Filmgames hebben al jaar en dag een slechte naam. Na abominabele pogingen om de eerste generatie Avengers-films van een virtuele tie-in te voorzien, hielden ze het bij Marvel tijdelijk even voor bekeken. Nu, een kleine tien jaar later, heeft Square Enix de Avengers licentie weer opgevist, met als doel er een game van te maken. Een spel dat weliswaar dezelfde helden bevat als het immens populaire cinematische universum van Marvel, maar toch vooral hoopt uit te pakken met een eigen verhaal en unieke visie op dit bronmateriaal. De reacties op de aankondiging waren deels enthousiast… maar ook erg sceptisch.

Zo zouden de personages er nogal saai – lees: ongeïnspireerd en vooral niet rechtstreeks gebaseerd op de acteurs die hen leven inblazen op het witte doek – uitzien en zorgde het lange tijd uitblijven van degelijke gameplay footage voor de nodige onzekerheid. Wat voor type game wordt dit precies? Zouden de heren en dames van Square Enix de Marvelhelden niet te zeer in de richting van een Japanse RPG duwen? En is dat hele ‘live service’ gedoe geen reden tot ongerustheid? De tijd zal het uitwijzen… al is het enigszins geruststellend dat ontwikkelaar Crystal Dynamics deze twijfels verwacht én ingecalculeerd had.

We laten game director Shaun Escayg even zijn zeg doen.

“I mean, we knew we had that challenge…We’re going up against a 10 year history of movies. And you know, people forget really quickly, but when the first movie came out, they had the same problem. People were upset with the way these heroes looked. So we knew going in that we would always have that struggle.”

“The focus for us was more on our original storyline, and how do we make sure that we stay true to that DNA of the characters in the comics and bring this story to life.”