Grootse RPG’s staan erom bekend dat ze wel eens heel veel uren van je leven kunnen opslokken alvorens je de aftiteling uiteindelijk te zien krijgt. The Witcher 3 van de Poolse studio CD Projekt Red was zo’n game: menig speler liet zichzelf namelijk meer dan eens voor uren aan een stuk verloren lopen in de gigantisch wijde wereld vol (side)quests. Cyberpunk 2077, de volgende game van deze studio, lijkt ook een game te worden waar we vele uren aan zullen kunnen spenderen, al zal dat toch iets anders liggen dan bij The Witcher 3.

Op de jaarlijkse Poolse community meeting van CD Projekt Red werd namelijk onthuld dat Cyberpunk 2077 “een beetje korter zal zijn dan The Witcher 3, maar dat dat gecompenseerd zal worden met een hogere replay waarde.” Dit is echter enkel gebaseerd op de hoofdmissies, dus als je iemand bent die voortdurend deze missies negeert om side quests op te lossen, kan het voor jou wat anders uitpakken.

Deze hogere replay waarde komt vooral voort uit het feit dat de verschillende keuzes die je in het verhaal maakt een diepe impact kunnen hebben op de uitkomst van je tocht. In tegenstelling tot The Witcher 3 hebben zelfs side quests in deze game invloed op het hoofdverhaal, wat opnieuw de replay waarde de hoogte in duwt. Als de aftiteling is gedaan, krijgen we als speler bovendien een soort “post-credits ervaring”, die er ook voor zorgt dat we de game niet beu zullen raken. Wat deze ervaring precies inhoudt, daar werd niet over gesproken.

Cyberpunk 2077 is verkrijgbaar vanaf 16 april 2020.