We zijn ons ervan bewust, we leven in moeilijke tijden en dat is ook terug te zien in de gamesindustrie. De E3 ging dit jaar niet door, de GDC werd afgelast en zo nog tig evenementen. Dit terwijl de next-gen eraan zit te komen weten we relatief nog maar weinig en ook worden alle evenementen digitaal gehouden. Het is allemaal net even anders dan wat je gewend bent. Nogmaals, dat is begrijpelijk en daar hebben we natuurlijk ook respect voor. Maar, the show must go on. Alle bedrijven in de industrie weten dit en doen er natuurlijk alles aan om ons, de gamers, tevreden te houden met aankondigingen en evenementen. Alleen gaat het dit jaar totaal niet soepel.
Afgezien van de slechte bitrates in de vele streams die we voorbij hebben zien komen, is de boodschap rondom elke stream tot nu toe gewoonweg overhyped. We worden lekker gemaakt voor aankondigingen en krijgen uiteindelijk maar bar weinig voorgeschoteld. De huidige situatie speelt natuurlijk een rol dat er misschien minder te vertonen valt dan normaal, maar dat is nog altijd geen reden om te doen dat je iets geweldigs hebt, terwijl dat niet zo is. We willen bijna spreken van valse marketing. Wees gewoon eerlijk, ga met de billen bloot en zeg gewoon dat je door omstandigheden gewoon net even wat minder te tonen hebt dan gebruikelijk. Dit om de (telkens) hoge verwachtingen te temperen…
Aaron Greenberg, marketing bij Xbox, had hier namelijk een handje van. Hij kondigde met veel bombarie gameplay footage van games aan voor bij het Inside Xbox event. Achteraf werden er slechts een paar seconden echte gameplay getoond, wat dus voor veel teleurstellingen zorgde. Geoff Keighley, dé organisator van evenementen, kondigde zijn Summer Game Fest aan, waarin wij grote aankondigingen mochten verwachten, maar in werkelijkheid kregen we hier en daar een kleine melding tussendoor zonder al te veel spektakel. Deze week eindigde dat met de Gamescom Opening Night Live die op zijn zachtst gezegd een regelrechte overhyped ramp was met te weinig grote aankondigingen in een show die maar liefst twee uur duurde.
Tijdens deze show zag je vooral oud nieuws, een cinematische trailer van World of Warcraft die veel te lang duurde en onder meer de uitgebreide gameplay demo van Ratchet & Clank. Niks maar dan ook niks was echt Gamescom waardig als grote verrassing, omdat alles al bekend was of gecategoriseerd kon worden onder een kleine aankondiging. Dit terwijl de show wel van tevoren gehyped werd als iets wat je gezien zou moeten hebben.
We gaan nota bene de next-gen in, we krijgen met de feestdagen twee nieuwe consoles voorgeschoteld, wat nieuwe tech, features, exclusieve games, mogelijkheden en meer betekent. Een frisse wind, maar daar hebben we nog bar weinig van gezien en we stappen bijna het najaar in. De verwachting die gecreëerd worden is wel dat we telkens meer daarvan gaan zien: grote Triple-A titels die tonen waarom next-gen zo interessant is en wat de grote verschillen tussen nu en straks zullen zijn. Maar nee, de focus ligt nog voor een deel op current-gen en we worden doodgegooid met trailers die niets over de gameplay zelf zeggen.
En zo komen we bij onze stelling van deze Jouw mening. Bedrijven moeten iets bewuster worden van wat de gamers willen en van wat ze daarin laten zien. Met kleine dingen aankomen terwijl er torenhoge verwachtingen zijn met betrekking tot de toekomst is gewoon niet handig en werkt alleen maar teleurstellingen in de hand. De stelling is dan ook dat bij aankondigingen en evenementen er teveel gehyped wordt, terwijl er eigenlijk maar weinig is om enthousiast over te raken.
Hoe denken jullie erover? Natuurlijk zitten er hier en daar leuke en goede aankondigingen tussen, dus het is ook weer niet zo extreem. Toch is het wel opvallend wat er nu gaande is, want veel shows in 2020 zijn uitgelopen op een teleurstelling. Dat komt door de verwachtingen die bedrijven en bepaalde individuen zelf creëren, waarbij ze niet helemaal de realiteit in de gaten hebben. Dat in de zin van wat ze doen tegenover wat mensen verwachten.
Met andere woorden, men moet wat bewuster worden over wat ze doen en daar de aansluiting mee vinden bij de consument. Die lijkt een beetje naar de achtergrond te verdwijnen en dat is jammer, want de waarde van dit soort – pertinent overhypte – evenementen neemt dan snel af en dat schaadt de geloofwaardigheid. Totaal niet mee eens? Of een andere mening? Dat kan natuurlijk ook, laat je hieronder horen!
