Review: Blacksad: Under the Skin – Iedereen heeft wel eens een baaldag. Dit begint al op het moment dat je je bed uitstapt. Alles zit dan tegen en je loopt de gehele dag rond als een zure lolly die zich aan alles en iedereen irriteert. Het is even doorbijten om door deze ellende heen te komen, maar er is uiteindelijk altijd weer licht aan het eind van de tunnel, oftewel de volgende dag is het negen van de tien keer weer over en ziet het leven er een stuk vrolijker uit. Wat dit met de review van een game te maken heeft? Nou, als je al geen baaldag had, dan geeft Blacksad: Under the Skin je die wel, inclusief flinke hoofdpijn.
Bekend recept
Blacksad: Under the Skin is een adventure-game die te vergelijken is met een Telltale-titel. Het is dus een combinatie van omgevingen onderzoeken, keuzes maken die gevolgen hebben voor het verloop van het verhaal en quick-time events. Het verhaal zelf draait om de detective Blacksad, die een nieuwe zaak krijgt. Het gaat om de dood van de eigenaar van een boksschool en de verdwijning van één van hun leden, die op het punt staat een grote partij te boksen. Het lijkt er op het eerste gezicht op dat de eigenaar zichzelf heeft opgehangen en dat diens pupil in paniek is gevlucht. Al snel blijkt echter dat er meer aan de hand is dan aanvankelijk leek en dat is waar jij om de hoek komt kijken.
Niets bijzonders
Het belangrijkste in een game in dit genre is dat het verhaal goed is, want de gameplay is niet het grootste speerpunt van dit soort titels. Blacksad weet op dit gebied alleen geen indruk te maken. Het kan er wel mee door, maar daar is ook alles mee gezegd. Het wordt namelijk nooit spannend en het verhaal kabbelt eigenlijk de gehele game een beetje door, om zonder vuurwerk af te sluiten. Wat wel erg leuk is, is dat je aanwijzingen vindt tijdens je avontuur en dat je deze tegen elkaar moet afvinken om tot conclusies te komen die je verder helpen in de zaak. Zo voel je je een echte detective en waar Blacksad ook mee scoort, is dat je terug kan kijken naar wat het verhaal je tot dan heeft gebracht. Dit wordt gedaan in stripvorm en dat is heel tof, want het refereert weer aan het bronmateriaal. Hier wordt sowieso goed gebruik van gemaakt, dus liefhebbers van de reeks zullen wat dat betreft tevreden zijn.
Een nachtmerrie
Alleen houdt het hier op met de positieve geluiden rond Blacksad. De game is namelijk een ware nachtmerrie voor elke gamer, ongeacht je fan bent van de stripboeken of niet. Het spel zit vol met bugs en technische mankementen die regelmatig het bloed onder je nagels vandaan halen. Eén daarvan is de controle over John Blacksad, waar je mee speelt, dit gaat verschrikkelijk stroef en dat speelt dus niet lekker. John staat ook vaak vast als je tegen een object aanloopt. Je kan dan alleen om je as draaien, maar niet verder lopen. Je moet dan rollen met je stick om daar (hopelijk) uit te komen. Dan zijn er nog de geluidseffecten of gesproken teksten die soms wegvallen. Tevens zijn er meerdere momenten in de game waar je een dialoogkeuze moet maken, maar een aantal van hen zorgen ervoor dat de game bevriest. Blacksad is dus eigenlijk een soort ‘gok-titel’, waarin je als je fout gokt niet verder kunt spelen.
Het is heel vervelend als een game crasht of bevriest, want je moet dan weer terug naar een eerdere savegame. Dat Blacksad hier last van heeft is op zich al erg genoeg, maar er is zelfs nog een overtreffende trap aanwezig. Het is mogelijk dat je savegame de game totaal onspeelbaar maakt en je daardoor helemaal opnieuw moet beginnen. Zo had ik Blacksad anderhalf uur gespeeld en besloot toen op te houden, nadat ik zag dat de ‘auto save’ mijn spel had opgeslagen. Toen ik later Blacksad weer opstartte en op ’continue’ drukte, kwam ik in een scène terecht waar ik niet uit kon ontsnappen. John liep domweg de scène uit en glitchte overal doorheen en dat was het. Er was ook niets tegen te doen – want er is maar één save slot en je kan niet zelf saven – dus de enige oplossing was om weer helemaal opnieuw te beginnen. En dit kan meerdere keren gebeuren.
