De PlayStation 5 zal ten opzichte van de PlayStation 4 op diverse fronten een verbetering brengen. Zo is de controller nieuw, de audio zal nog beter zijn dankzij de Tempest 3D AudioTech en natuurlijk mogen we de razendsnelle SSD niet vergeten. In navolging van een artikel over het gebruik van de DualSense onlangs, gaan verschillende ontwikkelaars nu in op de audiotechniek en de SSD.
SSD
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales – De SSD laat Insomniac door de hoge snelheid toe om nog sneller gedetailleerde assets te laden en te tonen. Hierdoor ziet de stad er mooier uit dan ooit te voren. Volgens de ontwikkelaar is dit dan pas het begin in het ‘unlocken van al die mogelijkheden’.
Demon’s Souls – De manier van denken over de SSD is al aan het veranderen, omdat het niet alleen meer als opslag gebruikt wordt, maar ook als geheugen dienst doet. Daarnaast laat het razendsnelle laadtijden toe, waardoor je na je dood vrijwel gelijk verder kunt.
Hitman III – Deze game pusht je om de grote omgevingen te ontdekken en om alles uit te proberen. Hierbij is vaak opslaan en laden belangrijk en dat wordt eens te meer versoepeld dankzij de hoge snelheden die de SSD toelaat. Dit zou het experimenteren eens te meer motiveren.
Far Cry 6 – De SSD is een ‘game changer’, zegt Neil Hill (lead programmer). Hierdoor verwacht hij de komende generatie meer innovatie omtrent streaming en openwereld gamedesign.
Ratchet & Clank: Rift Apart – De SSD laat Insomniac toe om de speler vrijwel direct van de ene dimensie naar de andere te sturen zonder een echte onderbreking. Het zou volgens Marcus Smith, creative director, de regels fundamenteel veranderen en dat laat unieke ideeën en gamedesign op de PS5 toe.
Tempest 3D AudioTech Engine
Returnal – Met deze technologie is het mogelijk om meer overtuigende en accurate audio te presenteren. Dit levert een beter gevoel van aanwezigheid op, op de in-game locatie. Daarnaast helpt het bij de bepaling van waar geluid ontstaat en vandaan komt, wat het makkelijker maakt om de locatie van vijanden of inkomende projectielen te bepalen.
Horizon: Forbidden West – Met de Tempest 3D AudioTech is het mogelijk om de spelers beter de locaties van de machines te laten bepalen. Dit is fijner voor situaties waarin je je tussen allerlei vijanden bevindt of wanneer je juist tussen machines door wilt sneaken.
Resident Evil 8: Village – De audio is voor Capcom de sleutel om de next-gen ervaring met de PlayStation 5 verder te pushen. “Het is alsof de technologie specifiek met horrorgames in gedachten is ontwikkeld”, aldus Jun Takeuchi.
Marvel’s Avengers – De technologie laat specifiek toe om audio van een plek te laten komen waar het ook daadwerkelijk gebeurt. Dit zorgt ervoor dat je veel beter het gevoel hebt echt aanwezig te zijn in de virtuele wereld, dat zonder de noodzaak voor dure audiosets, want dit kan met één headset al gerealiseerd worden.
Klinkt goed, nu nog een prijs en releasedatum 🙂
“Daarnaast laat het razendsnelle laadtijden toe, waardoor je na je dood vrijwel gelijk verder kunt.”
Dit is het geen waar ik het meeste naar uit kijk, zeker bij Soulsborne games. Er is niets frustrerender dan telkens opnieuw te moeten starten terwijl je nog eens moet wachten op een halve minuut loading screen.
Die eerste zin : “De PlayStation 5 zal ten opzichte van de PlayStation 4 op diverse fronten een verbetering brengen.”
Joh haha
Ik heb niets m’n twijfels over Tempest engine voor het 3d geluid. Het is allemaal virtueel geluid en werkt optimaal met een (stereo) headset. Ze zouden later gaan “kijken” naar tv, dan naar soundbars, en de mensen met een dure geluidsinstallatie thuis kunnen een stuk langer gaan wachten. Eigenlijk ben ik zelfs bang dat ik m’n hele geluidsinstallatie niet eens optimaal kan benutten met gamen straks.
Ik heb een Dolby atmos installatie, maar ik ben hier toch echt wel even huiverig mee, met hoe Sony dit aan gaat pakken.. ik hoop ook dat je gewoon andere manieren kan selecteren!
@Anoniem-7172: dat mag ik hopen van wel ja hahaha
Ben er wel een beetje klaar mee om te lezen wat andere van de ps5 vinden.
Ik wil er zelf mee aan de slag.. just saying
@Bloodyman2103: Ja maar je moet wel even gestraft worden met de ” You died” tekst hahah 😛
Klinkt allemaal goed, nu meer laten zien en de prijs bekend maken 🙂
@stefan52a: Gewoon even knipperen met je ogen en je kan doen alsof er niets gebeurd is.
@Bloodyman2103: Hahah, en vooral niet je controller weggooien of ermee tegen de muur slaan.
@mrb: hou nou eens op, het komt wanneer het komt. Accepteer het
@Anoniem-1461: Gevoel snaartje geraakt bij jou ofzo? Ik heb juist alle tijd/geduld, ik mag toch gewoon benieuwd zijn. Het is niet dat ik het roep in iedere post ofzo dus waarschijnlijk kun je er zelf niet goed tegen dat het nog niet bekend is?