Gespeeld: Call of Duty: Black Ops Cold War – Binnen de gamesindustrie is er bijna geen franchise die zo onderhevig is aan verschillende percepties van fans als Call of Duty. De gerenommeerde serie doet al behoorlijk lang mee aan het front. Zowel tot ontevredenheid, alsook tot volledige tevredenheid van veel spelers. De schreeuw om vernieuwing staat hierin bijna synoniem aan de liefde voor het typische Call of Duty gevoel. Aan de vooravond van de nieuwe consolegeneratie kunnen we traditiegetrouw weer met een nieuwe Call of Duty aan de slag. Net als ongetwijfeld velen van jullie zijn we het afgelopen weekend in de open alpha gedoken om de game beter te leren kennen en onze eerste indruk lees je nu hier.
Inderdaad bekend en ietsje sneller
De verschillende ontwikkelaars die werken aan de Call of Duty games hebben in de afgelopen jaren allemaal hun stempel op de franchise weten te drukken. Dat uitte zich telkens in een ietwat andere audiovisuele stijl en presentatie, maar met hetzelfde basisprincipe in de gameplay. Dat is nu niet anders, het is merkbaar Call of Duty, maar wat opviel is dat de game toch wat anders speelt dan het vorige – razend populaire – deel.
Met Call of Duty: Modern Warfare heeft Infinity Ward goed werk afgeleverd wat betreft gameplay. Los van hoe je tegen Call of Duty aankijkt, die game speelt als een trein. Dat is nu niet anders en sterker nog, de snelheid waarop alles gebeurt qua gameplay lijkt net iets hoger te liggen. Dat mag geen verrassing zijn, dat is altijd al een beetje Black Ops eigen geweest, oftewel, de stijl van Treyarch. Alles, van het oppakken van je wapens tot aan het gooien van granaten, het gaat ogenschijnlijk een tikje sneller en de presentatie op het scherm komt moeiteloos voorbij zonder enige vertraging of hapering.
Grotere maps werken niet allemaal
Dat deze game merkbaar wat soepeler speelt komt de maps die we gespeeld hebben ten goede. Want die zijn tot zover over het algemeen wat ruimer van opzet dan de kleinere Modern Warfare maps. Toch komt nog niet elke map even gebalanceerd over. Je moet bij maps als Miami en Moskou bijvoorbeeld wel erg vaak lang zoeken voordat je een tegenstander tegenkomt, dit omdat de maps gevoelsmatig wat te groot zijn voor een zes versus zes opzet. Met twee spelers aan weerszijden extra kan dat wellicht voorkomen worden. Het gevolg hiervan is dat gevechten vaak op dezelfde locaties plaatsvinden, waarbij grotere stukken van de maps leeg blijven.
Bovendien zien de genoemde maps er in verhouding met Satellite (map) er grafisch net wat minder fraai uit. Dan doelen we met name op hoe scherp alles oogt en tevens lijkt de gameplay hier beter tot z’n recht te komen. Zo is deze map, gesitueerd in de woestijn rondom een neergestorte satelliet, omgeven door de nodige hoogteverschillen middels loopgeulen. Hierdoor is de actie dynamischer, omdat het ook enigszins verticaal is. In vergelijking met de andere twee maps lijkt de balans ook beter op orde te zijn, omdat je sneller in de actie zit dan in Miami en Moskou.
Marineschepen en te water gaan
Buiten hetgeen we hierboven beschreven hebben is er nog Armada. Op deze map draait het om een gevecht op verschillende marineschepen, waarbij je ook te water kan gaan met verschillende kleinere boten die je tot je beschikking krijgt. Je kunt je op die manier makkelijk verplaatsen, maar ook kun je je van schip naar schip verplaatsen middels een kabel, waarmee je snel heen en weer kan door er langs te glijden. Dat werkt eigenlijk ook allemaal prima en het gevoel dat we hierbij kregen is dat Treyarch een soort middenweg zoekt tussen normale multiplayer potjes en grootschalige gevechten.
Met die middenweg bedoelen we de omvang van Armada. Dit is een relatief grote map waarbij je veel vrijheid tot verplaatsen krijgt. Het is lang niet zo groot als de Ground War maps die je in Modern Warfare ziet, maar de gevechten zijn wel een beetje van dat kaliber, waardoor Treyarch hier juist de sweetspot qua balans lijkt te vinden. Door deze opzet voelt het spelen anders dan gebruikelijk in een Call of Duty game, waardoor het even wat wennen is. Desalniettemin kun je hier spectaculaire momenten beleven, want iemand al glijdend van een touw kapot schieten of juist andersom is bevredigend. Net zoals iemand van de ene kant van het dek aan de andere kant een kogel door z’n kop jagen. Het blijft heerlijk.
