Review: Ghost of Tsushima – Je voelt de wind zachtjes rond je waaien. Blaadjes dwarrelen over het scherm. Je kijkt intensief in de ogen van je tegenstander, beide partijen wachten in spanning af wie de eerste zet zal maken. Het moment is eindelijk daar: je tegenstander vliegt op je af, maar je haalt vliegensvlug uit met je katana en je doorklieft het scherm in een vlotte beweging. Bloed spettert in het rond en het levenloze lichaam van je tegenstander valt tegen de grond. Als je ooit in je leven een samoeraifilm gezien hebt, komt het voorgaande tafereel je vast bekend voor. Ook ontwikkelaar Sucker Punch heeft een sterke liefde voor dit soort films en doet er met hun nieuwste titel, Ghost of Tsushima, werkelijk alles aan om je dé perfecte samoerai ervaring voor te schotelen. Wij bekeken of ze hier ook daadwerkelijk in geslaagd zijn.
Het land van de rijzende schoonheid
Ghost of Tsushima speelt zich af op de Japanse eilandengroep Tsushima in het jaar 1274 tijdens de eerste Mongoolse invasie van Japan. Door de strategische ligging van het eiland landde het enorme Mongoolse leger eerst op Tsushima, om daar oog in oog te staan met een leger aan samoerai die hun eiland en hun eer wilden verdedigen. De samoerai van Tsushima zijn echter enorm in de minderheid en ook hun wapens blijken minder sterk dan die van de Mongolen. Het spel begint dan ook met een ware afslachting van het Japanse leger, waarbij bijna elke samoerai het loodje legt. In de echte geschiedenis wordt het Mongoolse leger verslagen door een “goddelijke wind”, maar in deze versie van de geschiedenis krijgen de Mongolen uiteindelijk te maken met een erg kwade samoerai: het hoofdpersonage Jin Sakai.
Jin is één van de weinige overlevenden van de initiële slachting van de samoerai en hij moet noodgedwongen aan een brutale wraaktocht beginnen om zijn oom Shimura te redden en het eiland te bevrijden van de indringers. Jin doorkruist hierbij alle kanten van het eiland om zo bondgenoten te vinden. Hierbij komen we direct aan bij één van de grootste pluspunten van de game: de omgevingen. Als je dacht dat de huidige generatie consoles geen enorme grafische sprongen meer kon maken, ben je volledig fout. De Japanse natuur is op zich al prachtig en op de één of andere manier is Sucker Punch erin geslaagd dit perfect te vertalen naar één van de meest adembenemende open werelden ooit gemaakt.
Die grafische schoonheid wordt bovendien ondersteund door een fantastische sfeer. Terwijl je door de landschappen rijdt, hoor je de natuur rondom je tot leven komen. Tijdens confrontaties krijg je ook fantastische muzikale crescendo’s te horen die alles net een tikkeltje spannender maken. Verder maakt de game ruimte voor veel serene momenten, wanneer je bijvoorbeeld een bad neemt in een onsen – een typisch Japanse warmwaterbron – of wanneer je een haiku gedicht schrijft gebaseerd op de natuur rond je. De Japanse cultuur ziet de natuur en de sereniteit van de natuur als een belangrijk element in het leven en je wordt hier dan ook volledig in ondergedompeld. Verschillende optionele activiteiten draaien dan ook rond deze cultuur en zorgen voor een maximale immersie.
Ghost and Co: voor al uw problemen met Mongoolse invasies
Jin Sakai is een samoerai, of dat zou hij toch tenminste moeten zijn. De traumatiserende gebeurtenis aan het begin van de game doet hem echter inzien dat de wat verouderde tradities van de samoerai het niet zullen halen tegen het Mongoolse leger. Hierbij moeten we even de term “Bushidou” introduceren. Bushidou betekent letterlijk zoiets zoals “de weg van de krijger” en belichaamt eigenlijk alle eervolle waarden waar een samoerai zich aan moet houden. Er is door de geschiedenis heen veel gezegd en geschreven over het al dan niet bestaan van zulk een code en die twijfel wordt in Ghost of Tsushima erg hard doorgetrokken. Gedurende het verhaal evolueert Jin van eervolle samoerai naar de beruchte Ghost, die alle waarden en normen overboord gooit en alles zou doen om zijn doel te bereiken.
