Mocht je het nieuws gemist hebben: 2K Games heeft begin deze week aangekondigd dat er een nieuwe BioShock-titel in ontwikkeling is bij de gloednieuwe studio Cloud Chamber. We hoeven de game voorlopig nog niet te verwachten, maar volgens de reeds goed geïnformeerde Jason Schreier van Kotaku is de game al een aantal jaren in ontwikkeling en er is zelfs al een reboot geweest.

Al in 2015 is 2K Games de samenwerking met het Texaanse Certain Affinity aangegaan om een nieuwe BioShock-titel te ontwikkelen, die toen nog de codenaam ‘Parkside’ had. Tegen het einde van 2016 besloot 2K echter dat ze de ontwikkeling liever in-house wilden afronden, waarop ze het project bij Certain Affinity hebben afgekapt. Opvolgend is 2K aan de slag gegaan met het werven van nieuw personeel en er is een klein team aan de slag gegaan met de ontwikkeling van het Parkside project, al is niet bekend of er zaken zijn meegenomen van het project van Certain Affinity.

Wat wél zeker is, is dat het originele brein achter de reeks – Ken Levine – niet mee zal werken aan de nieuwe BioShock-titel. Dit liet het studiohoofd van Cloud Chamber, Kelley Gilmore, weten gedurende een interview met GameSpot. Volgens Gilmore is Ken Levine op dit moment hard aan het werk bij zijn eigen studio – Ghost Story Games – om een nieuwe game af te leveren.

Het is op dit moment onduidelijk waarom 2K Games het originele project van Certain Affinity gestopt heeft, maar we hopen vooral dat Cloud Chamber weer een toffe BioShock-game gaat maken. Het is immers alweer ruim 6 jaar geleden dat we voor het laatst met een nieuwe BioShock aan de slag konden gaan.