feit dat het leuk is, voegt de multiplayer op zichzelf verder niets nieuws aan de formule toe.

Handen op twee voor tien

Cruciaal in een racegame is natuurlijk de besturing en gelukkig zit dat in Need for Speed: Heat goed in elkaar. Het gaat zelfs verder, want naast dat auto’s zich goed laten besturen, klinken ze ook allen anders en hetzelfde geldt voor het gevoel. Tevens zijn de verscheidene upgrades aan de auto duidelijk merkbaar, waardoor het zaak is om de auto gebalanceerd te verbeteren. Een getunede motor is bijvoorbeeld fijn, maar jouw remmen moeten alle paardenkrachten wel adequaat aankunnen, dus daarin zul je alles degelijk op elkaar moeten afstemmen. Fijn is ook dat de game echt een goed gevoel van snelheid presenteert, onder andere door een blurry zicht als je boven de 200 km/u over de weg raast en nitro gebruikt.

Het is echter niet in elk opzicht perfect, zo is een bron van frustratie de nieuwe drift-besturing. Nu is driften op zichzelf nooit echt makkelijk, maar wel iets wat in elke racegame met enige oefening onder de knie te krijgen is. Need for Speed: Heat geeft jou echter de optie om makkelijk te driften door in een bocht van je gas af te gaan en nadien weer gas te geven. Deze mechaniek voelt echter heel onwennig en geforceerd aan, gezien dit standaard aanstaat. Gelukkig kan je wel wisselen naar een traditionele besturing, maar desalniettemin is de keuze om dit standaard zo aan te bieden wat raar, want het zorgt er ook voor dat de drift-uitdagingen een stuk simpeler worden.

From the window to the wall…

Zoals al eerder aangegeven is het mogelijk om je auto van simpel vervoersmiddel uit te bouwen tot een racemonster. Het tunen en customizen bevalt goed en heeft iets weg van het vroegere Need for Speed: Underground. Nagenoeg alles, van de motor tot remschijven, is aan te passen. Het steeds stukje bij beetje upgraden en verbeteren van je auto is enorm vermakelijk, waarbij er zelfs langzaam een bepaalde binding kan ontstaan tussen jou en je voertuig. Met meer dan 120 verschillende auto’s die je kan kopen, tunen en customizen voor verschillende uitdagingen, is er keuze genoeg in de game.

Een verschil van dag en nacht

Hoewel dag en nacht een enorm belangrijk element in de game zijn, bevat Need for Speed: Heat merkwaardig genoeg geen automatische dag- en nachtcyclus. Met een druk op de knop in het menu kan je wel wisselen van dag naar nacht en andersom, maar een automatisch verloop is niet aanwezig. Dat had niet misstaan, al is het maar omdat het handmatig activeren van dag naar nacht je toch in bepaalde mate uit de game haalt.

Overdag zijn de races ‘legaal’ en dan draait het vooral om geld verdienen dat je vervolgens in je auto kan investeren. Need for Speed: Heat is echter aanzienlijk leuker in de nacht vanwege de algehele sfeer en visuele presentatie. De illegale nachtraces draaien om uit de handen te blijven van de politie en het tegelijkertijd opbouwen van reputatie oftewel ‘rep’. Hoe hoger je rep, hoe meer onderdelen je vrijspeelt om te kopen om daarmee je auto verder te verbeteren. Hierdoor staat alles met elkaar in balans, want je hebt voor het één rep nodig en voor het andere weer geld en zo motiveert de game je om in beide settings te spelen.

Een gevaar op de weg

De ‘heat’ in deze Need for Speed slaat terug op de politie die je probeert te arresteren. Overdag rijdt de politie wel rond, maar dan heb je er weinig last van, met hier en daar een poging tot achtervolging. Dit omdat je overdag vooral legaal bezig bent, dat verandert natuurlijk zodra je in de nacht de weg op gaat. Krijgt oom agent je dan tijdens een race in de smiezen? Dan begint de achtervolging, ook al is er op dat moment een race bezig. Race je online tegen- of met andere mensen, dan kan je geluk hebben en gaat de politie achter hen aan. Speel je solo, dan ben je altijd het haasje.

In een beginnende achtervolging zijn het vaak één of twee auto’s die achter je aanzitten, maar dit escaleert al gauw tot meerdere auto’s, spike-strips en ander grof geschut om je tegen te houden. Hoe meer politie achter je aanzit, hoe hoger jouw ‘heat’ zal zijn en jouw ‘heat’ niveau fungeert weer als een multiplier van je tot dan aan opgebouwde rep. Lukt het je om de politie af te schudden en veilig naar een garage te rijden? Dan zal je totale rep van die nacht vermenigvuldigd worden met het heatniveau dat je op dat moment hebt en dat is gunstig. Word je toch gepakt? Dan ben je niet alleen bijna alle opgebouwde rep kwijt, ook een deel van je geld zal je moeten inleveren. Deze teller kan zelfs de 0 bereiken, dus je moet elke nacht de afweging maken of je naar de garage gaat om te cashen of toch nog die ene straatrace doet met als risico dat je gepakt wordt.

Schade? Welk schade?

Om het hele concept met de politie te laten werken is een goede AI van belang en gelukkig zit het daar wel goed mee. De politie is agressief en het is zeker niet makkelijk om ze van je af te schudden. Ze beuken op je in, leggen spike-strips neer en doen er echt alles aan je te stoppen. Dit allemaal om je auto ook zoveel mogelijk total-loss te rijden, maar er is een soort tussenoplossing in de vorm van tankstations in de wereld, die je auto kunnen oplappen. Jammer is wel dat de schade niet echt zichtbaar is tijdens de gameplay. Hier en daar een gebroken raam en wat krassen, maar een daadwerkelijk schademodel is helaas afwezig, want alleen tijdens het scherm dat je te zien krijgt als je opgepakt wordt, kan je een glimp opvangen van je meesterwerk dat aan diggelen ligt.

Need for Speed: Heat is een vermakelijke game, maar bepaalde ideeën zijn helaas niet optimaal uitgewerkt. Palm City is in de nacht bijvoorbeeld stukken leuker dan overdag, want dan valt er over het algemeen weinig bijzonders te beleven, behalve het verdienen van geld. Daar tegenover staat wel dat het steeds verbeteren, customizen en tunen van je auto door alle aanwezige opties en mogelijkheden goed is uitgewerkt. Wat dan weer jammer is, is dat je nooit echt schade aan je auto ziet, vooral omdat de politie in Palm City een zero-tolerance beleid voert op illegale straatraces. Need for Speed: Heat kent dus zo z'n kanttekeningen, maar over het algemeen kan gezegd worden dat het een vermakelijke racer is geworden.

• Palm City in de nacht
  • Veel opties om je auto te tunen en customizen
  • AI politie