De manier waarop de game deze ontwikkeling in beeld brengt, verdient ook complimenten. Verwacht je niet aan een soort “moraliteitsysteem” met een duidelijke zwart-wit onderscheiding, maar wel aan een soort dubbele persoonlijkheid waarbij je beide identiteiten moet omarmen om te overleven. Je kan dan ook zelf kiezen welke verschillende vaardigheden je vrijspeelt, de ene vaardigheid al eervoller dan de andere. De Ghost heeft bijvoorbeeld toegang tot rookbommen en gifpijltjes en de eervolle samoerai heeft toegang tot sterkere vechthoudingen en speciale katana technieken. Vaardigheidspunten speel je overigens vrij door (optionele) missies te voltooien, waardoor je legende op het eiland groeit.
Hoe deze legende eruit ziet, ligt ook gedeeltelijk aan jouw eigen keuzes. Je ontmoet verschillende bondgenoten die je beloningen kunnen geven, maar veel van deze missies zijn eigenlijk optioneel. De hoofdmissies krijgen dan misschien de meest epische setpieces van de game, maar toch raden we je sterk aan deze zijmissies, ook wel de “Tales of Tsushima” genoemd, te spelen. Deze meer kleinschalige missies vertellen telkens goede persoonlijke verhalen, waarbij de achtergrond van je bondgenoten mooi in de verf wordt gezet. Ook zijn er de mythische tales die je kan spelen, die je belonen met een legendarisch wapen of stuk uitrusting.
De katana, uw beste vriend!
Samoerai maken onder andere gebruik van een katana, een traditioneel Japans zwaard en ook Jin is de trotse eigenaar van zulk zwaard. Dit erfstuk vormt dan ook het grootste deel van de combat in de game en combat vormt op zijn beurt weer een erg groot stuk van de gameplay. Maar hoe voelt die combat dan aan? Wel, gelukkig is het antwoord op die vraag: “erg goed”! Gevechten zijn dynamisch en je komt vijanden van verschillende kalibers tegen op je pad. Je beschikt hierbij over verschillende vechthoudingen, waarbij elke houding specifiek dient om één type vijand beter aan te kunnen.
De katana combat verwacht dat je voortdurend oplettend bent en dat je de juiste houding aanneemt om zo op het perfecte moment een specifieke aanval te counteren met een paar juiste slagen. Lees gerust meer over de filosofie achter dit wapen hier. Telkens als je erin slaagt om een groep Mongolen in de pan te hakken, krijg je een fantastisch gevoel, ook omdat je wel degelijk een deftige uitdaging uit de combat krijgt. Wees echter niet bang: de game heeft een auto-save functie die je de mogelijkheid geeft om snel de confrontatie opnieuw aan te gaan indien je zou falen.
De combat is dus meestal fantastisch… behalve wanneer je te maken krijgt met een wel erg vervelend probleem. Ghost of Tsushima maakt namelijk geen gebruik van een hard lock-on systeem, wat wil zeggen dat je zelf de camera moet zien te draaien naar de vijand die je wil aanvallen. Meestal loopt dit wel los, maar wanneer je omsingeld wordt door een hoop vijanden durft Jin wel eens plots in de wilde weg beginnen te hakken op de verkeerde vijand of gewoonweg in de ijle lucht. De game geeft je ook nog eens geregeld missies waarbij je burgers moet beschermen tegen vijanden en hierbij is het dus enorm belangrijk dat je precies kan kiezen welke specifieke vijand je wil aanvallen.
Ghost’s Creed: de legende van het kopieer- en plakwerk
Wanneer je ervoor kiest om de niet zo eervolle route te nemen en je dus je innerlijke Ghost bovenhaalt, kan je ook de confrontatie op een meer sneaky manier aangaan. Daar waar de katana combat erg fris en dynamisch aanvoelt, krijg je met de stealth aanpak een meer traditionele en tragere aanpak voorgeschoteld. Daar is zeker niets mis mee, maar we moeten het toch even hebben over de spreekwoordelijke olifant in de kamer… Ja, Ghost of Tsushima is in zekere zin de Japanse editie van Assassin’s Creed die we voordien nooit kregen. Je sluipt door planten, struiken of hoog gras, je klimt op gebouwen om van bovenaf toe te slaan, je loopt over strategisch hooggespannen koorden, je kan vijanden naar een specifieke plek lokken door iets te gooien, enzovoort.
Ook de soorten missies en opdrachten die je krijgt, kleuren veelal mooi binnen de lijntjes van het genre: je hebt forten die je moet zien over te nemen, je hebt rotsen die je moet beklimmen naar een uitkijkpunt, je moet tijdens missies bondgenoten volgen op een tocht terwijl je onderweg wat praat over wie je nu precies gaat vermoorden en nog veel meer. We willen nogmaals benadrukken dat Ghost of Tsushima hierdoor geen slechte ervaring wordt, maar wel dat iedereen die al eens een openwereldgame – zoals Assassin’s Creed – heeft gespeeld, hierin geen vernieuwende (missie)structuur zal vinden.