Ja, niet moeilijk. Het meeste was al aangekondigd. Dat is al jaren zo. Nu is het inderdaad wel zeer merkbaar. Maar komaan, denken jullie nu echt dat die bedrijven anders gaan denken. It is all about hype to generate money. Waar is de tijd dat je gewoon games ontdekte in de winkel zonder een story trailer, live action trailer, 101 trailer, cinematic trailer. Enkel opm, gunk, en wat events zoals e3 waren er toen. Nu is het 24/24 7/7 vanuit elke hoek mogelijk. Een aankondiging gebeurd via een YouTuber met early access wegens groot bereik, via een In game event, een simpele tweet. Dus nee, dit is helaas het nieuwe normaal. En eerlijk gezegd waren er echt zeer weinig games op ps4 die werkelijk compleet aanvoelden. Om nog maar te zwijgen van de kwaliteit. De game industrie is gewoon vuil geworden. Af en toe nog eens een parel. Maar het merendeel cashet gewoon. Dat komt ervan als day one patches en online updates geen probleem vormen. Vroeger moest het erop of eronder zijn. Of niemand kocht de game. Nu kunnen ze gewoon games schieten vol met live events and patches …
De start van een nieuwe console generatie is altijd traag, covid of niet, ik denk voor ps4 dat 2016 pas het jaar was waar het echt begon te knallen met Mirror’s Edge, Deus Ex, Doom, Battlefield 1, etc…
Jullie doen daar zelf aan mee, dus moet dit meer gezien worden als een vraag die de bezoekers moeten ontvangen om te bepalen hoe hiermee omgegaan moet worden? Oprechte vraag
Ja, we gaan next gen in, en ik heb geld opzij gelegd voor een PS5… maar eerlijk gezegd voel ik de hype niet. Zeker niet in vergelijking met de launch van de PS4. Het feit dat ze hun prijs weigeren te delen en wel heel sporadisch met nieuwe informatie afkomen, helpt al helemaal niet!
Nu, het is een moeilijk jaar voor iedereen en gamen is een slechts een afleiding voor vele mensen. Maar daarom zou game nieuws een bron van enthousiasme moeten zijn, en niet een bron van frustratie en eindeloos wachten op het eigenlijke nieuws. En de E3’s, Summer of Gaming, Gamescom,… hebben stuk voor stuk teleurgesteld. En dat in een jaar waar nieuwe consoles uitkomen. De consoles zullen beiden ongetwijfeld goed verkopen, maar ja… voor de gamer zelf is dit niet de beste situatie natuurlijk.
Al die zout artikelen zijn ook overhyped
ze moeten eens gameplay laten zien,en sowieso ophouden met teasers,kom op zeg
De enige keer dat ik aangenaam verrast werd , was toen demon souls zag.
De rest van de games voor ps5 was meeeh , zal ik niet kopen.
Het enige wat overhyped is zijn de ´zout´ artikelen. Teveel ´als, wellicht, mogelijk, waarschijnlijk´ aan artikelen.
De playstation 5 ook om die reden gingen veel mensen zeuren dat ze de prijs wouden weten
geduld is een schone zaak wacht gewoon rustig af wanneer Sony het aankondigt
Nie zo aanstellen en blij zijn met al het moois dat je voor je voeten geworpen krijgt. Als je een xbox hebt, snap ik de teleurstelling. Maar met een PS in huis mag je nie klagen.
Generatie huilie huilie
Wat boeit het überhaupt. Hype is juist wat het leuk maakt. Ik ben voor heel veel games hyped of ze achteraf slecht zijn ofniet boeiend.
@xTROPHY_LEGENDEx:
Ja jij bent dan ook verslaafd als we u game history bekijken…
@Anoniem-802: hoe mag jii heten op psn dan
@Anoniem-1925: grap van de dag zeker
Ik lees de titel en denk meteen aan de TOTALE overkill aan TLOU2 berichtgeving op deze website echt letterlijk jaren lang.
Ik denk dat het beter is als ik het daar bij laat ipv er dieper op in te gaan…
Ik mis in dit stuk de zelfreflectie. Elke Reddit of Twitter post wordt omgevormd tot heus artikel. De focus lijkt te liggen op zoveel mogelijk artikelen in plaats van gedegen betrouwbare artikelen. Wanneer een gerucht niet waar blijkt te zijn hoor je daar ook niks over, de clicks zijn al binnen. Ik zou graag zien dat er veel vaker geïnformeerd zou worden bij ontwikkelaars op het moment dat er een gerucht is, zodat je inhoudelijk goede artikelen krijgt. Een product wordt overhyped door te hoog geschapen verwachtingen, vaak op basis van vergezochte trailer interpretaties of valse tweets. Laten we hier zowel als media en als lezer wat zorgvuldiger mee omgaan, in de hoop dat onze getemperde verwachting wordt waargemaakt.
Het is wellicht verboden door het redactionele regime alhier om te zeggen dat je het mega dom vind dat een censurerende redactie die om de haverklap nutteloze berichten plaatst of twitter/reddit posts ombuigt tot “nieuws” om juist hier een mening over te vragen? Ach ja, wie de bal kaatst…….
@Anoniem-9907: * Wilden weten */wat een kinderlijke reactie iedereen weet de prijs toch 399 digi 499 met schijfjes release date 13 nov Japan 20 nov usa en eu .
Als er al genoeg zijn !
Dat komt vooral door sites als dezen en de vele geruchten die via het internet verpreiden als een vuurtje in het drogen…
Geoff Keighley was vrij duidelijk dat mensen niet al te veel nieuwe dingen moesten verwachten… Playstation is continu genoodzaakt om van te voren iedereen te laten weten dat ze tijdens de State Of Play niet al te veel PS5 nieuws mogen verwachten…
Dit komt allemaal door de vele geruchten die op Reddit en/of via Twitter worden verspreid. Ik bedoel, mensen hebben uren in de rij gestaan omdat er werd verteld dat de PS5 gepre-ordered kon worden…
Dit jaar is alles net even anders dan voorgaande jaren. Daar moet een middenweg in gevonden worden. Zeker voor Sony en Microsoft die normaal gesproken verschillende hands-on events hadden kunnen organiseren…
Mijn oma zei altijd: Wat in het vat zit verzuurd niet.
Dat geldt ook voor de PS5… Het komt wanneer het komt.
Ik zelf vind het altijd leuk, om te zien en lezen “de hype”. De enthousiastme. Waarom niet? Houd de markt levend en fun.