Terwijl Call of Duty en Medal of Honor in de jaren 2000 elkaar de loef probeerden af te steken als oorlogsshooters, was Brothers in Arms voor mij persoonlijk de derde hond die met het been ging lopen. De tactische FPS van Gearbox slaagde er als geen ander in om je een band te laten opbouwen met je squadleden, waardoor de in het genre reeds platgetreden paden in onder andere Normandië en Arnhem een emotionele ondertoon kregen. De games waren verre van perfect, maar blonken voldoende uit om een trouwe fanbase bij elkaar te sprokkelen, die al jaren reikhalzend uitkijkt naar een vierde deel.

Niet dat dit vierde deel er onmiddellijk zit aan te komen. De Brothers in Arms IP heeft sinds het derde deel uit 2008 (!) geen nieuwe consolegames meer mogen verwelkomen en dat doet een beetje pijn. Vooral ook omdat Hell’s Highway destijds afgesloten werd met een veelbelovende knipoog naar het Ardennenoffensief en de strategische potentie die een dergelijke setting met zich meedraagt. Het ooit aangekondigde, knotsgekke Furious 4, dat de reeks in Inglorious Basterds territorium moest brengen, werd zonder al te veel poespas gecanceld en sindsdien bleef het oorverdovend stil rond de franchise.

Gearbox is zich (gelukkig) maar al te bewust van het feit dat Brothers in Arms stof ligt te vergaren in hun archief. Software Producer Randy Varnell liet onlangs optekenen dat de ontwikkelaar nog graag iets wil doen met de IP, al mag hij niet meedelen wat dat ‘iets’ precies inhoudt. Klinkt… veelbelovend? Ik kruis alvast mijn vingers.

It just feels like the whole Brothers in Arms IP has just kind of been floating out there ever since.

Randy Varnell: “It has and it’s something we’re very aware of at Gearbox. I can’t say anything, but we would love to do something else there.”