Jammer genoeg wil dit wel zeggen dat je op den duur erg veel hetzelfde zal doen. De game kan gemakkelijk 50 uur van je leven opnemen en naar het einde van het verhaal toe bestaat de kans dat je met je ogen zal rollen wanneer je voor de zoveelste keer voet- of bloedsporen moet volgen of wanneer je nogmaals een kamp moet binnensluipen zonder gezien te worden door de (vrij simpele) AI vijanden. Ook zal je op den duur merken dat het interieur van verschillende gebouwen wel erg veel gelijkenissen met elkaar vertoont. Dit kopieer- en plakwerk wordt wel enigszins gecamoufleerd door de meestal goede verhaallijnen die erbij worden uitgewerkt, maar het is toch duidelijk aanwezig.
Schoonheid kent ook zo zijn foutjes
De kracht van Ghost of Tsushima ligt er dus vooral in om de wereld te verkennen en helemaal te verdwalen in al het moois rondom je. Het is dan ook opmerkelijk dat Sucker Punch erin geslaagd is dit te doen werken met een minimaal aantal aan bugs of framerate drops. Toch vielen er enkele kleine zaken op die eventueel voor frustraties kunnen zorgen. Zo heeft Jin wel eens de neiging om op een erg vreemde manier van rotsen te springen of erop te klimmen, waardoor je onnodig van kliffen kan afdonderen. Ook zijn er verschillende speciale aanvallen die in een soort slow-motion worden afgespeeld. Deze aanvallen ogen dan wel erg cool, maar vijanden durven die slow-motion soms te negeren, waardoor je tijdens de animatie schade oploopt.
Ten slotte willen we het nog even kort hebben over de lokalisatie van de game. De game speelt zich af in Japan, maar werd wel gemaakt door een Amerikaanse studio. Je kan de game wel degelijk volledig in het Japans spelen met Engelstalige ondertiteling, maar de lip sync verloopt hierbij jammer genoeg niet helemaal 100% correct in sommige cut-scènes. Ook de ondertiteling is vooral gebaseerd op de Engelse versie van de game en is dus bij momenten niet helemaal trouw aan wat gezegd wordt. Al de bovenstaande schoonheidsfoutjes zijn echter kleine punten die het spelplezier niet hard bederven. De kans is zelfs reëel dat je er nooit last van zal hebben, maar we geven ze toch even mee.
Conclusie
Sucker Punch is er zeker in geslaagd om een geweldige samoerai-ervaring af te leveren in een wereld die werkelijk prachtig is vormgegeven. De sfeer die de game uitademt is werkelijk hemels en iedereen, of je nu liefhebber bent van de Japanse cultuur of niet, kan ervan genieten. Het verhaal, dat deels geworteld is in een echte historische gebeurtenis, is erg genietbaar en ook verschillende zijmissies slagen erin om een goed portret te schetsen van de personages. Jin’s evolutie van eervolle samoerai tot de gevreesde Ghost is echter wel waar het verhaal zijn sterkste kanten toont. Ook de gameplay is geslaagd, met de katana combat als een waar hoogtepunt. Stealth secties zijn goed, maar tegelijk niet erg speciaal. Ook verschillende andere doelen die de game je geeft, heb je al meermaals in andere games gezien en beginnen op den duur wat te vervelen. Daarnaast merkten we ook wat kleinere schoonheidsfoutjes op, maar welke game heeft die nu niet? De vele genoemde pluspunten maken Ghost of Tsushima tot een game die zeker de moeite waard is om eens te spelen.
Pluspunten
- Grafisch meesterwerk
- Sfeer is fantastisch
- Evolutie van Jin
- Tales of Tsushima
- Katana combat
Minpunten
- Lock-on systeem kan tegenwerken
- Missies beginnen op den duur wat te veel op elkaar te lijken
- Enkele schoonheidsfoutjes
8.5
Hoe kan dit nou lager scoren dan TLOU2.
Hoe kun je deze review nou serieus nemen?
HYPE !!!
@Anoniem-4433:
*Sips*
Cijfers van games met elkaar vergelijken en een spel als TLOU2 slecht vinden…
Hoe kun je jezelf nou serieus nemen?
Maar jammer dat jij alle aandacht krijgt.
