Sony bevindt zich momenteel in een lastig parket door een incident met het ACCC, oftewel “Australian Competition and Consumer Commission”. Het ACCC is een onderdeel van de Australische regering dat zich bezighoudt met, onder andere, het beschermen van de rechten van consumenten.
Aan de basis van deze boete liggen enkele incidenten die te maken hebben met de richtlijnen rond terugbetalingen van games via Sony. Volgens Sony kan je immers geen terugbetaling aanvragen voor een game als je de game in kwestie al langer dan 14 dagen in je bezit hebt, of wanneer je de game in kwestie al gedownload hebt. Deze regels gaan echter rechtstreeks in tegen de Australische wet, waardoor er spanningen ontstonden tussen beide partijen.
Vier Australische consumenten namen contact op met Sony Europe (dat ook instaat voor Sony-gerelateerde zaken in Australië) met de melding dat ze een defecte game hadden gekocht en dat ze hun geld graag terug hadden gezien. Volgens de Australische wetgeving hadden de consumenten volledig gelijk, maar Sony dacht daar anders over. Een andere consument kreeg dan te horen dat een terugbetaling enkel mogelijk zou zijn als de ontwikkelaar van de game zelf hiervoor toestemming zou geven, wat ook verkeerde informatie is. Ten slotte zei Sony nog dat terugbetalingen enkel mogelijk zijn in een digitale vorm via de PlayStation Store en dus niet in “normaal” geld. Je raadt het al: ook deze informatie klopt niet volgens de Australische wetgeving.
Rod Sims van de ACCC gaf hierover het volgende statement:
“Consumer guarantee rights do not expire after a digital product has been downloaded and certainly do not disappear after 14 days or any other arbitrary date claimed by a game store or developer. What Sony told these consumers was false and does not reflect the consumer guarantee rights afforded to Australian consumers under the Australian Consumer Law. Consumers can obtain a repair, replacement or refund directly for products with a major fault from sellers and cannot simply be sent to a product developer.
Refunds under the consumer guarantees must also be given in cash or money transfer if the consumer originally paid in one of those ways, unless the consumer chooses to receive store credit. Consumers who buy digital products online have exactly the same rights as they would if they made the purchase at a physical store. No matter where in the world a company has its headquarters, if it is selling to Australian consumers, the Australian Consumer Law applies.”
Het volgende kreeg ik ook te horen aan de lijn toen ik refund vroeg van Fortnite. Zelf toen gemailt naar Fornite, zei gaven me toestemming voor refund maar zeiden dat Sony het alleen kon doen… Sony wou geen refund geven. “Een andere consument kreeg dan te horen dat een terugbetaling enkel mogelijk zou zijn als de ontwikkelaar van de game zelf hiervoor toestemming zou geven…”
Och, daar gaan ze vast niet “down under” van…
Hier moet het ook gebeuren digitaal hetzelfde behandelen als fysiek.
En mogelijkheid om te verkopen. Met digitaal kan dat niet en grote kans geld kwijt als de servers sluiten
@Oldskool-NL:
Net Worth. Sony Corporation’s net worth is estimated at up to $45 billion, while its sales are worth about $70 billion. Their game and network services are the ones that provide the company with the biggest earnings.
Ze lachen dat weg….
Mijn ervaring met PlayStation is dat de klantenservice alleen dingen kan doen als dat volgens protocol is. En dan doen ze ook alleen het meest nodige. Je moet werkelijk om een refund smeken en ook al is het terecht moet je super veel moeite doen. Wanneer je probleem iets ingewikkelder is, houdt het op. Voor inhoudelijke dingen moeten ze dan doorverwijzen naar een afdeling in het Verenigd Koninkrijk die wel bevoegd is om beslissingen te nemen. Echt een flut bedrijf, net als de grote game ontwikkelaars die regels aan hun laars lappen.
@Anoniem-2943:
Dat heet men slim zijn…. Elk miljoenen bedrijf naait u ten voordele van hun winst.
Heb ooit eens een refund gevraagd voor Driveclub toen het uit was. En kreeg inderdaad mijn geld terug, desondanks ik toch wel al ettelijke uren er op had zitten.
Uiteindelijk bij een sale terug gekocht 🙂 Beste arcade racer ooit 🙂
Een tweede poging deed ik bij No mans sky. Maar daar kon ik op mijn kin kloppen. En dat blijft in mijn ogen de grootste miskoop ooit.
Nu word de prijs van de ps5 zeker 500 of 600 euro. Kunnen ze de boete afbetalen
goed bezig,kben altijd in voor gerechtigheid,no matter what.
FIFA 20 op launchdag gekocht, voornamelijk voor het management gedeelte. Toen het vrij snel duidelijk was dat er echt helemaal niks klopte van careermode, via PSN geld terug gevraagd. Nooit geld terug gekregen omdat FIFA de PS4 niet zou beschadigen was het antwoord.
Tjah als je kijkt naar de refund policy van GOG op pc, en die dan vergelijkt met die van ps komt het idd nogal te kort.
Terecht! Het is niet alleen PlayStation. Sony als geheel lapt consument vriendelijkheid al sinds de jaren 90 aan hun laars in mijn ervaring. Weet nog toen ik een TV van hun liet repareren op Schiphol, dat het defecte onderdeel werd vervangen met een onderdeel van een inferieur model en mijn TV ineens allerlei functies mistte. En dan doodleuk doen alsof het zo hoorde. Smeerlappen!
En terrecht! Heb toen een vita gekocht om remoteplay te spelen van ps3 games en niks werkte met launch! Misleidende demo wat ze hebben laten zien! 350 euro betaald met een sd en uncharted toen
3,5 miljoen zijn pinuts voor Playstation, MS enz
3,5 miljoen Australische dollars, dat is zo’n 2,1 miljoen Euro.
@Anoniem-7335: ik had het zelfde maar heb uit eindelijk wel mijn geld terug gekregen. Dat heeft wel een stuk of 15 mailtjes en belletjes gekost, en 2 maanden tijd. Je moet ze erop blijven wijzen dat je een product hebt gekregen dat niet werkt. Dit moet je dan vervolgens gaan bewijzen door middel van video’s.
Mijn ervaringen zijn positiever. Ik kreeg een refund.
@Anoniem-2936:
Aaah jij bent er zo eentje, laat ik dat nou met Samsung ondervonden hebben. Ieder zijn merk.
Lekker bezig Sony hahah. Mensen nep info geven.
Zo weinig? Is lachertje voor sony
Bedrag had VEEL hoger moeten wezen.