Vanaf het moment dat een game aangekondigd wordt tot aan de release worden we overladen met trailers. Dat gecombineerd met een hype moet ervoor zorgen dat consumenten over de streep getrokken worden om de game in kwestie te kopen. Ook op beurzen pakken uitgevers groot uit en dat heeft in het verleden tot veel mooie momenten geleid.
Een goed voorbeeld was de bombastische aankondiging van God of War, waarvan we nadien veel hebben gezien. Toch wist de game nog genoeg te bieden qua verrassingen en prachtige momenten. Een andere game is Spider-Man, een mooie exclusive die ook niet al te bescheiden omging met het tonen van pracht en praal via trailers alvorens de release daar was. Tot zover geen vuiltje aan de lucht, maar er schuilt een probleem op de achtergrond.
God of War deed het in dit opzicht goed, Spider-Man niet. Wat is er aan de hand? De trailers die men vrijgaf gaven te veel van de game weg. Als het ware spoilt het de indrukwekkende momenten die gamers anders zouden moeten wegblazen als je het voor het eerst zou ervaren, thuis en in een eigen set-up. Dit was bijvoorbeeld het geval met de achtervolging door New York heen, die veel indruk maakte, maar de impact van die scène was tijdens het spelen zelf een stuk kleiner; we kenden het immers al.
Het onderscheid dat je kunt maken is dat je enkel trailers kijkt en gameplaybeelden expres links laat liggen. Die gameplaybeelden laten immers nog meer zien, hoewel de keuze van de getoonde footage soms ook wat discutabel is. Denk aan het stukje in het vliegtuig van Uncharted 3, of de achtervolgingsscène van Uncharted 4… Dat al weggeven is eigenlijk best wel zonde, want je ervaring is daardoor toch wat minder.
Wat we echter geconstateerd hebben is dat uitgevers telkens net ietsje verder gaan, met Square Enix in een bepaalde zin als nieuw dieptepunt. Toen wij de review code van Final Fantasy VII Remake kregen was dit ongeveer twee weken voor de release. Om die code te krijgen dienden we een NDA te ondertekenen waarin stond dat we niets zouden spoilen van het verhaal of bepaalde scènes via welk kanaal dan ook. Prima voorwaarde, spoilen is immers niet tof.
Bij elke review op PSX-Sense proberen wij natuurlijk te letten op spoilers, ongeacht of hier een NDA aan te pas is gekomen. Maar waar wringt de schoen nu precies? Een week voor de officiële release heeft Square Enix een launch trailer online gezet en wat schetste onze verbazing? Vrijwel alle belangrijke scènes en schokkende momenten werden doodleuk getoond. Het is natuurlijk nogal hypocriet als je reviewers en streamers vraagt niets te spoilen, maar dan zelf doodleuk wel een trailer vol spoilers uitbrengt…
Er zullen mensen roepen dat je een game van 20+ jaar oud niet kan spoilen, maar dat is klinkklare onzin met de aanpak die op Final Fantasy VII Remake van toepassing is. Het is eigenlijk meer een reimagination dan een remake. Sterker nog, tijdens het reviewen was ik zelfs verrast door de vele momenten in de game die een zeer goede indruk op mij hebben achtergelaten. Ik had er niet aan moeten denken dat die momenten voor mij gespoild werden door het kijken van de launch trailer.
We halen nu expliciet een recent voorbeeld aan, maar ook benoemen we Spider-Man en het té veel weggeven van momenten via gameplay beelden of trailers. Waar het op neerkomt is dat uitgevers te vrijgevig zijn met het delen van beelden, met name van belangrijke momenten. Dit via trailers of op andere manieren. Maar ervaar jij dat ook zo? Of maakt het je allemaal niet zoveel uit en kun je alsnog genieten als je al gespoild bent? Stoort het je mateloos en kijk je daarom helemaal niks meer, of is dat heel erg van de titel in kwestie afhankelijk?
Wat het ook mag zijn, laat het ons hieronder weten. Als je je mening deelt, let dan wel op dat je de community respecteert en voorzichtig bent met eventuele spoilers.
Ja ook bij filmtrailers, zijn tegenwoordig bijna soort samenvattingen van alles dat je kan verwachten. Probeer trailers zoveel mogelijk te vermijden, of kijk maar een klein stukje.
