Het ziet er naar uit dat Cyberpunk 2077 één van de grootste titels van het jaar gaat worden en het is zonder twijfel het meest ambitieuze project van CD Projekt RED tot nu toe. De Poolse studio is op dit moment hard aan het werk om de beoogde release in november te halen en daarom zal er bijvoorbeeld geen demo van de game verschijnen.

Keuzes staan centraal in deze nieuwe RPG en volgens lead quest designer Pawel Sasko is het dan ook mogelijk om de game uit te spelen zonder de main quest te voltooien. Volgens Sasko komt dit door de manier waarop het verhaal is gestructureerd. Cyberpunk 2077 heeft namelijk een hoofdverhaal, waar weer allemaal zogeheten ‘subplots’ in verweven zitten.

Die subplots hebben de mogelijkheid om het hoofdverhaal dusdanig te veranderen, dat de speler de game kan uitspelen en een compleet andere epiloog te zien krijgt, dan een speler die andere personages heeft ontmoet en keuzes heeft gemaakt.

So in Cyberpunk’s structure we have this wheat spike, which serves as its center, the main storyline with different subplots surrounding it, which can be triggered in various ways.

Those subplots allow us to do something that we have never done before – they change the main plot of the game and they are doing that in such a way that you may not even finish the main plot, but still finish the game and get a completely different epilogue than the player with a different lifepath who made different choices, met different characters and formed relationships with them.”

Daarbij weet Sasko ook te melden dat er op z’n minst één pad in de game is waarbij er geen slachtoffers hoeven te vallen om de credits te zien rollen. Dit zagen we eerder in games zoals Dishonored. De lead quest designer zegt hierbij dat vechten soms niet onontkoombaar is, maar dat het gevecht wel afgesloten kan worden door je vijand te neutraliseren.

All the most important choices in the game, all bosses and elite opponents – there is always a way to go without killing anyone. Sometimes aggression and fighting with an opponent is something that can not be avoided,” added Sasko. “It is not that you have to take someone’s legs, arms, but it is also not so that you can completely avoid the fight – but you are able to fight in such a way that you only neutralize your opponents and thus pass the game.”