Special: Star Ocean: First Departure R – De Star Ocean-reeks heeft een trouwe aanhang fans, maar zij worden maar mondjesmaat gevoed. Het allereerste deel stamt uit 1996 en er zijn tot nu toe in totaal maar zes delen in de actie RPG-serie verschenen voor consoles/handhelds. Er is in 2016 wel een uitstapje gemaakt met een titel voor iOS en Android, maar gamers zien natuurlijk liever een nieuw deel verschijnen voor hun spelcomputer. Er is nu weer een Star Ocean-titel op de markt gebracht, alleen gaat het hier nu om een remaster van de remake van het eerste deel, die onder de naam Star Ocean: First Departure R wordt aangeboden. Is dit een leuk tussendoortje, totdat er een nieuw deel op de markt komt?

Een opgepoetste remake

Zoals je hebt kunnen lezen is Star Ocean: First Departure R een remaster. Het is alleen niet een remaster van het origineel uit 1996 voor de Super Famicon, want Square Enix heeft de remake die in 2008 verscheen voor de PlayStation Portable als basis aangehouden. Deze uitgave kende verbeterde graphics en meer scènes waren voorzien van gesproken teksten. Tevens werden er meer eindes toegevoegd en de game kende meer personages die je aan je team kon toevoegen. Aan de RPG-onderdelen zelf werd verder niet gesleuteld, maar het vechtsysteem werd wel wat aangepast. In plaats van dat er toch wat turn-based invloeden aanwezig waren in het origineel, kreeg je in de remake de volledige controle over je team en werden de gevechten volledig in real-time afgewerkt.

Op leeftijd

De gameplay van First Departure R is dus iets moderner dan de game voor de Super Famicom, maar het is vandaag de dag duidelijk dat je met een oudere titel te maken hebt en dat kan soms wat storen. Zo zijn de menu’s heel erg basic en het is soms een heel gedoe om er doorheen te spitten om uiteindelijk iets voor elkaar te krijgen. Het is jammer dat dit niet wat gestroomlijnder is gemaakt. Hetzelfde kan gezegd worden over het leveldesign. Er is een grote wereldmap waarop je maar naar een beperkt aantal dorpjes kan gaan, maar je zal alsnog geregeld moeten zoeken waar je precies naartoe moet. Er is wel een map beschikbaar die je kan raadplegen, maar die laat niet zien hoe elk dorpje waar je naartoe kan heet. Daarbuiten is de informatie die je krijgt om verder te komen vrij beperkt. Vooral als je de game even met rust gelaten hebt en later terugkeert, is het soms een drama om erachter te komen waar je naartoe moet gaan.

De game biedt wel de mogelijkheid om hints op te vragen, maar dat gaat op een wat vreemde manier: je moet voordat je een dorp betreedt een actieknop indrukken en als je het dorp weer verlaat, dan pas zal de game je vertellen wat de volgende opdracht is. Het is soms dus even zoeken en dat komt het tempo niet ten goede. De gevechten zijn vrij simpel om onder de knie te krijgen en hierbij geldt dat je niet heel veel mogelijkheden hebt als je eenmaal ten strijde trekt. Dit kan er voor zorgen dat het in lange speelsessies wat repetitief wordt. Toch neem je dit voor lief, want de kans is groot dat je de game steeds weer oppakt en dat heeft onder andere met het verhaal te maken. Dit verhaal is namelijk erg interessant en maakt je nieuwsgierig naar wat komen gaat. Ook voel je je bij het avontuur betrokken door de leuke personages

blank

Terug in de tijd

Grafisch is ook goed te zien uit welk tijdperk de game komt. Er wordt gebruik gemaakt van zogenaamde ‘pre-rendered backgrounds’ en de personages zijn ‘sprites’. Deze combinatie was toentertijd helemaal de shit, maar vandaag de dag zijn we wel beter gewend. Kom je buiten de verschillende dorpen, dan kom je in een 3D-wereld terecht die opgebouwd is uit grove polygonen. First Departure werd uitgegeven voor de PSP en deze handheld had een klein scherm met een beperkte resolutie, waardoor het degelijk oogde. Dit wordt nu ‘opgeblazen’ naar een tv-scherm en daardoor ziet alles er heel ‘pixelated’ uit. De hamvraag is dan natuurlijk of het er heel erg storend uitziet, maar dat is gelukkig niet echt het geval. Er verschijnen tegenwoordig veel games die deze pixelart-stijl hanteren, dus First Departure R valt totaal niet buiten de boot. Sterker nog, de game behoudt zo zijn charme en dat pakt weer positief uit voor de algehele ervaring.

Lekker vlug

De game ziet er dus zo goed als hetzelfde als de remake uit, maar er zijn wel een aantal andere dingen veranderd in Star Ocean: First Departure R. Eén daarvan is het lopen/rennen. In de PSP-versie ging dit niet bepaald snel en aangezien er gebruik werd gemaakt van ‘random encounters’, konden wandelingen van en naar dorpen of andere plekken een lange aangelegenheid worden. In de nieuwe versie kan je door middel van R2 in te drukken twee keer zo hard rennen. Dit is een zeer welkome toevoeging, want alles gaat nu een stuk rapper en lange wandelingen worden zo een stuk draaglijker dan voorheen. De game is ook voorzien van modernere avatars als er wordt gesproken en de gameplay is wat meer gebalanceerd. Als laatste is er de mogelijkheid om Japans of Engels gesproken tekst te kiezen of nieuw ingesproken Japanse dialogen, die door de originele stemacteurs van de Super Famicon-versie zijn verzorgd. Allemaal prima toevoegingen die het spel ten goede komen.

blank

Conclusie

Het is te merken dat Star Ocean: First Departure R van oorsprong een game is die meer dan twintig jaar oud is, maar toch kan de game vandaag de dag nog aardig mee. Op grafisch niveau is er in principe weinig mis en dat komt doordat er tegenwoordig nog steeds verschillende games uitkomen die gebruik maken van pixelart. Op gameplay-gebied vertoont de game wat meer scheurtjes, maar deze worden weer goedgemaakt door onder andere een goed verhaal dat je aanmoedigt om verder te spelen. Star Ocean: First Departure R is zodoende een welkome toevoeging voor de fans van de serie en liefhebbers van actie-RPG’s, die weer op zoek zijn naar een ‘old school’ ervaring.