Kojima Productions en Sony PlayStation brachten eind vorig jaar Death Stranding uit, een unieke titel die behoorlijk hoge cijfers kreeg. De game is een aantal jaren in ontwikkeling geweest met financiering van Sony, maar het lijkt erop dat de weg tot het eindresultaat niet zonder hobbels is geweest.
Op Resetera schrijft Dusk Golem – een insider – dat hij heeft vernomen dat er wat discussie was tussen Sony en de ontwikkelaar. De game zou aanvankelijk duisterder zijn geweest en nog meer naar horror neigen, waardoor het in eerste instantie een hele andere game was.
Anderhalf jaar voor de release heeft de ontwikkeling een soft-reboot gehad, omdat Sony en Kojima het niet over alles eens waren. Ook waren andere studio’s onder de vleugel van Worldwide Studios wat gepikeerd, omdat ze minder geld voor de ontwikkeling van hun games kregen dan Kojima. Dit heeft ervoor gezorgd dat Death Stranding uiteindelijk geen PlayStation 5 game is geworden en dat de release scherper werd gesteld.
Ook zou de game een flop zijn, want waar het in eerste instantie goed verkocht schijnen er nu nog 3 miljoen onverkochte exemplaren te liggen. De verkoop is na de goede start vrij snel tot vertraging gekomen en verloopt nu ‘kruipend’. Het resultaat is dat de game het niet zo goed gedaan heeft als men verwacht had.
Dit is de globale omschrijving van wat er achter de schermen zoal gespeeld heeft en er schijnen veel meer details te zijn. Die kan/wil Dusk Golem echter niet delen en ook heeft hij hetgeen hij schrijft niet kunnen verifiëren, dus of het 100% kloppend is valt te betwijfelen. Desalniettemin een opmerkelijk verhaal, maar neem het met een korrel zout.
Dat de game weinig geweld bevat heeft ook nog een reden, dit zou eigenlijk ook anders zijn. Als ik mijn bron mag geloven uiteraard.
Damn Sony…
Hopelijk dat deel 2 meer horror is.
Een “walking sim” in een horror setting klinkt wel iets spannender ja.
Maar aan de andere kant, soms hebben dit soort artistieke en egoïstische regisseurs iemand nodig die hun tegenspreekt. Dat is in Hollywood ook veels te vaak zo. Goede regisseurs krijgen dan te veel vrijheid en hun films worden daardoor heel slecht opeens.
Alhoewel een horror setting van DS echt behoorlijk vet klinkt
Vond het alsnog wel een interessante, vage maar goede game. Vond het lopen zelf gewoon leuk worden, tactisch nadenken over hoe je gaat lopen want straks gaan de spullen kapot of erger bij sommige bestellingen.
Wil de game nog steeds een keer kopen….ik wacht op een digitale aanbieding.
Death Stranding was in eerste instantie een stuk meer ‘duister en horror-achtig’
ik lees dat als;
Death Stranding was in eerste instantie een stuk meer ‘on-navolgbaar en batshit crazy’
Jammer, ik had liever de horror versie gezien.
Dus onder druk van Sony moest de game een stuk meer toegankelijker worden met als gevolg dat je nu een verkapte walking simulator speelt. Geen wonder dat de verkopen zijn gestagneerd, omdat de consumenten natuurlijk niet gek zijn als de hype eenmaal over is.
Kojima is een over het paard getilde idioot. Metal Gear Solid was zo goed door zijn team. Niet door hem….. Het enige wat hij kan is allerlei goede stukjes kopiëren uit films en aan elkaar plakken in zijn games, en daar een heel warrig kutverhaal omheen bouwen. Dat is Hideo.
Eerst was het Konami. Nu is het Sony die de zwarte piet toegespeeld krijgt. Misschien iets minder schaapachtig achter die Japanner aanlopen en je realiseren dat het niet de god is die je denkt dat hij is. Overhyped is ie.
@Anoniem-6134:
En… Daar is de “kOjImA oVerRaTeD” comment
Iemand die een franchise voor meer dan 25 jaar relevant houdt, overhyped?
Weet je wel wat dat woord betekend?
Het wordt zo vaak gebruikt, maar ondanks dat ie weg wilde van MGS, had ie nog steeds elke keer kwaliteit geleverd, terwijl Konami hem verplichtte iets te maken waar ie geen zin in had.
PT, dat is zeker ook puur toeval dat het zo achterlijk goed is. Laat staan wat SH had kunnen zijn. Genoeg mensen ook die Death Stranding een masterpiece vinden.
Als het verhaal style jou niet ligt, kan je gerust iets anders spelen. Zijn style is aardig niche en hij is een behoorlijke film nerd (hij heeft gvd Nicolas Winding Refn in z’n game gestopt), maar dat betekent niet dat het een kwalitatief slechte game is. Hij leidt zo’n project en zorgt ervoor dat er een goed product wordt geleverd, anders was ie lekker voor Activision of Ubisoft gaan werken om maar even snel een generic 3rd persoon shooter te maken die 80GB patch nodig heeft in een span van een jaar, puur om een smaakloze persoon als jou te pleasen. Flikker op met dat “overhyped” bs.
Naja vind best dat je de game overhyped mag noemen. In aanloop naar de game werden steeds bizarre korte teasers naar buiten gebracht waardoor mensen getriggerd werden en t spel meteen goed verkocht, totdat men ontdekte dat je stom rond loopt om pakketjes rond te brengen. Ik heb het spel in die MM aanbieding gekocht en uitgespeeld. Het verhaal was redelijk maar enorm suf einde (had beter wat weirds kunnen zijn). Weekje later verveelde ik me, spel aangezet… Wat saaaaaaai. Mss 5 minuten volgehouden.
Het blijft beetje kansloos als je iets wil doen qua speltype dat nog niet eerder gedaan is en het beste dat je kan bedenken is een veredelde pakketbezorger game maken.
kan je ook zien aan de oude trailers met de pop en de nazi het was veel grimmiger
@Anoniem-2699:
Precies, en ik blijf er bij dat onder druk van Sony de game toegankelijker gemaakt moest worden.