Hiermee is het echter nog niet gedaan met de nachtmerrie die Blacksad: Under the Skin heet. Buiten de freezes en savegames die je niet toelaten verder te spelen, kunnen er ook nog volledige crashes voorkomen. Om je nog wat meer te frustreren, zijn er veel laadtijden aanwezig die ook nog eens te lang zijn. De voice-acting op zich kan er nog net mee door, maar er zitten soms lange pauzes tussen de zinnen, waardoor het lijkt alsof je naar slecht amateurtheater zit te kijken. En om het geheel ‘mooi’ af te sluiten word je input tijdens quick-time events niet geregistreerd, waardoor je deze weer opnieuw moet doen. Er blijft dus weinig, heel weinig van Blacksad over waar je van kan genieten. In ieder geval niet van de verschillende eindes, want niemand wil deze hel voor een tweede keer spelen.
Het wordt beter?
Een vaak gelezen reactie onder reviews van games die wat problemen hebben met bugs, is dat ‘dit wel wordt opgelost met patches’. Meestal is dat ook wel zo, maar wij hebben de code van Blacksad: Under the Skin vrij laat gekregen en de game heeft ondertussen ook al drie updates gehad, die volgens de beschrijving ‘major bug fixes’ en ‘major improvements’ brachten. Als de game na drie significante patches nog steeds in de staat verkeert zoals nu, dan wil ik niet weten hoe Blacksad was voor deze verbeteringen. Het is dan ook de vraag of de game ooit nog beter wordt, maar ik denk dat ik het antwoord al weet.
Conclusie
Blacksad: Under the Skin maakt gebruik van de succesvolle ‘Telltale-formule’ en schotelt in de basis een redelijke game voor. Het grote probleem is echter dat de ontwikkelaar er op veel vlakken een potje van maakt. De besturing is heel erg stroef, waardoor je zeer vaak moet vechten met je controller om verder te spelen. De gesprekken tussen de diverse personages verlopen vaak met veel pauzes tussen de zinnen door en het lijkt er dan op alsof je naar heel slecht theater kijkt. Om je nog wat meer uit de ervaring te halen, zijn er ook nog eens veel en te lange laadtijden. Het ergste zijn de vele momenten dat de game kan bevriezen en savegames die de game onspeelbaar maken. Blacksad had het in zich om een aardige ervaring voor te schotelen, maar het enige wat het nu doet is frustreren, heel erg frustreren.
Pluspunten
- Trouw aan het bronmateriaal
- Detective-elementen zijn leuk
- Progressie wordt weergegeven in stripvorm
Minpunten
- Bugs zorgen voor freezes
- Saves kunnen game onspeelbaar maken...
- ...waardoor je opnieuw moet beginnen
- Veel en te lange laadtijden
- Crashes
- Besturing voelt stroef aan
- Personage staat regelmatig vast
2.0
Toen je deze game teste zal je ook een baaldag gehad hebben
Tja ik hou ervan en heb al review gezien op Youtube waar sommige mimpunten er niet waren en een score tussen 7 a 8 was .
Days gone was ook een klote game voor jullie hhhmmmm ,
Vraag me af en toe echt af waarom ontwikkelaars zulke games uitbrengen. Waarvan ze eigenlijk al weten dat het onspeelbaar is.
Wow! Zelfs slechter dan Kingdom Come. Dan kan haast bijna niet! Moet wel heel slecht zijn ha.
Deze ga ik dus ook niet halen.
@tyger1:
? Days Gone kreeg op PSX-Sense een 7. Sinds wanneer is een 7 een klotegame? En volgens mij kreeg de game bij launch een flinke update waardoor hij veel beter speelde. De pers speelde dus een inferieure versie.
@misterAdmirals: Days gone was een topper dan geef je geen 7 , een 8@9 was correct geweest ! Btw hier gaat het om een andere game die ik al heb zien spelen op Youtube en pro waar veel minpunten niet ter spraak of te kwamen .
The Wolf among us was ook niet top kwa gameplay en kreeg een hogere score 2 is te laag .
@tyger1:
Zoals ik al aangaf kreeg de pers een inferieure versie te spelen van Days Gone dan gamers. Daardoor kreeg hij ook ‘maar’ een 7. Als je die review leest dan zie je dat de technische problemen voor een groot deel zorgen voor de ‘lagere’ score.
Wat betreft Blacksad, als een game ‘borderline unplayable’ is dan ga ik daar geen voldoende voor geven. Wolf Among Us was idd goed, maar die had ook geen – of nagenoeg geen – problemen zoals benoemt in de Blacksad review. Zoals ik al in de review laat weten had Blacksad een redelijke game kunnen zijn, maar niet door de vele bugs waardoor je personage vast komt te staan als je ergens tegenaan loopt, QTE die slecht op je commandos reageert, de game geregeld bevriest en je zelfs daardoor helemaal opnieuw moet beginnen. Als je dat wel leuk vind, dan is Blacksad inderdaad een dikke 9.
@Anoniem-1833:
Heb je Kingdom Come gespeeld dan? Ik kan het antwoord al wel raden.
@misterAdmirals:
Een 7 was veel te laag. 😉
Dan maar wat patches afwachten en deze game in de aanbieding kopen. Ik oordeel graag zelf, ik ga je review dan ook niet lezen. (Ik lees nooit reviews.)