Ik ben al blij genoeg dat het verhaal en sfeer gelikt zijn en de minpunten maken mij niet veel uit. Verder lees/ kijk ik niet volledige reviews van games van goede publishers en games die er overduidelijk goed uit zien/ day 1 buy zijn (zijn er niet veel van), dus kan niet wachten om er blind in te gaan! Het is dus in ieder geval een dikke openwereld samurai game en dat was al meer dan genoeg voor mij!
Mooie review ik had wel verwacht dat de game goed gaat score. Vrijdag vliegen wij er in .
Hier was ik al bang voor..
Deze game qua cijfer lager geven dan The Last of Us Part II? Dat is best vreemd.
@ROODBAARD:
Oja klopt! Last of Us 1 is achteraf ook wel echt slecht eigenlijk. Ellie en Bill zijn gay!
@RyanNL_PS5: Wanneer snappen mensen nou eens dat games niet in vergelijking met elkaar een cijfer krijgen…? Welk cijfer heeft Snowrunner gekregen hier? Als het een 9 heeft gekregen betekent het dan toch niet gelijk dat het beter is dan dit soort AAA games?
Daarnaast verschilt het per reviewer ook. Kom op.
Goede eerlijke review, meer zeggend dan die van TLOU2 bijvoorbeeld. 🙂
Goede review PSX!
@Nessie:
Gadverrrr! Ook dat nog!
hoppa,zeitoch minimaal een 8! prima cijfer ook naar verwachting
@Nessie: Dat snap ik maar je kan toch niet een review schrijven waar niks over het verhaal mag gezegd worden en dan als nog een 10 geven en dan blijkt het achteraf qua Story gewoon een kut game. Dat vind ik dan vreemd. En dan met deze review mogen ze alles zowat vertellen en dan op schoonheids foutjes een 8,5. Kom op zeg!
@RyanNL_PS5: dit klopt wel hahah. Wil niet zeggen dat je als mening het geen 10 mag vinden maar het is wel vreemd.
@Nessie: Game lijkt volgens de review erg op een bepaalde Ubisoft titel, dus deze sla je over neem ik aan?
Een PS5 sale titel dus.
GOTYYYYYYYY
jammer genoeg wil dit wel zeggen dat je op den duur erg veel hetzelfde zal doen. De game kan gemakkelijk 50 uur van je leven opnemen en naar het einde van het verhaal toe bestaat de kans dat je met je ogen zal rollen wanneer je voor de zoveelste keer voet- of bloedsporen moet volgen of wanneer je nogmaals een kamp moet binnensluipen zonder gezien te worden door de (vrij simpele) AI vijanden.
-dit klinkt vreselijk,repetitief
@stefan52a: Zeer mee eens!
@RyanNL_PS5:
Als je TLOU2 hebt gespeeld dan snap je waarom ze niet veel van het verhaal kwijt wilden en daar ben ik wel blij mee achteraf. Leuk voor mensen die hem sowieso gingen spelen en bij ND krijg je ook wel echt élke keer een ervaring van de hoogste plank. Dat geldt ook gewoon weer voor deel 2.
En deel 2 heeft allesbehalve een slechte verhaal en is allesbehalve een kutgame. Het is best lachwekkend als mensen dat zeggen. Valt ook gewoon niet meer serieus te nemen dus daar ga ik ook niet verder op in.
Die 8,5 is niet alleen op schoonheidsfoutjes. Zelfs in de conclusie staat er gewoon dat sommige aspecten generiek zijn en dat kan het heel makkelijk naar een 8,5 halen. Misschien is de reviewer geen fan van samurais? (reviewer is wel fan van samurais!) En als je dat wel bent dan kan dit een dikke 9,5 spel zijn. Voeg zelf wat context toe.
@Anoniem-1486:
LOL, Ubisoft heeft, lang, LANG niet de capaciteit om dit soort gelikte games te maken. Assassin’s Creed games komen niet eens in de buurt van de sfeer, acteerwerk, combat, wereld en gameplay van Sony games. AC games zijn buggy en houterig en simpelweg niet goed uitgewerkt. Steeds maar weer. Hoe kan je dat überhaupt met elkaar vergelijken? Kwaliteitsverschil is ZÓ overduidelijk te zien.
Infamous werd ook reperatief, is mss suckerpunch eigen, maar dat houd mij niet tegen.
@Anoniem-4433: omdat TLOU2 veel beter is.
@Anoniem-4433: omdat TLOU2 veel beter is.@stefan52a: als je zegt dat Death Stranding beter was dan TLOU2 ben je echt een grappenmaker.