Wild Cards keren terug
Binnen je loadout keert het bekende systeem met de Wild Cards weer terug. Een goed voorbeeld hierin is dat je een select aantal attachments op je wapens kan plaatsen. Tenzij je bijvoorbeeld voor een speciale Wild Card kiest, dan kan je zo’n beetje alles op je wapen zetten wat je wilt. Hiermee kun je dus een extra laag aan je loudout toevoegen en je bent daar vrij in, want het is een ‘wild card’ die je extra’s geeft in het gebied waar jij dat prettig vindt. Verder valt op dat de perks die door moeten gaan voor Ghost en Ninja allebei binnen dezelfde categorie vallen, waardoor je ze normaliter niet kunt combineren tenzij je hiervoor een speciale Wild Card inschakelt. Degene waarmee je meerdere perks met elkaar kan combineren. Een keuze die je moet maken, want de wild card voor extra attachments is dan niet langer inzetbaar.
Samen met het scorestreak systeem wat ook weer terugkeert, is dit toch wel kenmerkend voor de aanpak van Treyarch. En eerlijk gezegd bevalt ons die aanpak wel. Het is juist wel prettig om met een weer iets ander systeem te werken zonder dat de kern overhoop wordt gegooid. Het voelt in die zin erg herkenbaar aan, met een kleine twist daarop om het Treyarch toch wat eigen te maken. Maar waar dat positief uitpakte in onze speelsessie, zijn we niet zo positief over het geluid. Alles klinkt namelijk vrij dof, zeker in vergelijking met Modern Warfare. Het geluid van de wapens klinkt op één of andere manier minder helder dan in de vorige game, het lijkt alsof er een soort demper overheen zit, waardoor het doffer klinkt. Dit is heel erg merkbaar bij de wapens, maar ook de explosies klonken niet zo massaal en impactvol als in Modern Warfare. Dat is dus nog een punt dat voor verbetering vatbaar is. Vanzelfsprekend gaat het hier om een alpha, dus hopelijk wordt er nog iets aan gedaan alvorens de release daar is, iets wat we wellicht tijdens de beta kunnen ontdekken.
Voorlopige conclusie
Dit was onze eerste kennismaking met Call of Duty: Black Ops Cold War en we zijn tevreden over wat het belooft te bieden, maar er is nog wel werk aan de winkel. De balans lijkt in verschillende maps nog niet helemaal op orde te zijn, alsook de audio die te dof klinkt en dus na Modern Warfare wat vreemd aanvoelt. Prettig is de terugkeer van de Wild Cards binnen het loadout systeem dat verder erg herkenbaar is en qua gameplay voelt het solide en vlot aan, precies wat je van een nieuwe Call of Duty verwacht. Tot slot lijkt Call of Duty: Black Ops Cold War vooral precies datgene te doen wat de fans ervan verwachten en dat is prima, maar van echte vernieuwing lijkt vooralsnog geen sprake.
Cod league zal op pc gespeeld worden met gekozen controllers ook voor mij de overweging om naar Xbox camp te gaan dit jaar. Sony deal met Cod is niet veel meer waard
ik lees niks over het geluid en de wapens,het geluid is verschrikkelijk,campaign krijgt hetzelfde geluid,en de wapens zien er uit als een speelgoed. het enige wat mij bevalt is,dat je nu bij je wapenstats daadwerkelijk ziet wat de + en minpunten zijn qua procenten,dat was verborgen in warzone,met een klein beetje research heb ik een ziek goeie website gevonden,om de beste attachments te kiezen : codgundata.com
@mantequilla: Ga alsjeblieft toch eerst het artikel lezen voordat je met zo’n domme reactie komt. “Ik lees niks over het geluid”? Dat wordt toch echt meerdere keren benoemd. Je komt nu niet heel snugger over…
Ik vond het ruk heel de beta voelt weer als een stap terug. Jammer want Cod mw was is mijn ogen de beste van de afgelopen 10 jaar.
@mantequilla: lees je met je kont ofzo
@Anoniem-6441: was geen beta maar een alpha.
@mantequilla: voor een goede bril moet je even www.hansanders.nl bezoeken? Ze hebben evt. ook gehoorapparaatjes.
@Anoniem-8539: Sommige mensen zien de overeenkomst tussen audio en geluid niet. Lezen, luisteren, horen en zien! Het zijn niet de beste eigenschappen van mensen, zeker niet van degenen die zichzelf alleen maar belangrijk vinden.