@ROODBAARD: dit vind ik een leuke opmerking , lol hahaha
Laten we niet vergeten dat een review de mening van een persoon is. Blacksad heeft als stripverhaal al een tijdje een speciale plek voor mij. Waarbij voor mij Engine en mechanic problemen weggedacht kunnen worden ter faveure van het verhaal. En daar lees ik nu heel weinig over. Terwijl bij een ‘Telltale’ stijl game dat toch 50% van de inhoud is. Blijf als je het niet eens bent je eigen raadsman. Komt ook meteen de sales en een hopelijk volgende deel ten goede.
@ROODBAARD: Laten we dan maar weer flauw doen en onze grote vriend Metacritic erbij halen: https://www.metacritic.com/game/playstation-4/days-gone
Je ziet hier inderdaad ook dat de user score hoger ligt dan de critic score. We kregen de game geruime tijd voor release aangeleverd en op het moment dat wij (en diverse andere critici, die dusdanig ver durfde te gaan om hem zelfs een 3 te geven) hem speelde was Days Gone gewoonweg een rommeltje. Gelukkig voor Sony hebben ze post-release een hoop opgelost en waren veel gamers toch tevreden met het eindproduct. Mooi toch? Vinden wij van wel. Wij zien liever ook alleen maar ruime voldoendes. Wij hebben nu eenmaal geen glazen bol en kunnen dus ook niet voorspellen of een game in de toekomst beter gaat worden.
Djeezes
De redactie begint al even kinderachtig te doen als sommige gebruikers hier.
Waarom in godsnaam reageren op die trolls?
Je hebt je review geschreven. Stick with it.
Bende bleiters…
Als ik zo die eerste screenshot zie dan denk ik aan een poesbatman maar helaas blijkt dit dus geen goede game te zijn.
Deze game zegt me niks.
Ik ben een mega fan van Blacksad dus ik houd de updates in de gaten en hoop dat de game alsnog speelbaar is in de toekomst.
@Anoniem-1833: KCD was een geweldige game! Met heel wat bugs en glitches.. Maar die waren wel redelijk snel gepatcht (niet allemaal trouwens :P). Game is niet perfect, maar de unieke ervaring maakt echt alles goed. Als je de game goedkoop kan scoren en je hebt 40-100 uur vrij dan moet je zeker proberen! Leercurve is wel redelijk hoog.
@tyger1: Tja, volgens mij heeft PSX het al tig keer aangegeven dat reviews de mening reflecteerd van de reviewer. Maar volgens mij ben je nog butthurt om Days Gone dan dat je echt druk maakt om dit cijfer. Daarbij is een 7 toch een prima cijfer? Days Gone voldeed nu eenmaal niet volledig aan de verwachtingen. Eén van de redenen dat ik de game heb geskipt. Dus aan één kant mag ik er natuurlijk niet over meepraten. Maar leer mee leven je favo games nu eenmaal niet altijd een hoog cijfer krijgen. Kijk maar naar KCD waar ik destijds best wel butthurt over was XD.
@misterAdmirals: Dan vind ik dat ook risico van de uitgever om slechte games voor reviews te versturen. Zeker als je kijkt hoeveel day one patches er tegenwoordig worden uitgebracht. Mensen kunnen niet verwachten dat de reviewer maar rekening moet houden dan game breaking bugs op dag 1 worden gefixt. Als ik het zo lees, dan is dit cijfer meer dan terecht voor de versie die je voor je neus kreeg.
@peyj: De review van Days Gone heb ik niet gedaan. Die kregen we idd ruim voor de release en zoals je al aangeeft neem je als uitgever/ontwikkelaar een risico als je op releasedatum een day 1 patch uitgeeft die de game beter maakt.
Met Blacksad is het echter erger gesteld. Deze code kregen we pas laat en er zijn dan ook ondertussen drie patches voor verschenen. Dat de game dan ook nog steeds zo krakkemikkig in elkaar steekt is ongelooflijk.
@RogueSquad:
Dat snap ik allemaal wel en dat is logisch maar daarom ben ik geen voorstander van pre-release reviews. Zo worden mensen al beïnvloed voordat de game uit is en/of dat er patches voor uit zijn. Daarom lees ik sowieso geen reviews meer. En voorheen las ik ze dan later maar dan ging ik me in-game juist storen aan punten die dan in de review genoemd werden terwijl het me zelf helemaal niet was opgevallen.
@tyger1: wat doe je nu raar joh als psx een game krijgt om te reviewen en die is niet goed vanwege technische problemen moeten ze die dan een 10 geven omdat de game misschien nog verbeterd gaat worden hahaha moeten ze er maar voor zorgen dat de game af is ipv die day 1 patches
Op Pc doet ie het een stuk beter: op steam is 86procent van 181 reviews erg positief.