@RyanNL_PS5: Hmmm, interessante mening. Ik ben niet de auteur van dit artikel, noch van TLOU2, maar moet je in een review juist niet te veel spoilen? Ik review met enige regelmaat games welke ook heel erg op het verhaal leunen zonder te veel te verklappen over het verhaal.
Bij TLOU2 zal dit bij Sony wat gevoeliger hebben gelegen in verband met de leaks die er van te voren waren, maar kom op… Niemand kan toch daadwerkelijk geloven dat TLOU2 een onvoldoende had moeten krijgen? Dat je de huidige scores wat te hoog vindt, dat kan ik goed begrijpen. Naar mijn mening is het absoluut een super game, maar zodra je boven de 9 zit moet het al gauw geweldig zijn in mijn optiek.
@mantequilla: Valt op zich nog mee, vooral door die verhaallijnen die errond zijn uitgewerkt. Hangt ook wel wat af van het aantal zijmissies dat je speelt en hoe lang je speelsessies zullen zijn. Is niet oersaai of zo, maar je merkt het op den duur wel op.
@Nessie: Wil hier even bij vermelden dat ik wel degelijk grote fan ben van zowel Japanse cultuur als samoerai 😉
@RogueSquad: ik ben het hiermee wel eens maar de game had zoveel woke onzin erin en het verhaal was zo bagger naar mijn mening dat ik het geen voldoende kan geven naar mijn mening.
Is echt een prima cijfer. In mijn ogen verdiend geen ene game een 10. Maar wat ik niet snap dat deze game een 8,5 krijgt en een last of us 2 een 10 wat ook een goede game is of de paarden rijden game van rockstar ook een 10 krijgt wat in mijn ogen niet meer dan 8 waard was, een hoger cijfer krijgen dan deze game.
@Nessie: Je hebt Ghost al gespeeld? En Days Gone blijkbaar gemist?
@RyanNL_PS5: dat is niet vreemd
Een review is een persoonlijke mening de een vind het slecht terwijl andere weer goed vind
@Frenchcorepower: Lees eerst de reacties wat ik heb geschreven en kom dan weer terug naar mij. Ik weet heus wel hoe een review in elkaar zit.
I’m in, slechts een kleine aantal schoonheidsfoutjes die weggepoetst kunnen worden.
Een toppertje. Laat maar komen.
Lompe review spel verdient 9,5
Lees in andere reviews ook al dat de game vrij repetitief is en weinig vernieuwend, ook schijnen keuzes weinig invloed te hebben. Nog steeds een goede game, maar meer ook niet.
@Sivenator: en samurai saus niet te vergeten, heerlijk 😉
@Anoniem-676: welke open wereld game wordt nou niet repetitief
@Anoniem-676: Inderdaad.
@Anoniem-2148: zoals cyberpunk dat wordt pas gehypted
@Anoniem-40: Cyberpunk trekt mij totaal niet.
@Kluut: Nu heb ik honger, bedankt he 😉
Waarom gaat 85% van de commentaren over andere games?
Mensen blijven maar zeuren op redactie, maar blijven wel terug komen.
Mensen blijven maar eisen dat de game die zij slecht vinden of goed vinden door iedereen slecht of goed dient gevonden te worden.
Kunnen jullie niet gewoon genieten van het spelen van een game.
En gewoon apprecieren dat deze webstek ps nieuws op 1 plek brengt?
@Anoniem-4433:
Heb jij beide gespeeld?
Nee, dus wat je zegt slaat als een tang op een varken
@ShAmPi: deels eens, ik ga alleen niet een game leuk vinden omdat andere het ook leuk vinden.
Laat maar komen!!!! Assassins creed, shadow of mordor, en de meeste openwereld games zijn ook veel van hetzelfe.
Als het gwn te veel word even stoppen afwisselen van game en terug er in vliegen
Blijf het een vreemd iets vinden die reviews. TLOU II werd overal de hemel in geprezen en deze game krijgt de minpunten voor datgene wat beide spellen gemeen hebben, namelijk repetitief en niet vernieuwend qua gameplay. Een review is ook maar een persoonlijke mening natuurlijk maar een beetje consequent zijn is niks mis mee. Heb in ieder geval wel veel zin in dit spelletje.
@Sivenator:
Honger van saus? Mmm lekker bord vol saus. : P
@stefan52a: tuurlijk niet. Dat zeg ik ook niet
8.5 is te hoog. De game is MEGA repititief.
@Sivenator: laat het smaken en je weet het, samurai kun je met alles combineren 🙂
@ROODBAARD: Ah nee met frietjes uiteraard! 😉
@Kluut: Bedankt!
