Jarenlang was Sony PlayStation één van de vaste organisatoren van een eigen persconferentie voorafgaand aan de E3 in Los Angeles. Vorig jaar besloot Sony echter om daar vanaf te stappen en ook voor dit jaar hadden ze geen persconferentie op de planning staan. Sony introduceerde als alternatief de State of Play uitzendingen en die werkwijze lijkt Sony nu vast te houden.
Of we ooit weer een traditionele persconferentie gaan zien is afwachten. Voorlopig in ieder geval vanwege de coronapandemie niet. Ook blijkt dat de huidige manier erg succesvol is, wat eens te meer reden kan zijn om gewoon door te blijven gaan met State of Play in plaats van de ouderwetse manier terug te halen.
Pushsquare sprak hierover met Adam Boyes, voormalig vice president van third-party relaties bij PlayStation, die onderdeel was van de transitie naar wat Sony tegenwoordig doet. Hij is niet langer bij Sony PlayStation betrokken, maar geeft wel aan dat deze aanpak vooral te danken is aan wat de fans willen.
Dat baseert hij op zijn eigen ervaring met persconferenties, waarbij hij zelf ook op het podium kwam. Hierbij realiseerde hij zich dat mensen niet langer om de vertegenwoordiger geven, maar dat ze gewoon willen zien wat men te tonen heeft. Dat vergelijkt Boyes op een treffende manier met een presentator bij Funniest Home Videos, die volstrekt overbodig is.
“And even when I look at some of the scripts I was using, it was very much ‘look at me, I’m enjoying myself but I’m also going to talk about a fun game’, whereas people nowadays don’t care about the spokesperson. ‘Show me the stuff’. If we look at America’s Funniest Home Videos, right now it’s just fail compilations. I don’t need a host talking me through it, show me all the stuff. And I think that’s sort of what happens with these kind of shows, which in my opinion makes them less of a theatrical experience and more of a trailer compilation. But from what I understand, that’s more of what the fans want. Show me what you got.”
Nintendo heeft een digitale showcase al lang omarmd en Sony heeft dit nu ook opgepakt. Microsoft is nog wat traditioneler – zie bijvoorbeeld de Xbox Series X onthulling tijdens The Game Awards – maar ook zij zijn genoodzaakt om zich momenteel te beperken tot digitale showcases. Boyes verwacht dat dit wel de manier is die zal blijven.
“I think stylistically if we look at most content now, whether it’s PlayStation’s State of Play or Nintendo Directs and even Microsoft’s Series X reveal, it looks like we’re migrating more towards that compilation-based approach. Where people just get to see content, content, content and then with the Xbox Series X, they go a little deeper after the presentation. It feels like that’s where we’re going a little bit more, and I think because we’re in a faster ‘give it to me now’ TikTok era, people just want to see new stuff. Whereas I think, if we look at 2013, 2014, and 2015 of E3, now when you look at it, it feels a little bit dated in a way.”
Yup, laat me zien wat je hebt en blaas me omver, dat deed Ghost of Tsushima wel erg goed laatst. Gewoon kort en bondig laten zien wat de game inhoud.
Beetje onzin eigenlijk. Kaz Hirai en Shuhei zijn helden onder Sony fans. Daarnaast hadden ze nog die reclame kerel. Wie zegt dat ze dat niet nog eens kunnen herhalen?
Dat dit nou de reden is om de E3 te skippen, terwijl ze elk jaar weer de beste conferenties hebben, is een beetje jammer.
En niks TikTok era… Hoeveel kijkers heeft Joe Rogan? Mensen kunnen echt wel een beetje aandacht houden. Die ene E3 show met de GOW intro was gestoord! Niet veel gepraat, straight to the point. Ik zie niet waarom ze dat niet kunnen aanhouden… Slaat nergens op.
Sony moet gewoon doen wat zij denken wat goed is voor het bedrijf niets overhaast doen . Wij weten al dat we volgende maand iets meer gaan zien en als Sony dit zo wil verder doen is hun volste recht . Ik kijk er ook enorm naar uit en het is soms wel moeilijk maar we weten dat de ps5 einde dit jaar gaat komen plus games .
@Nessie: Volgensmij evenaart de Ghost of Tsushima State of Play de hoeveelheid kijkers van Sony’s E3 2018 op alle kanalen dus dan snap ik dat wel. En dat is pas na enkele dagen. Zelfs E3 2015 heeft cumulatief veel minder views en laat die nou net legendarisch zijn.
Ook is social media vol gebombardeerd met PlayStation updates terwijl me dat een jaar of twee geleden niet eens was opgevallen.
Ik snap het dan wel. Groter bereik en minder kosten.
Eindelijk!
Show me what you got
What you dont got you can keep
Fysieke shows zijn achterhaald. Je kan dat prima online streamen ipv een zaal met 500 man waarvan de meeste journalist afhuren. Zo kan iedereen op de eerste rij zitten
@Anoniem-8461: Ja, zo hoeven ze ook geen aandacht te geven aan al die shill nepjournalisten.
@Anoniem-7220: ook dat idd, al die hobby matige selfproclaimed “journo’s” zullen nu ook wel zuur zijn wetende dat ze nu eigenlijk volledig overbodig zijn 🙂
Sony heeft gelijk. Ik ben niet geïnteresseerd in zo’n bobo op het podium. Laat me gewoon die games zien. En PS5 ook gauw een beetje.
@Anoniem-3165:
Het zijn niet zomaar kosten tho. De E3 hype train is gigantisch en potentieel veel kans dat er mensen die andere consoles hebben, meekijken. Plus je kan makkelijk viral gaan (Keanu E3 moment bijvoorbeeld) en de vele, vele E3 live reacties, zoals de reacties op hoe Kojima de stage op kwam en hoe God of War was aangekondigd. De reacties van Easy Allies daarop zijn goud en veel bekenen.
Erg zonde dit…ging er elk jaar graag met een bak chips voor zitten! Niks mooiers als er een keer een echte verrassing kwam zoals bv het jaar met de FF7 remaken en Shenmue 3 reveals!
@Nessie:
Die reacties die krijg je ook wel als mensen een presentatie live terug kijken. En ja de hype van de E3. Die is wel een beetje voorbij. Zeker als mensen straks je digitale presentaties weten te vinden werkt het net zo goed. En het is stukke goedkoper