http://www.psx-sense.nl/plaatjes_2011/img_4d695a8d16bad.jpg

Review BulletStorm – Het is een strategische zet geweest van EA Games om Bulletstorm uit te brengen tegelijkertijd met Killzone 3. Dit is zelfs toegegeven door Cliff Bleszinski, de man achter onder andere Unreal, Gears of War en nu ook Bulletstorm. Je ziet dan ook meteen zijn unieke manier van designen all-over Bulletstorm, het lijkt ook ontzettend veel op Gears of War qua design. Zo zijn de characters van die anabolen slikkende bad-ass gasten die Barbie van Oh Oh Cherso maar al te graag voor haarzelf heeft. Maar is Bulletstorm nou echt zo goed dat het kan concurreren met Killzone 3, of is het gewoon weer zo’n standaard shooter? Je leest het in deze review.

Vreselijk acteerwerk

Het acteerwerk in Bulletstorm is werkelijk waar om te huilen, de manier waarop het verhaal vertelt wordt en de dialogen tussen de personages zijn tenenkrommend. De zware stemmen van de personages horen dan wellicht wel bij de stijl van de game, waar we later op terug komen, maar het komt ontzettend nep over. Er zit totaal geen gevoel in de voice-overs en om het verhaal hoef je de game al helemaal niet te spelen. In tegenstelling tot Killzone 3, waar je wel een diepgaand en leuk verhaal hebt met goede voice-acting van de personages en ook geloofwaardige dialogen, scoort Bulletstorm op dit vlak ontzettend laag. Het geheel komt gewoon niet over en met name als je iets ‘snel snel’ moet regelen doet het geschreeuw van je mede-soldaat je echt absoluut helemaal niets. Dit is jammer omdat we het altijd wel kunnen waarderen als je een game speelt en je er echt helemaal inzit en die druk voelt van ‘ik moet opschieten, of anders’. Ook het einde van Bulletstorm slaat totaal nergens op, maar helaas kunnen we daar weinig over vertellen. De A.I. van de game is ook niet om naar huis te schrijven, zo hebben we dingen gezien als mede personages die tegen een muur aanlopen, vijanden die totaal niet aan het vuren zijn en de meest andere aparate shit. Het lijkt er af en toe dan ook op dat Bulletstorm op het laatste moment wat gehaast afgemaakt is, om tegelijkertijd met Killzone 3 in de winkels te liggen.

Level-design

Het level-design van Bulletstorm is iets waar we totaal niks op aan te merken hebben, het sluit allemaal perfect op elkaar aan en ondanks dat de shooter lineair is geven de grote omgevingen je toch een gevoel van vrijheid. Dit merk je al meteen wanneer je aan het eerste level begint, waar je op een gebouw in een immens grote fictieve stad loopt. Dit doe je met ‘gravity boots’ die ervoor zorgen dat je geen last hebt van de zwaartekracht en loop je ‘face-down’ naar beneden aan de zijkant van een gebouw. Het uitzicht wat je dan hebt als je omhoog kijkt is ontzettend tof gedaan, hierin merk je echt dat er aandacht in de game gestoken is en heb je toch wel even een ‘wow-moment’ en dat is dan nog maar het begin van de game. Ook de rest van de game is voorzien van grote omgevingen en adembenemende uitzichten op rivieren, monsters of steden.

http://www.psx-sense.nl/plaatjes_2011/img_4d697f8e2469a.jpg

Gewelddadig met een knipoog

Laten we allereerst vooropstellen dat Bulletstorm geen standaard shooter is als het gaat om de sfeer en de manier waarop de presentatie verloopt. Alles wordt gedaan met een ontzettend grote knipoog en zo bloederig mogelijk. Zo heb je een ‘leash’, dit is een soort elektrische golf die blijft plakken aan vijanden en objecten om ze vervolgens naar je toe te trekken. Wanneer je dit doet kun je enorm vette combo’s maken. Zo kun je een explosief naar je toe trekken en er vervolgens tegenaan schoppen richting de vijand, om er vervolgens op te schieten en een vette kill te maken. Bulletstorm zit vol met dit soort dingen en er zijn talloze manieren om je vijanden om het leven te brengen. Dit is vet gedaan en voegt zeker een sausje toe aan de game wat het interessanter maakt dan andere shooters die eerder uitgebracht zijn, we kunnen dit dan ook zeker waarderen.

