Review: Ancestors: The Humankind Odyssey – Als je aan een nieuwe game begint, dan is het negen van de tien keer zo dat het spel je eerst een soort van tutorial voorschotelt om je een idee te geven van wat de bedoeling is. Af en toe komen er wel eens titels uit die dit niet doen en waarin je alles zelf maar moet uitvinden. Dat is ook het geval met Ancestors: The Humankind Odyssey, maar die doet er zelfs nog een schepje bovenop. Daar waar het in andere titels vaak wel duidelijk is hoe de besturing in elkaar steekt, is ook dat hier één groot vraagteken. Je moet dus letterlijk alles zelf leren en laat dat nu juist datgene zijn wat centraal staat in deze game.

Denk aan de toekomst

In Ancestors: The Humankind Odyssey krijg je de controle over een apenstam en het is de bedoeling om te overleven in het Afrika van 10 miljoen jaar geleden. Tevens moet je er voor zorgen dat volgende generaties leren van jouw ervaringen, zodat zij zichzelf beter kunnen beschermen en anticiperen op eventuele problemen die zich voordoen. Als je begint aan het avontuur, dan weet de aap die je bestuurt helemaal niets van overleven en zijn omgeving. Het is dan de bedoeling om hier verandering in aan te brengen. Je moet kijken wat er in je omgeving aanwezig is, wat dit voor functie heeft en wat je er eventueel mee kan doen. Zo is het belangrijk om te kijken wat je kan gebruiken als voedsel of drinken en waar je kan slapen, zodat je in ieder geval in leven blijft.

Buiten het in leven blijven door voor jezelf te zorgen, moet je ook rekening houden met gevaren die zich in de wereld kunnen voordoen. Zo zijn er roofdieren en planten die giftig zijn, die er voor kunnen zorgen dat je gewond raakt. En als je eenmaal gewond bent, dan moet je ook weten wat je daaraan kunt doen om te genezen. De kennis die jij opdoet moet ook worden doorgegeven aan volgende generaties, dus als je doodgaat moeten er wel stamleden zijn die jouw bevindingen weer door kunnen geven. Het is dus zeer belangrijk om genoeg apen in je stam te hebben en dat doe je door vreemdelingen toe te laten of door je voort te planten. Je krijgt tijdens het spelen dus echt het gevoel dat je aan het overleven bent en dat alles wat jij doet gevolgen heeft voor je stam. Het schotelt een diepe ervaring voor, waarmee je tientallen uren zoet kan zijn. Het is één grote ontdekkingsreis.

Je geduld wordt op de proef gesteld

Het concept van Ancestors: The Human Odyssey is erg interessant en is ook goed uitgewerkt. Het is daarom heel erg jammer dat niet hetzelfde gezegd kan worden over de uitvoering van de gameplay en de besturing. De ontwikkelaar heeft hier namelijk zoveel mogelijk de realiteit in willen benaderen, maar realisme zorgt niet altijd voor een leuke game. Je moet bijvoorbeeld uitzoeken hoe de besturing werkt en nu kun je gebruik maken van in-game tutorials, maar die zijn vrij summier. Het legt je de basis uit, maar er is nadien nog zoveel wat onduidelijk is… Het is prima dat je dingen moet uitvogelen, maar dat moet geen uren duren. Je zal dan ook regelmatig vast komen te zitten, omdat je niet weet wat je moet doen of hoe je een actie of minigame uit moet voeren.

Wat ook niet altijd prettig is, is dat sommige acties net even teveel tijd in beslag nemen, waardoor dit vervelend wordt als je dit veelvuldig moet doen. Het is niet even een knop indrukken en dat dan direct gebeurt wat je wilt. Nee, veel acties worden pas uitgevoerd na het seconden lang indrukken van een knop. Het richten om bepaalde objecten op te laten lichten – zodat je hier informatie over kan inwinnen – had ook beter uitgewerkt mogen worden. Je moet hier uiterst nauwkeurig zijn, dus ook hier ben je weer langer bezig dan eigenlijk nodig is. Een ander voorbeeld wat iets korter had mogen duren in de game is als een vrouwelijke aap zwanger is. Dat duurt ‘in het echt’ negen maanden, dus de ontwikkelaar heeft dit ook zo in de game verwerkt. Nu gaat de tijd in de game wel sneller dan normaal, maar het is alsnog een erg lange zit voordat je een baby kan verwelkomen.

Wachten is gevaarlijk

Dat je op veel dingen moet wachten kan er ook voor zorgen dat je gewond raakt, doodgaat of dat je stam in het ergste geval volledig uitsterft. Dit laatste kan bijvoorbeeld komen doordat je wacht op het eind van de zwangerschap van één van je vrouwelijke apen. Een ander voorbeeld: als je een object aan het onderzoeken bent in de wildernis, dan kost dit ook weer tijd en dat stelt roofdieren in de gelegenheid om je aan te vallen met alle vervelende gevolgen van dien. Het is jammer dat de ontwikkelaar het streven naar realisme zo vast heeft gehouden op alle vlakken, want als ze dat op sommige punten iets meer hadden laten vieren, dan was dat het speelplezier ten goede gekomen.

Middelmatig

Wat verder geen invloed op de game heeft, maar wat toch even aangestipt moet worden is het grafische gedeelte van Ancestors: The Humankind Odyssey. De ontwikkelaar heeft hoog ingezet op realisme, maar dat is niet terug te vinden in de graphics. De apen zien er een beetje vreemd uit en dat komt mede door de manier waarop hun vacht wordt weergegeven. Ook de omgevingen zijn niet altijd van het hoogste niveau. Als je hoog in de bomen zit valt het allemaal wel mee, maar dat wordt een ander verhaal als je op de grond loopt. Het had allemaal wel wat mooier of strakker gekund, maar zoals eerder aangegeven doet dit verder niet heel veel af aan de gameplay. Als dit wat beter was geweest, dan was dit de totale sfeer wel ten goede gekomen.

Ancestors: The Humankind Odyssey is in de kern een hele interessante game, die een diepe ervaring voorschotelt waar je flink wat uren in kan steken. Er is veel om te ontdekken en er zijn veel gevaren om te ontwijken, waardoor je echt het gevoel krijgt dat je verantwoordelijk bent voor het in stand houden van je stam. De ontwikkelaar wil zoveel mogelijk de realiteit benaderen, maar had daar wel iets flexibeler mee om mogen gaan wat betreft de gameplay en besturing. Op verschillende vlakken wordt regelmatig erg veel geduld van je gevraagd en dat gaat ten koste van het speelplezier: het kan er tevens voor zorgen dat je gewond raakt of zelfs sterft. Of je Ancestors: The Humankind Odyssey leuk gaat vinden hangt dus voor een groot gedeelte van je geduld af.

• Interessant concept
  • Diepe ervaring waarmee je tientallen uren zoet kan zijn
  • Een grote ontdekkingsreis