Hier gaan we weer. de review komt niet overeen met iemand zijn verwachting en het is weer slecht. Ze kunnen beter stoppen met die reacties. En dan bedoel ik overal. nieuws, youtube, gamesites,… . Altijd dat gezeur over iemand zijn mening. Je mag met niets meer lachen of er is ergens wel iemand die er niet mee om kan.
@Sivenator:
Én kippenpoten!
@RogueSquad: Daar ben ik het mee eens als een game boven de 9 scoort moet een prachtige/geweldige game zijn, maar dat vond ik niet met TLOU part II. Ik heb de game al sinds Day One en ik heb er al Platinum voor dus ik vind dat hier zeker over mag mee praten. Ik gaf persoonlijk de game een 7,5 dat kwam door de Gameplay en de geweldige Graphics. Maar je koopt dit soort game voor het verhaal en die vond ik echt bagger slecht. Ik gaf de Story een 3 en waarom? Je kan aan mij geen game verkopen als je een ‘Revenge Story’ gaat maken wat totaal niks met de TLOU te maken heeft en dat nergens naar toe lijdt. Dus ja naar mijn mening is de serie (erg jammer) na dit deel dood en van mij hoeft er ook zeker geen Part III.
Nou als het goed is ligt de limited edition vrijdag op de deurmat.
Als ik steeds meer beelden bekijk doet het me ook wel aan Zelda denken. Zelda meets AC of zoiets. En een goedkoop ticket naar het mooie Japan 🙂
Ga hem wel halen maar tweedehands. Game is sws niet beter en mooier dan tlou2. De mensen die dat een slechte game vinden hebben geen emphatisch vermogen om een game te snappen en te waarderen. Je kan het verhaal *** vinden maar het klopt wel. Die transgenders etc boeit niet. Leven niet meer in de middeleeuwen. In mijn optiek beste game ever en ja ook het verhaal.
@RyanNL_PS5: ik ben het met dit eens, zelf vind ik de game gewoon niks omdat het verhaal geen progressie maakt en er een te grote woke message inzit, ik heb niks tegen homo’s enzo in het echt (zolang ze niemand lastig vallen ermee) maar ik zie het liever niet in de games die ik speel, ik speel om een goed verhaal te zien en realiteit te ontsnappen, niet om 2 lesbische vrouwen te zien kussen en al dat. Hopelijk blijft dit staan en mag ik dit zeggen.
@Kluut: the Witcher 3?
@RyanNL_PS5: Omdat een bepaald personage uiteindelijk niet doodgaat, betekent het niet dat de revenge niks heeft gebracht… Het heeft juist heel wat (teweeg) gebracht en iemand compleet veranderd. Dat jij het niks vindt, dat kan natuurlijk, maar ik ben het er niet mee eens.
@Sativa604: die heb ik niet gespeeld dus kan ik niet over oordelen
Dit wordt een tweedehandsje voor mij.
@stefan52a:
“ik heb niks tegen homo’s enzo in het echt (zolang ze niemand lastig vallen ermee)”
Dit is zo’n typisch reactie. Wanneer vallen ze jou er mee “lastig” dan? Een oprechte vraag. Als ze hand en hand buiten lopen? Zoenen? Ze bespringen je echt niet hoor.
Eurogamer geeft het ook een “meh” vooral vanwege de repititieve instant fail stealth missies.
@Jorn6810:
En juist dat maakt het verhaal zo ontzettend goed inderdaad. Maar ik heb natuurlijk aandelen en een zak geld gekregen van ND. Gekkies.
@mantequilla:
Hier hebben de meeste open-world games last van hoor. Bij de Witcher 3 en Horizon Zero Dawn werden de quest erg snel repetitief. Er zijn altijd maar een aantal soorten verschillende side quests bijvoorbeeld ,kampen binnenstormen of burgers beschermen, en die worden vaak herhaald zodat er veel gameplay is. Dit is sprake bij bijna elke game
Als ik zo de gameplay ziet, lijkt het wel heel veel op ac Odessey. Ook de wereld etc en de combat deels.
Top score een day one update en Vrijdag in de speelt van mijn pro.
Yes we can !!!
Tlou2 was gewoon een zeer goede game net zoals part 1. Verhaal en personages ontstijgen met gemak de meeste games of films zelfs. Jammer dat in ghost of tsushima wel wat minpunten inzitten zoals repetitieve missies. Tuurlijk heeft elke open wereld game daar last van maar je kan het wel wat opvrolijken door het meer verhaal aan te geven. Zie witcher 3 zijmissies bijv.
