Sony zal samen met de PlayStation 5 een gloednieuwe controller uitbrengen die de voorspelbare naam ‘DualShock 5’ gekregen heeft. Deze controller komt met een geheel nieuw systeem voor vibratie en dat systeem zou voor een meer gerichte ervaring moeten zorgen.

Aan de lopende band registreert Sony nieuwe patenten, zo ook voor deze controller en een recent patent geeft een kijkje op een interessante feature die mogelijk in de controller verwerkt wordt. Volgens het patent zouden spelers de mogelijkheid krijgen om de vibratie geheel naar eigen voorkeur af te stellen.

Nu is de hoeveelheid vibratie instellen niet zo bijzonder, want dat wordt met de DualShock 4 door games gecontroleerd. Volgens het patent zou het met het nieuwe systeem mogelijk zijn om dat heel secuur per game af te stellen. Gezien de vibratie met haptische feedback een heel stuk verder gaat dan alleen getril ja of nee, kan dit een prettige extra zijn.

Je kunt hierdoor immers per game instellen of je wel of geen vibratie wilt, wat het gebruikersgemak ten goede komt. Je kunt immers de vibratie voor de ene game uitzetten als het in die context vervelend is, maar in een andere game aan als het bijdraagt aan de ervaring. Met dit systeem hoef je de instellingen dus niet per game telkens te veranderen, maar slechts een keer in te stellen.

Of Sony dit systeem ook daadwerkelijk gaat gebruiken is afwachten, gezien er vaak niets met geregistreerde patenten gedaan wordt. Dit klinkt echter als een logische feature voor de nieuwe controller, maar we moeten een officiële bevestiging nog even afwachten.

“A method of controlling a vibration device according to the present invention, includes: a step of receving a vibration instructon; and a vibration control step of vibrating the vibration device in accordance with content obtained by correcting the content of the received vibration instructions, in which the vibration control step, the correction content is determined in accordance with a user using the vibration device.”