Review: Tron Evolution – Sinds enkele weken is het langverwachte tweede deel uit de Tron serie, Tron Legacy, te bewonderen in de bioscoopzalen. De film was in mijn ogen een echte topper, wat natuurlijk niet wil zeggen dat de videogame dat ook is. Met Tron Evolution wil Disney uitleggen wat er nu precies is gebeurt tussen de originele Tron film die in 1982 verscheen en Tron Legacy. Maar is Disney er wel in geslaagd om dit duidelijk te maken? Is Disney er tevens ook in geslaagd om nu misschien eindelijk een goede filmgame af te leveren aan het grote publiek? Dat lees je in deze review!

The ISO’s VS. The Basics

Zoals eerder vermeld is dit spel bedoeld om uit te leggen wat er nu precies tussen de eerste en de tweede Tron films is gebeurt. Het verhaal begint met een videofragment van ‘The Creator’ van de digitale wereld Tron, Kevin Flynn. Hij verteld hierin dat er op een vreemde manier nieuwe programma’s (weergegeven als mensen) zijn ontstaan in zijn digitale wereld Tron, genaamd ISO’s. Deze ISO’s zijn een groep programma’s die in tegenstelling tot de bestaande programma’s, genaamd Basic’s, een vrije wil hebben. Zij willen met Flynn samenwerken om van Tron een nog betere wereld te maken. Hoewel Flynn een eventuele samenwerking met de ISO’s wel ziet zitten, heeft Clu, een digitale kopie van Kevin Flynn, die er alles aan wilt doen om de digitale wereld te verbeteren, totaal andere plannen met de wereld en de ISO’s. Dit is het moment wanneer jij tevoorschijn komt. Jij ben een System Monitor genaamd Anon, die geschreven is door ‘The Creator’, Kevin Flynn, om Clu in de gaten te houden. Al snel wordt duidelijk dat Clu andere plannen heeft met de digitale wereld Tron, en wil proberen alleenheerser te worden. Dat wil hij proberen te doen door alle ISO’s en Kevin Flynn te vermoorden. Jij moet nu proberen zijn plannen te dwarsbomen. Maar je staat er gelukkig niet alleen voor, een zeer mysterieuze vrouw genaamd Quorra, wil jou helpen om Clu’s snode plannen te dwarsbomen.

Het verhaal van Tron: Evolution is zeer interessant en ook zeer boeiend. Tevens legt het verhaal ook zeer goed uit hoe en wat er nu precies is gebeurt tussen deel één en twee. Hoewel het verhaal af en toe een beetje ingewikkeld is en een beetje moeilijk in elkaar steekt, heb je uiteindelijk toch altijd wel door wat er aan de hand is. In de game zie je natuurlijk ook enkele bekende personages uit de films zoals voornamelijk Flynn, Quorra, Zuse en Clu. Tevens worden er ook enkele nieuwe personages geïntroduceerd zoals Gibson, Abraxas en Radia die allemaal een belangrijke rol spelen in het spel.

Prince of Tron City

Zodra je het spel aan het spelen bent ga je al vrij snel heel wat bekende gameplay elementen zien uit Prince of Persia. Je zit namelijk al snel tegen muren te lopen en te klimmen op bijna identiek dezelfde manier als in Prince of Persia. Tevens lijkt het ook qua combat gameplay erg op Prince of Persia. Je zou echt haast zeggen dat het een futuristische Prince of Persia is, maar geloof mij dat is het alles behalve. In het begin is het namelijk ontzettend leuk om tegen alle muren te klimmen en alle vijanden die je tegenkomt neer te halen met je light disc, maar na een klein uurtje heb je het wel gehad. Het spel is namelijk ontzettend repetitief, je verslaat enkele vijanden met je light disc en je kan verder naar de volgende kamer waar weer nieuwe volgelingen van Clu klaarstaan. Dit is hetgeen wat je bijna heel de game doet. De controls zelf zijn ook zeer frustrerend, vooral als het aankomt op het klim en stunt gedeelte. Hierbij doet je personage vaak niet eens wat je wilt dat hij doet, met alle gevolgen van dien.

Doorheen het spel ga je ook enkele verschillende soorten light discs vrijspelen. Zo heb je bijvoorbeeld een Bomb Disc, als je hiermee een speciale combo doet, gaat een klein gebied rond jou ontploffen om zo meer schade aan te doen bij je vijanden. Deze discs kun je dan op bepaalde momenten in het spel upgraden, net als je light cycle, energie- en levensbalk. De upgrades die je aankoopt kan je ook behouden voor in de multiplayer, hetzelfde geldt ook omgekeerd. Zo kun je de upgrades die je aankoopt ook behouden voor in de singleplayer.

