Sony heeft met PlayStation VR het best verkopende virtual reality platform in handen. Ze blijven zich hier ook op richten, ook nadat de next-gen consoles geïntroduceerd zijn. Microsoft biedt dit niet aan bij de Xbox One en het ziet er ook niet naar uit dat ze zich hiermee bezig gaan houden.

Dat is op zich best jammer, want directe concurrentie is altijd goed. Het hoofd van Xbox, Phil Spencer, heeft aangegeven dat ze zich met hun next-gen console niet gaan richten op virtual reality. Dit voornamelijk vanwege de kosten die het met zich meebrengt en omdat geïnteresseerden genoeg andere opties hebben.

Verder stelt Spencer dat VR-games isolerend werken daar waar games spelers juist met elkaar in verbinding moeten brengen. Hij stelt het vervolgens nog wat scherper door te zeggen dat ze reageren op wat hun consumenten willen en dat niemand om virtual reality vraagt.

“I have some issues with VR — it’s isolating and I think of games as a communal, kind of together experience. We’re responding to what our customers are asking for and nobody’s asking for VR,”

Dit onderbouwt hij door te zeggen dat er niemand is die miljoenen headsets verkoopt, maar dat klopt niet helemaal. De installed base van PlayStation VR is immers 4.2 miljoen, dus er is wel degelijk een fabrikant die miljoenen headsets verkoopt. Maar wellicht bedoelde Spencer dat de verkoop niet op extreem hoge snelheid gaat.

Shuhei Yoshida van Sony reageerde hierop met een kort Twitterbericht, waarin hij stelt dat ze vaak hard werken om dingen te maken waar consumenten niet om vragen. Het is immers niet per definitie zo dat als er niet om gevraagd wordt, dat er ook geen vraag naar is.