Ghost of Tsushima is nog twee maanden van ons verwijderd, maar de nieuwe informatie over deze titel begint geleidelijk binnen te stromen. Zo kregen we onlangs nog 18 minuten aan nieuwe gameplay te zien waarin verschillende elementen van de game werden toegelicht. Zo werd nu ook de PlayStation Store pagina aangepast, waardoor we nu weten hoeveel kostbare gigabytes de game ons zal kosten.
Het antwoord zal je misschien wat verbazen, want voor een game die er zo groots en uitgebreid uitziet als Ghost of Tsushima, is de bestandsgrootte relatief beperkt. Slechts 50GB zal deze titel van je harde schijf vragen. Ghost of Tsushima vraagt hierdoor slechts half zo veel schijfruimte als die andere PlayStation exclusive, The Last of Us: Part II. In tijden waarin Call of Duty een slordige 200GB van onze schijf vraagt, is het zeker leuk om te horen dat er ook AAA titels verschijnen die ons niet wanhopig doen zoeken naar vrije schijfruimte.
Hoe dan?! Is deze game stiekem gedowngrade, of zijn ze experts in programmeren daar?
@Anoniem-8259:
Waarschijnlijk heeft de game een wat kleinere map dan andere games
@Anoniem-8259: komt omdat de game niet al te hoge resolutie textures heeft, zoals je kan zien in de gameplay trailer
@Anoniem-8340: de map is ook niet echt groot om het op een klein eiland afspeelt shushima
Day one patch er ook bij, waarschijnlijk 55-60 GB
Valt mee….had minstens het dubbele verwacht.
Dit valt goed mee de stream was niet echt goed maar de IGN 4k trailer die was echt super mooi ik ben de dagen al af ent tellen kijk er zo naar uit .
@Anoniem-6245: Koop een brilletje.
Sinds wanneer is 50 GB voor een spelletje weinig?
Spider-man had toen ie uit kwam 45 GB nodig en The Witcher 3 ook 50 GB.
@Anoniem-8259:
Ik neem groottes van games altijd met een korreltje zout aangezien COD/ Activision games veels te groot zijn en geen reet voorstellen.
Maar Sony games zijn meestal wel indrukwekkend en hebben niet al te veel ruimte nodig
@Nessie: Voordeel van voor 1 systeem bouwen. Dan kan je het optimaliseren. Daar is bij die massa-productie-games als COD geen tijd voor. Rammen met die handel, en uitpoepen naar elk systeem.
Daarbij denk ik dat een spel als GoT meer geschikt is voor procedural-rendering voor de omgeving dan die multiplayer shooters. En dat kan een hoop ruimte schelen.
@Anoniem-8126: Misschien moet je de trailer nog eens kijken 😉
@cryothic:
Dit 🙂
Days gone 67 gig met day oma patch. Groot genoeg lijkt mij.
Tja zijn de tussen filmpjes ingame of staan ze los op disc.
@Anoniem-1908: Gedaan. Niks mis mee…
@Anoniem-1600: je weet dat bij een patch data word overschreven, en vaak amper word toegevoegd?
@tielo: tegenwoordig kopieer je vaak de gehele game van disc naar hardeschijf, en is de disc alleen nog er beveiliging en bewijs van aanschaf bij opstarten. Dat formaat kan dus variëren.
@Anoniem-8259: Snow runner is ook maar 19gb, maar wel mooi en heel erg groot.
@Nessie: haha dat inderdaad ja.
Wat ik me ook afvraag is, de game word op 1 schijf geleverd, ca 75 procent van de game moet dus blijkbaar worden gedownload.
Andere games die rond de 100gb zijn worden op 2 discs geleverd (rdr2, ff7r, en ook tlou2)
@Anoniem-8259: het is gewoon optimaliseren. Nintendo is ook heel erg goed in. Zeker met odyssey. Zo grote game maar 5.7 Gb en draait 60fps.
Gewoon de tijd nemen. Bij cod is pushen en pushen en niks doen
@Anoniem-9031: Wat is een Day Oma patch?
Word die patch uitgebracht op de dag dat de oma vd Dev jarig is?
@surirav1995:
Ga je nou serieus Mario vergelijken met een Call of Duty? Komop zeg. Als je een tekenfilm downloadt is hij ook kleiner dan een speelfilm van dezelfde lengte, vrij logisch.
@Seb070NL: Waarschijnlijk bedoelde hij ermee dat het ontwikkelen voor 1 systeem beter te doen is dan voor alle. COD is multiplatform, daar gaat Activision niet apart voor elk systeem optimaliseren.
GoT is enkel voor de PS4 architectuur ontwikkeld, dat zou een heel goede reden kunnen zijn dat de game zo weinig opslagruimte vereist. Zou me niks verbazen dat FF7R zo groot is omdat het ook meteen ontwikkeld is voor de XBone en PC.
Half zoveel en 10x zo goed.
@Seb070NL: ja bij cod al 200gb en voor wat? En het gewoon slordig werk. Rdr2 heeft hele grote map en content cod niet
@Seb070NL: De opslagruimte die een tekenfilms nodig heeft is hetzelfde als bij een normale film. Misschien heb je dat idee omdat jij alleen maar download en die bestanden altijd gecomprimeerd zijn. Originele filmbestanden op blu-ray zijn vaak rond de 20 gig voor 1080p. In download bedraagt de filesize soms minder dan een gig. Compressie dus, en hoewel deze gigakrimp niet zonder nadelige effecten komt, is de kwaliteit voor de meeste mensen goed genoeg.
Gamedevelopers comprimeren over het algemeen weinig tot niets. Alle ruwe data staat totaal niet geoptimaliseerd op een schijfje en de rest als download. Het is aan je Playstation om dit logisch uit te pakken maar er staat een staat een hoop nutteloze data op je harde schijf als gevolg hiervan.
Nintendo is praktisch de enige ontwikkelaar die wel moeite stopt in dit proces om de bestandsgroottes zo klein mogelijk te houden. Het feit dat Mario een kiddy game is doet daar niets aan af. Mario en Zelda zijn beide games met een grote spelwereld en dat vraagt om een hoop data.