Cruisen met de moto en knallen met de tank

Gelukkig zijn er af en toe momenten waarop je de kans krijgt om in je light cycle of light tank te stappen. De light cycle races en ontsnappingen zijn over het algemeen de leukste onderdelen uit het spel. In het begin is het een klein beetje wennen en een beetje zoeken omdat het besturen toch net iets anders aanvoelt als bij bijvoorbeeld MotorStorm. Ook bij het besturen van een light tank voelt het in het begin wel wat raar aan, tevens word je ook zonder enige uitleg in je tank neergezet en moet je de controls zelf maar zien. Dit is in het begin dus wel een klein beetje lastig maar eenmaal je de besturing door hebt is het ontzettend leuk.

De futuristische Tron City en de beats van Daft Punk

Grafisch valt Tron: Evolution toch wel een beetje tegen. De gebouwen en de omgevingen zien er in het begin vrij knap uit, maar ben je al snel zat. Alles ziet er bijna identiek uit met altijd dezelfde kleuren. Ook personages zien er niet echt top uit. Het geluid in de game is integendeel tot de omgeving stukken beter. De geluiden die je light disc maakt zijn zeer knap en klinken heel realistisch. Tevens bevat Tron: Evolution ook twee tracks van de officiële soundtrack van Tron: Legacy, welke helemaal gemaakt is door Daft Punk. Zo zal je de tracks “Derezzed” en “The Grid” misschien herkennen als je juist met je light cycle aan het scheuren bent.

“Maar er staat toch Move compatible op het doosje?”

Nadat ik het spel een tijdje had gespeeld, moest ik natuurlijk ook eens de besturing met de PlayStation Move controller uitproberen. Toen ik echter mijn Move controller verbond met mijn PlayStation 3 gebeurde er niets. Na enkele keren mijn Move controller aan en uit te zetten en opnieuw te proberen, heb ik mij achter mijn computer gezet en dit probleem gegoogled. Al snel ontdekte ik dat je je PlayStation Move controller enkel en alleen kan gebruiken als je achter het stuur van een light cycle zit (wat hooguit vijf keer doorheen de hele verhaallijn gebeurt). Als je dus dacht dat je met een denkbeeldige light disc ging smijten door wat te zwaaien met je Move controller heb je het (net als mij) mooi mis. Het besturen van je light cycle is dan ook nog eens zeer onhandig en toch wel wat lastig. Dit omdat je vaak ontzettend snel moet reageren op de baan en dit met de PlayStation Move toch wel wat onhandig is.

Online Disc Wars

Toch nog een positief punt aan het spel is de online multiplayer. Hierin heb je ongeveer vijf verschillende spelmodi. Zo heb je een spelmodus waar je het tegen een tiental andere spelers moet opnemen met je light disc om zo het hoogste aantal kills te bemachtigen. Je hebt ook dezelfde spelmodus, maar dan in een heel wat groter gebied, hierin zijn ook voertuigen zoals de light cycle en de light tank aanwezig. Toch zijn er nog enkele kleine minpunten aan de multiplayer, zo zijn er zeer weinig maps en is de besturing niet helemaal top. Vooral bij de multiplayer modus met de light cycles en de light tanks is de besturing soms echt niet gelijk (1:1), wat ontzettend frustrerend is.

Ik vind het zeer jammer om te zeggen, maar ik vond Tron: Evolution zwaar tegenvallen. Het spel bevat op zich wel enkele leuke elementen maar ze kunnen niet op tegen alle negatieve elementen. Hoewel de gebeurtenissen tussen de twee films zeer goed worden uitgelegd zijn er veel te veel slechte elementen in de game. De controls tijdens het klimmen, springen en op de muren lopen zijn echt verschrikkelijk en dan ook nog eens super frustrerend. De multiplayer is anders wel een pluspunt hoewel hier toch ook nog wel enkele dingen ontbreken zoals voornamelijk meerdere maps. Ik raad het spel jammer genoeg niet echt aan, er zijn namelijk veel betere games die je kan krijgen voor 60 euro.

• Het verhaal legt goed uit wat er tussen de twee films is gebeurt
  • Soundtrack van Daft Punk
  • Leuke multiplayer…