Gameplay beelden bekeken, maar de hele setting van deze game spreekt mij persoonlijk niet aan. Gelukkig heel veel andere mensen wel, dus aan hen veel gameplezier gewenst vrijdag 😀
ign geeft een 9 en die geloof ik beter dan psx
En weer gaat het meer over TLOU2 dan over het daadwerkelijke artikel Ik ben bang dat dat voorlopig nog wel even aan blijft houden. Ik ga deze game iig ook zeker weer kopen.
@stefan52a: PFFF, gast, ‘zolang ze niemand lastig vallen ermee’ Echt man …..
Een review is toch een mening gebaseerd op beleving?
Snap veel reacties hier niet zo? En de vergelijking met andere games wauw serieus?
Hoewel mijn voorkeur niet bij open wereld games ligt zal ik de Ps5 versie waarschijnlijk wel aanschaffen.
@FTM98: waar werd het precies repetitief bij witcher 3? echt niet gast,elke sidequest heeft een aparte verhaal,het is niet alleen maar killen en looten,nee je hebt zelf keuzes om een bepaalde personage te laten leven,en al daarom is die spel ongeevenaard,en zal dat lang zo blijven.
@Nessie: Ik wil je even bijvallen want ik ben het onterecht bashen op het verhaal van tlou2 stilaan beu, iedereen heeft uiteraard recht op zijn eigen mening en een verhaal kan je liggen of niet, maar de manier waarop dit spel de afgelopen weken de grond wordt ingeboord is echt onverdiend, voor mij is dit spel een meesterwerk. 10/10
@jokke84: amen
Vind het wel grappig dat, nu ze een logo van Sony op de nieuwe Assassin’s Creed hebben geplakt, de fanboys Assassin’s Creed top vinden.
@mantequilla: Zo lang gaat dat niet meer duren hoor, Cyberpunk komt eraan 😉 Maar volledig mee eens, The Witcher bewijst dat het ook anders kan.
Ik heb alleen de score bekeken en deze zijn wel heel goed . Maar het beste om te weten als deze game je bevalt of niet is nog altijd het zelf te spelen . Ik kijk er zo naar uit vrijdag en dan zal ik zelf wel bepalen als deze game goed was voor mij of niet ben erg benieuwd .
@jimke1: rode draad die ik zie in de verschillende reviews is dat de open wereld aspecten niet vernieuwend zijn maar de game heeft wel een goed vechtsysteem, mooie omgevingen en fun to play. Dat laatste is het belangrijkste. Een game kan wel hele hoge scores krijgen maar moet als eerste leuk zijn om te spelen. Ben ook benieuwd.
@stefan52a:
Sorry, maar wat je zegt is niet serieus te nemen. Je hebt nota bene zelf het spel gespeeld tot ergens nog in het begin van het spel en bent er daarna mee gekapt. Dan krijg je (behalve de leaks) toch niks meer van het verhaal mee?
@Anoniem-7188: Je kan het niet 1 op 1 vergelijken omdat het om verschillende redacteuren gaat. De een geeft een spel een 10, de ander geeft hetzelfde spel een 8.
En wat boeit het eigenlijk verder? Als jij Ghost of Tsushima veel beter vindt dan is dat toch mooi? Veel plezier met spelen vrijdag!
@Anoniem-3236: heb het uitgespeeld maar oké… -_-
@stefan52a: Oh, is dat zo? 🙂
Je vertelde eerder dat je speciaal voor je Insta in hoofdstuk 3 bleef en niet verder wilde. Neem ik mijn woorden terug. 😉
Zo is dit een topic over TLOU 2 geworden? Ik zie uit naar GOT.
@Nessie: Ja dat klopt, over The Last Of Us 1 hoorde je niemand klagen over homo’s en lesbiennes. Ik moet wel zeggen dat bij part 2 het er wel héél dik bovenop ligt, na mijn mening teveel.
Op topic: Krijg vrijdag het spel thuis, kijk er erg na uit. Hoop niet dat hij na mijn verwachtingen tegen gaat vallen.
Vrijdag krijg
@tyger1: Doe ik ook vrijdag gewoon game die handel .
@ROODBAARD: En je reaties ook .
Je weet ook wanneer er gezeverd mag worden lol .
@ROODBAARD: Je laat me lachen in positieve zin.
@ItsIncognito_NL:
Lachen is gezond! 😀
@Anoniem-3538:
Zeveren is ook gezond?
