Alhoewel momenteel alle ogen op The Last of Us: Part II zijn gericht, mogen we niet vergeten dat we een maandje later ook nog Ghost of Tsushima mogen verwachten. Deze game kreeg niet zo lang geleden nog een State of Play-aflevering, waarin 18 minuten aan nieuwe gameplay werd getoond. De beelden zagen er veelbelovend uit, maar wekten tegelijk ook verschillende vragen op bij gamers. Die vragen werden gebundeld en aan Nate Fox en Jason Connell van Sucker Punch voorgelegd. Hun antwoorden zijn te lezen op het PlayStation blog.

Je kan de volledige Q&A sessie nalezen, maar hieronder kan je ook een samengevatte versie bekijken waarin verschillende interessante weetjes over de game worden onthuld. Ghost of Tsushima zelf verschijnt op 19 juli.

  • De katana van protagonist, Jin Sakai, is een erfstuk en je zal dan ook niet in staat zijn dit wapen te vervangen door andere wapens, zoals bijlen of speren. Deze katana kan wel aangepast en geüpgraded worden. Naast de katana kan je je arsenaal wel uitbreiden met verschillende gadgets, zoals kunai en rookbommen.
  • Jin kan op elk moment zijn fluit bovenhalen en een wijsje spelen. Dit om een sereen moment te beleven.
  • Ghost of Tsushima heeft geen expliciet “karmasysteem”. Er is uiteraard wel de scheiding tussen de eervolle samoerai en de gevreesde Ghost, maar die scheiding is er eerder om te experimenteren tussen verschillende speelstijlen, in plaats van systemen die het verhaal beïnvloeden.
  • Ghost of Tsushima heeft een dag/nacht cyclus en dynamisch weer. Dit kan soms veranderen om bepaalde momenten in het verhaal meer cinematografisch te maken.
  • Alhoewel de game zeker niet gemakkelijk wordt, zijn er toch drie moeilijkheidsgraden waaruit je kan kiezen: easy – normal – hard. Vijanden worden agressiever naarmate je de moeilijkheidsgraad hoger zet, maar hun levens zullen niet stijgen. Dit om de realistische kracht van de katana eer aan te doen. Gevechten blijven sowieso gebaseerd op je skills.
  • Jin heeft zowel een halfbow als een longbow.
  • Jin kan verschillende dorpjes bezoeken, zijmissies voltooien en bondgenoot worden met NPC’s. Verschillende van deze verhalen zijn echter optioneel.
  • Ghost of Tsushima is de langste game die ontwikkelaar Sucker Punch gemaakt heeft. Je kan je verwachten aan ongeveer 40 tot 50 uur speelplezier, maar de kans is groot dat je na een volledige week spelen nog steeds niet alles gezien hebt wat de game je te bieden heeft.
  • Jin moet dringend eens zijn zwemdiploma halen, want in de game kan je niet zwemmen.
  • Jin is het enige speelbare personage.
  • In tegenstelling tot wat eerder werd gezegd, zijn niet alle dieren in de game je vriend. Sommige dieren zijn vijandig en die zal je kunnen doden om resources te verkrijgen.