Je moet de voorbije jaren toch wel onder een steen hebben geleefd indien je nog nooit gehoord zou hebben van Fallout 76 en wat de game zoal teweeg bracht. Bij de release was het zoeken naar positieve commentaren en Bethesda moest vervolgens noodgedwongen proberen om zoveel mogelijk de gemoederen te bedaren. Anderhalf jaar en talloze updates later blikt Pete Hines van Bethesda terug op wat de bedoeling van Fallout 76 was en wat er dan volgens hem precies misliep.
In een nieuwe aflevering van We Have Cool Friends van Kinda Funny was Hines te gast om over allerlei onderwerpen te praten. Fallout 76 was hier één van en Hines gaf hier toch wel enkele opvallende uitspraken over.
“The main reason for Fallout 76 was that the studio felt like multiplayer and shared experience was something that was brought up the most by folks who play Elder Scrolls games and Fallout games. They wanted to expand a little bit and try something different, not to the exclusion of ever making the kind of games that they’re known for.”
Fallout 76 is dus, met andere woorden, het resultaat van Bethesda die eens “iets anders” wilde doen dan voordien, omdat de spelers hierom vroegen. Hines voegde er echter wel aan toe dat de spelers in de toekomst wel een vlotte ervaring zouden moeten krijgen vanaf het begin en dat Bethesda hier uit hun fouten zal leren. Hij benadrukte hierbij dat Bethesda singleplayer titels niet achter zich zal laten in de toekomst, maar dat de studio simpelweg eens wou experimenteren met andere genres.
“Otherwise you do get pigeonholed into, like, ‘I’m only ever making this kind of game’. I mean, I think I’ve mentioned this to you before, but you don’t get Horizon Zero Dawn if that team [Guerrilla Games] sticks to what they were known for and had always made. They pivoted and tried something that I think is substantially different than what they had made before.”
Bethesda wou dus, met andere woorden, het voorbeeld van Horizon: Zero Dawn van Guerrilla Games volgen om zo hopelijk ook succes te boeken. Bethesda vergat echter dat Horizon: Zero Dawn erg succesvol was omdat deze game niet tjokvol bugs zat en een sterk verhaal had. Ironisch genoeg wist Bethesda bovendien al op voorhand dat hun “experiment” slecht zou scoren.
Het moet echter gezegd zijn dat Fallout 76 intussen enigszins beter is geworden, maar nog steeds laat de game een vieze smaak na in de monden van vele gamers die deze titel kochten. Gelukkig zijn er nog de talloze nieuwe edities van Skyrim om ons mee zoet te houden.
Ze geven maar een voorbeeld, hoor. Wat een aanname… Maar dan heb je wel weer iets om een heel artikel over te typen!
Wat een slecht artikel is dit weer, puur clickbait… Ze wilde niet eens Horizon: Zero Dawn volgen maar net als de studio Guerrilla Games eens wat anders proberen waarvoor ze bekend staan.
En totaal geen argument of zogenaamde reden in dit artikel die aanhaalt of en waarom Fallout 76 geflopt is
Ik speel het inmiddels dagelijks en vind het nu echt een super vette game, ze hebben echt goed hun best gedaan bij bethesda!! Helaas anderhalf jaar te laat
“Otherwise you do get pigeonholed into, like, ‘I’m only ever making this kind of game’.
-wat is nou mis hiermee? naughty dog doet dat,ubisoft doet dat,je moest gewoon als bethesda zijnde niks veranderen,en al helemaal niet de sterke elementen in de game,dus ze moeten niet lopen janken,en het was een hele grote BUGFEST,dus afgezien van doom,heeft geen ene zeehond meer vertrouwen in failesda
Rare titel boven dit artikel, deze zou beter zijn imho:
Bethesda over Fallout 76: hoe een developer die het voorbeeld van Guerrilla Games wilde volgen, flopte
Op zich heeft het concept van Fallout 76 best veel potentie. De setting van fallout games is namelijk best interessant en cool om in een multi-player te ontdekken. Maar dan moet er inderdaad wel een sterk verhaal zijn, geen of weinig bugs en interessante gameplay mechanics.
Ik ben benieuwd of ze het nog een keer gaan proberen voor next-gen, met dan ook eindelijk een nieuw engine hopelijk. Want dat hield mij er indirect ook vanaf Fallout 76 te kopen, nadat ik Fallout 4 (met dezelfde slechte graphics) uit heb gespeeld.
Ik heb het spel zo’n 100-150 uur gespeeld met heel veel plezier. Ik start het nog regelmatig op. Het is echt een heel leuk spel met een hele fijne community die er niet op uit is anderen blind af te knallen, maar om echt samen te spelen.
Ja, er waren bugs, maar nu een erg mooi, goed speelbaar spel!
@Anoniem-8265: volledig mee eens! Fallout 76 is een leuke ervaring en kan me niet eens meer voorstellen hoe het moet zijn om weer offline te spelen zoals in fallout 4. Het player vendor systeem zit mooi in elkaar. Totaal geen last van npc’s die ontbreken. In zo’n spel wil je toch geen npc??? Nuclear wastelands!!!
Volgens mij wilde ze eerder net als guerrilla games iets totaal anders maken in plaats van het voorbeeld van Horizon Zero Dawn volgen. Nou totaal anders was het niet, het was nog steeds Fallout.
Mijn probleem met deze game is dat het online only is, en ik ben niet van plan om mijn dure gold abonnement naast mijn ps4 abonnement te verlengen.
@mantequilla: Naughty Dog heeft verschillende soorten spellen gemaakt van platformer, tot racegames tot third person en de lijst van Ubisoft games is nog groter en diverser
Tja, ze wouden eerder wat nieuws dan dat ze een soort Horizon Zero Dawn wouden ‘namaken’. Ze wouden gewoon uittesten enzo maar dat is gefaald.
Gast praat echt onzin, zijn hele vergelijking alleen al is kansloos. Guerilla heeft inderdaad hun nek best uitgestoken met Horizon maar het is dan ook echt iets compleet anders dan Killzone. Van first person shooter naar een third person action rpg in een open wereld is een gigantisch verschil en hulde voor wat ze van Horizon hebben gemaakt. De stap van fallout 4 naar 76 valt daar totaal niet mee te vergelijken, en aangezien ze elder scrolls online ervaring hebben kan ik niet echt inzien hoe dit zo vernieuwend voor ze zou zijn geweest.
Idd, spel was niet eens klaar toen ze hem lanceerden
Wel beetje jammer dat je aan de costumer kant 60 euro moet neertellen voor “een keer wat anders proberen” waarvan je dus niet eens weet of het wel werkt. Die bugs… tja, bethesda staat bekend om bugfests uit te geven (en leunen vervolgens op modders om het spel goed of zelfs speelbaar te maken).