Nog geen 2 maanden voor release zit een game niet meer in de Alpha..
Vond het een behoorlijke stap terug tov van modern Warfare. Niet vloeiend. Ik hoop dat Warzone de engine van modern Warfare blijft gebruiken
Ruk game voelt niet als een cod. Het voelde als warface
@Anoniem-6441: Dit dus. Cold War wordt weer traditionele bagger. Wat je zegt, dit was imo ook de beste CoD sinds MW1…
3 potjes gedaan, vreselijke cod. Voelt als een eigen merk call of duty, goedkoop en minder lekker
@Anoniem-8539:
Mantequilla komt nooit snugger over.. heeft altijd wat te zeuren over cod.
Als dagelijkse cod spelende fan deze alpha na 10 potjes verwijderd. Wat een afschuwelijk spel op alle fronten.
Hoe kan je als redactie een game die een stap terug doet tegenover zijn voorganger nu beschrijven met “qua gameplay voelt het solide en vlot aan, precies wat je van een nieuwe Call of Duty verwacht.”. Ik ben allesbehalve tevreden en ik blijf gewoon bij Modern Warfare en Warzone. De gameplay van Cold War lijkt helemaal nergens op tegenover de gameplay van Modern Warfare. Is weer dat typische kinderspelletje dat Treyarch altijd voorschotelt. Worden jullie bij PSX soms betaald om dergelijk stuk te schrijven?
ADD please ajaxkoen1993 ik zoek vriendjes om mee te gamen
@jonas46: Omdat de gameplay in algemene zin, zij het weinig verrassends, wel datgene doet waar Call of Duty bekend om staat. Los van hoe je er tegenaan kijkt.
Wat Treyarch betreft, nee helaas, was vast een leuke geldbonus geweest 🙂
Ik blijf lekker bij modern warfare als ik dit allemaal zo lees.
@Anoniem-2683: lijkt wel een free ²play game
@jonas46:
Amen, same. Modern warefare all the way. Let’s hope dat mw2 multiplayer remaster komt als alternatief…
Ik vond het wel een leuke alpha eigenlijk.
Veel leuker als mw.
@Anoniem-8154: doei
Jezus. Spelen mensen nog cod? Is de zelfde rommel uit 2007 keer op keer herkauwd. Lijken wel fifa fans hier. Of de meeste hier spelen en fifa en cod. Zal er iig niet versteld van staan.
Geef mij persoonlijk maar een nieuwe battlefield!
@Anoniem-3168:
Werkelijk niet te geloven.
Snellere game? Ik vond deze juist traag. Wapen herladen duurde veel te lang! Ik twijfel nog best om modern warfare achter te laten.
@mantequilla:
Grappig dat je onder een ander artikel “jullie kunnen niet begrijpend lezen” plaatst. Man, man, man…
Wat zijn jullie stuk voor stuk toch voor zeikerds zeg….bevalt het niet speel ook niet maar man wat een negativitijd zeg.
@Anoniem-7063: snel even op mn negativi-klok kijken
Ik heb nog nooit zon goedkopen bagger demo in me leven gespeeld. Wat ziet die game er nep uit zeg! Wtf is er met de interface gebeurd ook! Het ziet er heel goedkoop uit.
Ik vind het zeer jammer. Maar alleen de uber geile call of duty lovers vinden dit mooi!!
De meeste games gaan er op vooruit maar cod gaat behoorlijk hard achteruit. Hier ga je toch geen 80 euro voor betalen voor de ps5.
Ik snap niet dat er mensen zijn die dit super vinden spelen. Het is echt pure stront! Bah…
@Anoniem-3168: jezus gebruiken mensen nog de “spelen mensen CoD nog” comment.
OT.
Paar potjes gespeeld met vrienden. Speelt wel rap, maar gevoelsmatig toch een stap terug van MW op elk vlak. Waren er snel klaar mee en hadden warzone al snel weer aangeslingerd.
Ja het is een alpha, maar als er weinig gaat veranderen dan sla ik het hoogstwaarschijnlijk over.
Dit is duidelijk een stap terug. Ik blijf bij MW
Vanzelfsprekend gaat het hier om een alpha, dus hopelijk wordt er nog iets aan gedaan alvorens de release daar is, iets wat we wellicht tijdens de beta kunnen ontdekken.
-nee dit blijft zo,aangezien hetzelfde doffe geluid al in de campaign zit.
Pre order geplaatst voor de Alpha 75 euro (Cross gen digital version).
Nu toch wel een beetje spijt.
Oude troep engine alsof je weer 3 stappen achteruit doet t.o.v. MW
Maar goed wordt mijn 1e PS5 game.