@mantequilla: ik denk dat geen hond een lager cijfer had verwacht nostradamus. Geen moeilijke voorspelling hoor lol
@Jorn6810: Dat hoor je mij ook niet zeggen. Mijn punt is ND had helemaal niet een NPC uit het vorige deel een verhaal er om heen moeten maken. Het is een Apocalypse mensen gaan nou een maal dood aan van alles en nog wat. Maar dit is gewoon echt om te janken.
@RyanNL_PS5:
Correctie voor jou is het een kut verhaal ik vond het wel een goede story.
@RyanNL_PS5: Hoezo als ik vragen mag misschien vonden ze die game beter is dat een probleem?
@RyanNL_PS5: denk dat heel veel fans van het eerste deel gebonden waren aan Ellie en Joël. ND heeft misschien wel verzaakt en de verwachting voor veel mensen geschept met hun trailers dat dit nu niet veel anders zou zijn. Ze hebben alle het andere geheim gehouden. Ik snap dat mensen zich belazerd voelen. Ze hebben echt op je emoties ingespeeld. Eigenlijk is dat ook weer mooi. Maar dat wordt niet door iedereen geaccepteerd.
@Kluut: De hele game heeft me geen emoties gegeven behalve meer woede en teleurstelling. Wat ik ook kut vond is dingen laten zien in trailers wat niet waar is of in de game gekomen is kan je zeggen om dingen geheim te houden maar als je door fake trailers heel erg hype opwekt en dan met je eind product dingen eruit haalt en dan mensen teleurstellen is wel triest.
@RyanNL_PS5: snap ik, dat moeten ze niet weer flikken anders heeft dadelijk niemand meer vertrouwen in ND. Ik snap ook daardoor de vele teleurstellingen van mensen.
@Nessie: Ubisoft heeft de capaciteit wel, alleen niet het geduld. Ze willen games te snel uitbrengen, waardoor je die bug festijnen krijgt.
Als Ubi zich had gecontreerd op 1 game op 1 console, was het een heel ander verhaal geweest.
Ze moeten gewoon hun standaarden verhogen, en het aantal games verlagen. Elk jaar zowat een nieuwe far cry, watchdogs, assassins creed en weet ik het allemaal, maakt nog geen kwaliteit.
@ Iedereen die hier loopt te huilen dat TLOU2 een hoger cijfer gehad heeft:
– Jij doet de review niet, dus is het niet jou mening.
– Als je wilt dat de TLOU2 echt een lager cijfer krijgt, deponeer je review met een 0 maar bij metacritic.
– Je hebt de game niet eens (uit)gespeeld
– Misschien gebeuren hier nog wel veel ergere dingen in het begin van het spel, en heb je hier alleen maar genderneutrale mensen tegen wie je moet vechten. Je weet het niet.
– Misschien is hier de review ook maar alleen van een bepaald stuk van het spel.
– Spoiler: Halverwege de game kom je er achter dat je met Ellie moet spelen, die is nu een man, en naar japan verhuisd, en terug in de tijd, want ze vond de deLorean! Plottwist!! oh jeetje
– Stel jullie toch niet zo aan mensen, manmanman, wat een houding tegenwoordig zeg…
@RyanNL_PS5: Als dat je punt was dan had je het echt iets beter moeten vertellen. Kon ik namelijk niet opmaken uit je eerste bericht waar ik op reageerde. En ja het is een apocalypse, dus zoals je zegt, mensen gaan dood.
Na het zien van de state of play van GOT bekroop mij het gevoel dat GOT mogelijk problemen zou hebben zoals het geval was met Days Gone. Days Gone had 1 jaar later uit moeten komen achteraf. Sony had naar mijn mening Bend & Sucker Punch meer budget en tijd moeten geven. Ik hoop dat alle problemen worden aangepakt en verholpen worden wanneer GOT voor de PS5 uitkomt.
@Anoniem-4433: Omdat TLOU2 waarschijnlijk de betere game is.
@Nessie:
Daar ben ik het helemaal mee eens Ubisoft games zijn vaak erg buggy en zijn met de kwaliteit niet te vergelijken met de games die uit de studios van Sony kommen. En ik zie Ubisoft persoonlijk geen meesterwerken zoals uncharted the last of us of ghost of tsushima achtige games maken. En ik ben bang dat daar onder de huidige omstandig heden geen verandering in komt. Steker nog Ubisoft krijgt het niets eens voor elkaar om Assassin’s Creed Valhalla in 4K 60 fps op de xbox series x te krijgen. Die draait namelijk maar op 4K 30fps. Terwijl van Ghost of Tsushima bekend is dat deze op de PS5 op 4K 60FPS draait. Dus wie maakt dan de betere games dat mag duidelijk zijn.