http://www.psx-sense.nl/plaatjes_2011/img_4d697fb079da8.jpg

Qua actie verloopt alles heel gewelddadig, je spiest vijanden in cactussen, ijzeren rekken, je hebt enorme schietijzers die menig anabool-alien volpompt met lood en overal is bloed. Maar ook dit gebeurd weer met een knipoog, zo zijn er vijanden met ‘vuurwerkpistolen’ die als het ware dus vuurpijlen richting je schieten, hier kunnen we dan wel om lachen. Ook is er een bepaalde discotheek die je in het begin van de game binnengaat en opeens gaan de discolampen aan en hoor je ‘disco inferno’, dit soort dingen maken de game toch wel speciaal. Ook is er een moment in de game waarop je mag gaan spelen met een enorme Godzilla-robot uitgerust met lasers en al, dit geeft je een behoorlijk goed gevoel.

Graphics en Sound

Zoals al we al eerder zeiden is het level-design perfect in orde, maar dit heeft nog niet echt per se wat te maken met de graphics. De graphics van Bulletstorm zijn namelijk geen epische visuele hoogstandjes maar gewoon ‘redelijk’. Gezichten van de personages zien er een beetje apart uit en kennen weinig detail, de omgevingen daarentegen worden al wat beter maar ook daar is het level van detail vrij laag. Qua geluid zit Bulletstorm opzich wel goed, explosies komen lekker naar voren, geweren klinken heftig en de algehele surround-effecten zijn ook voldoende. Verwacht geen revolutie in geluid en grafische pracht, maar voldoende is het wel.

http://www.psx-sense.nl/plaatjes_2011/img_4d697fe957adf.jpg

Punten verdienen

In Bulletstorm krijg je, afhankelijk van hoe vet je kill is, een bepaald aantal ‘skill points’. Deze punten kun je inleveren voor extra opties op je geweren, ammo of andere skills. Ook zijn er uitdagingen met een bepaalde waarde dat wanneer je deze behaalt, je het daarvoor beloofde punten ontvangt. Hiermee kun je vervolgens aan het werk gaan in de shop waar je verschillende uitbreidingen kan kopen. Zo kan je een geweer met een charger uitrusten, waarbij je een kogel klaar maakt om af te vuren met een soort spinner op je geweer, dit zorgt ervoor dat de kogel bij impact meer kracht heeft en de handgun kan op zijn beurt weer vuurpijlen schieten met een charger. Een wapen die er ook bovenuit springt is de sniper, wat een enorm vet ding is dat. Wanneer je een kogel schiet uit je sniper volg je deze op de voet door de lucht en moet je hem op het laatste moment bijsturen richting de vijand. Er is een bepaald level waar je dit over een groot vlak water moet doen en dit ziet er zeer spectaculair uit.

http://www.psx-sense.nl/plaatjes_2011/img_4d69805a2c984.jpg

Conclusie

Bulletstorm schiet op veel punten tekort met name het slordige verhaal en het slechte acteerwerk van de personages, maar dit probleem is bij Bulletstorm eigenlijk niet eens zo heel groot. De game draait namelijk vooral om de actie en de gewelddadigheid met die knipoog erbij en dat maakt de game een zeer vermakelijke shooter. Het is weliswaar dan geen Killzone 3 en als je een keuze zal moeten maken dan raden we je aan op het moment gewoon voor Killzone 3 te gaan, maar mocht je straks klaar zijn met Killzone dan is Bulletstorm de eerste keus als het draait om het kopen van een nieuwe shooter. Mooie omgevingen, veel humor, enorm gewelddadig en veel actie, dat is Bulletstorm.

Pluspunten

  • Interessante stijl met veel humor
  • Enorm gewelddadig
  • Geweldig level-design
  • Meest interessante shooter die we in tijden gespeeld hebben

Minpunten

  • Geen boeiend verhaal
  • Personages komen een beetje ongeloofwaardig over dankzij slechte voice-acting
  • Had op grafisch gebied beter gekund