Daarom kijk ik alleen naar de teaser trailer en de 1ste reveal trailer.
Vooral van games die ik zeker wil spelen.
Ik vind van wel…..bij Resident Evil 3 heb ik alleen de reveal trailer gekeken, daarna niks meer.
Nah vind ik wel meevallen, je hebt er natuurlijk zelf altijd bij als je een trailer aanklikt, wat ik zelf best irritant vind is dat trailers soms jaren voor de release getoond worden. Last of us 2, Cyberpunk, Dead Island 2, Final Fantasy 7 etc etc etc werden we in 2016 al voorgeschoteld en van die games is er ondertussen nog maar 1 uitgekomen. Het moment van de aankondiging tot aan de release mag van mij een heel stuk korter. Uitstel kan natuurlijk altijd gebeuren en als t is om een game beter te maken kan ik er mee leven maar dat valt best zwaar als je er al 4 jaar dingen van ziet.
Hangt van de maker van de trailers af natuurlijk…………
niet eens met de stelling simpelweg omdat ik zelf nooit het idee heb gehad dat mij iets gespoiled werd. boeiend topic? ja. Nutteloos topic? nogal.
Films doen dit ook. Soms hoef je de film niet eens te zien omdat alle plotwendingen al getoond worden in de trailer.
Ja dat zeker en niet alleen bij games ook films zelfs de tekst die de uitleg geeft waar het over gaat
Ja 100% mee eens zelf bij films is het ook al van dit .
Ik vind trailers helemaal prima. Stoor me echter mateloos aan de “gelekt” berichten of aan de overkill aan berichten alhier die “mogelijk” met korrels zout moeten worden genomen. Allemaal net zo nutteloos als deze stelling.
@Anoniem-3866: @Anoniem-2747: zo, wat een waardevolle bijdrage leveren jullie
@Anoniem-6335: the irony is strong…
Ja dit heb je ook bij afbeeldingen. Bv bij games als Dark Souls, Sekiro en Nioh zie je welke baas je gaat tegenkomen. 1 baas vind ik nog wel oké, maar ik wil niet 30% van de bazen zien voordat ik het spel heb kunnen spelen.
Bij ff7 zijn het nauwelijks spoilers als het verhaal al 25 jaar oud is?
Ja, imo spoilen trailers teveel.
Dat gevoel heb ik ook The Last Of Us 2, waar ik voor mijn gevoel al teveel gezien heb.
De laatste tijd ontwijk ik ze: bij Cyberpunk 2077 heb ik besloten helemaal niets te willen zien aan trailers.
Geen trailers kijken is beter ja.
Het is ieders eigen keuze of je kijkt of niet. Wanneer je kijkt dan weet je dat dat kan gebeuren.
Reveal trailers kijk ik vaak nog wel maar verder weinig. Vooral Ubisoft heeft er een handje van om elk lullig element compleet in een trailer uit te leggen.. Nee dank je.
Ik kijk geen trailers i.v.m. spoilers. Alleen deze site maakt soms bij elke niesbui van een game of developer een artikel aan waaruit ook spoilers op te maken zijn, zoals ffv2 of nioh2
Kijk nooit naar trailers, zie t allemaal wel
Uh ja, en water is te warm als je het kookt. Beetje eigen schuld dikke bult verhaal. Dan kijk je maar niet. Ik snap dat je blij bent als je Barcelona in de nieuwe FIFA trailer ziet maar dat haalt ook de spanning weer wat weg als je het voor het eerst speelt en ontdekt dat ja, het team er echt in zit!
Overigens valt het met de E3 trailers vaak wel mee.
Ik heb niet echt het idee dat dit een issue is. Voor mij dan.. Ik kijk graag trailers en de verschillende analyses daarop, maar om nu te zeggen dat ik daardoor de plot weet of hoe het spel zich zal ontwikkelen nee…
Al moet ik wel bekennen dat ik tijdens het spelen van Death Stranding iets had van, hey die cutscene dat zat in die en die trailer… Want die waren gewoon 1 op 1 overgenomen…
Bij films kijk ik eigenlijk al helemaal geen trailers, omdat het vaak teveel van de film laat zien.
Games gebeurt dat tegenwoordig ook meer, maar komt dit denk ik ook omdat je steeds meer games met veel cinematics ziet.