De Call of Duty games zijn bedoeld als entertainment daar waar oorlogen dat in werkelijkheid allesbehalve zijn. Om ook een steentje bij te dragen aan de maatschappij is jaren terug de Call of Duty Endowment opgericht, dit met als doel om veteranen aan nieuw werk te helpen.

Dat is een succes gebleken, want Activision heeft gemeld dat ze in 2019 meer dan 11.000 veteranen via dat programma aan een baan geholpen hebben. Dat brengt het totale aantal veteranen dat aan het werk is geraakt via het programma nu op 66.000 en daarmee ligt het op schema.

Activision had zichzelf als doel gesteld om 100.000 veteranen tegen 2024 te helpen en ze zijn ruim over de helft. Het gemiddelde salaris dat de geplaatste veteranen krijgen is $60.000,- en 81% van de geplaatsten hebben een dienstverband dat langer is dan een jaar.

Call of Duty Endowment 2019 Stats

  • Veterans placed: 11,661
  • 2019 Economic Value Created through Veteran First Year Salaries: $700 million+
  • Average cost per placement: $499 (1/6 the Department of Labor’s cost)
  • Placements for full-time work: 93%
  • Placements for post-9/11 Veterans: 90%
  • Women placements: 19% (compared to 16% presently in the military)
  • 6-month retention rate: 88%
  • 12-month retention rate: 81%
  • Average starting salary: $60,733 (almost double national annual median personal income)
  • Social Media Reach: 286.8 million

Om dit te bekostigen worden er verschillende campagnes opgezet, zo was het onlangs mogelijk om een pakketje met digitale items in Call of Duty: Modern Warfare te kopen. De opbrengsten van dat pakketje zijn naar Call of Duty Endowment gegaan en zo verzint Activision telkens nieuwe initiatieven om via het programma een maatschappelijke bijdrage te leveren.